وزیر کشور گفت:در سفر به جمهوری قرقیزستان بنا شد متناسب با موافقتنامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان حدود ۳۰۰ کالا به صورت ترجیحی و تخفیفی از طرف ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر و در مقابل ۵۰۰ کالا از آن کشورها به ایران وارد شود.

توافق با جمهوری قرقیزستان برای صادرات ترجیحی ۳۰۰ قلم کالا از ایران

به گزارش قدس آنلاین، عبدالرضا رحمانی فضلی در بازگشت از سفر ۳ روزه جمهوری قرقیزستان به همراه علی‌رضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی به مشهد در پاویون فرودگاه شهید هاشمی نژاد اظهار کرد: این سفر برای عقد موافقتنامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان انجام گرفت که خوشبختانه بعد از یک سال پیگیری و جلسات متعدد به امضاء رسید.

وی افزود: در این موافقتنامه همکاری های مشترک بین ایران و قرقیزستان در قالب موضوعات مبارزه با تروریستم، افراط گرایی، جرائم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، تبادل اطلاعات و آموزش  در حوزه های عملیاتی تعریف شده است.
وزیر کشور با اشاره به اینکه در دیدار با وزیر کشور قرقیزستان همکاری های آینده نهایی شد، بیان کرد: مفاد این همکاری ها پس از طرح در مجلس شورای اسلامی و تصویب نهایی اجرایی خواهد شد.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: دیدار با نخست وزیر قرقیزستان بخش دیگری از برنامه های ما در این سفر بود که مباحث تجاری مربوط به اتحادیه اوراسیا که ایران هم به آن پیوسته است، مورد تبادل نظر قرار گرفت.
وی گفت: در این دیدار بنا شد متناسب با موافقتنامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان حدود ۳۰۰ کالا به صورت ترجیحی و تخفیفی از طرف ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر و در مقابل ۵۰۰ کالا از آن کشورها به ایران وارد شود.
رحمانی فضلی با بیان اینکه باید برای تحقق مقدمات انجام این ظرفیت بزرگ منطقه ای تلاش کنیم، تصریح کرد: در دیدار با نخست وزیر قرقیزستان بر روی دو مانع عملیات بانکی و پرواز هواپیما رایزنی های لازم صورت گرفت تا موانع موجود حل و فصل شود، همچنین بحث ریل و راه آهن هم از جمله موارد بحث شده در این دیدار بود.
وزیر کشور با اشاره به اینکه تشکیل هشتمین کمیسیون مشترک اقتصادی برای ایران از وعده های طرف قرقیزی بود، ادامه داد: مجموعه صحبت ها و جلسات ما در این کشور عمدتا حول محور مباحث امنیتی بود ولی با توجه به نوع همکاری های ما با قرقیزستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی، در خصوص مباحث حمل و نقل و بانکی هم جلسات خوبی تشکیل شد.
رحمانی فضلی با بیان اینکه میزان تجارت ایران با قرقیزستان حدود ۴۴ میلیون دلار است، تاکید کرد: حجم تجارت بین دو کشور بسیار پایین است و وعده داده ایم که این رقم طی مدت ۲ الی ۳ سال به دو تا سه برابر میزان فعلی افزایش یابد اما تحقق این مهم، نیازمند همکاری همه بخش های اقتصادی است.
وی با اشاره به اینکه همکاری بین استان های دو کشور از موارد مطرح شده در این سفر بود، خاطرنشان کرد: آقای رزم حسینی استاندار خراسان رضوی که در این سفر بنده را همراهی می کردند، با استاندار استان اوش جمهوری قرقیزستان نشست های مستقلی برگزار کردند و خوشبختانه طرف قرقیزستانی موافق است که برای توسعه همکاری های بین استانی رایزنی انجام گیرد.
وزیر کشور بیان کرد: خراسان رضوی می تواند بیشترین فعالیت و همکاری را در حوزه های گوناگون با قرقیزستان داشته باشد اما دیگر استان ها هم می توانند در این همکاری ها بین دو کشور نقش آفرین باشند.

منبع: استانداری خراسان رضوی 

برچسب‌ها