معترضان الجزائری با مشارکت در تظاهرات گسترده در سی‌اُمین جمعه متوالی، مخالفت خود را با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در پرتو وجود عناصر دوره «عبدالعزیز بوتفلیقه» در دولت، اعلام کردند.

معترضان الجزائری به برگزاری انتخابات «نه» گفتند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، معترضان الجزائری روز جمعه(دیروز) نیز در چند شهر این کشور تظاهرات کرده و با سر دادن شعارهایی خواستار برکناری «عبدالعزیز بوتفلیقه» از قدرت شدند.

این تظاهرات هزاران نفری در حالی برگزار شد که مسئولان الجزائر در تدارک برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از پایان سال جاری میلادی هستند.

معترضان برکناری عناصر دوره بوتفلیقه و آزادی «کریم طابو» معارض برجسته که از چهارشنبه گذشته به اتهام مساعدت در تضعیف روحیه ارتش بازداشت شده است، خواستار شدند.

ارتش سودان به عنوان قدرتمندترین نهاد کشور در تلاش است تا در سریع‌ترین زمان ممکن انتخابات را برگزار کند.

«قائد صالح» رئیس ستاد مشترک ارتش اخیرا بر ضرورت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از پایان سال جاری تأکید کرد و گفت «وضعیت موجود بیش از این اجازه تأخیر را نمی‌دهد.»

طبق گزارش شبکه الجزیره، پارلمان الجزائر طی روزهای پنجشنبه و جمعه برای نخستین بار در تاریخ این کشور، با پیش‌نویس قانون تأسیس کمیته عالی انتخابات و اجرای اصلاحات در قانون انتخابات به منظور زمینه‌چینی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، موافقت کرد.

برخی معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود «تا زمانیکه یک گروهک بر کشور حکومت می‌کند، انتخابات نباید برگزار شود». اشاره معترضان به «عبدالقادر بن صالح» رئیس‌جمهور موقت الجزائر و «نورالدین بدوی» نخست‌وزیر این کشور است که انتظار می‌رود بزودی استعفا کند.

با وجود اینکه مسئولان الجزائر شماری از متحدان بوتفلیقه از جمله دو نفر از نخست‌وزیران سابق، دو رئیس سابق دستگاه اطلاعات و تعدادی از وزرا و بازرگانان صاحب نفوذ را به اتهام فساد بازداشت کرده‌اند اما معترضان خواهان پاکسازی دستگاه‌های دولتی از عناصر دوره بوتفلیقه هستند.

از زمان استعفای «عبدالعزیز بوتفلیقه» در تاریخ ۲ آوریل گذشته که تحت فشار افکار عمومی صورت گرفت، مردم الجزائر خواهان برکناری عناصر دوره بوتفلیقه از جمله «عبدالقادر بن صالح» رئیس‌جمهور انتقالی، «نورالدین بدوی» نخست‌وزیر و «احمد قاید صالح» رئیس ستاد مشترک هستند.

پیش از این قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری چهارم جولای برگزار شود اما به دلیل آنکه هیچ کس برای این انتخابات نامزد نشد، این انتخابات به زمان دیگری موکول شد و دوره ریاست‌جمهوری بن صالح نیز تمدید شد.

منبع:فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها