۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
کد خبر: 670483

یادداشت/

راه حل مشکلات افغانستان اتحاد مردم است نه مذاکرات آمریکایی

ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در افغانستان

درست یک هفته پیش بود (یکشنبه 17 شهریور) در پی تشدید حملات طالبان و کشته شدن یک سرباز آمریکایی در افغانستان دونالد ترامپ مذاکرات با این گروه را »مرده» خوانده و از توقف گفت و گو میان دو طرف خبر داد. اما این پایان کار نبود.

 دو روز بعد طالبان با صدور بیانیه ای هشدار داد که به دنبال توقف مذاکرات صلح به جنگ خود علیه نیروهای آمریکایی تا خروج تمامی اشغالگران از افغانستان ادامه خواهد داد.

 در حالی که مدت زیادی تا آغاز ماراتن انتخاباتی افغانستان باقی نمانده (6 مهرماه) و در میانه نگرانی دولت و به‌ویژه مردم این کشور نسبت به مذاکرات پشــت پرده میان آمریکا و طالبان اکنون این پرسش مطرح است که آینده این گفت وگوها به کجا ختم خواهد شد؟

 مواضع اخیر آمریکا و طالبان در مورد پایان مذاکرات صلح را نباید چندان جدی تلقی کرد، بلکه به نظر می‌رسد این اقدام در راستای بالا بردن قدرت چانه زنی هر یک از طرفین برای شرکت در دور بعدی گفت‌وگوها صورت گرفته باشد.

 از سوی دیگر نکته مهم‌تر از بحث آغاز دوباره مذاکرات یا عدم اجرایی شــدن این پروسه مســئله منافع ملی مردم افغانستان است که در این میان فراموش شده است. 9 دور گفت و گو میان دو طرف در حالی انجام شــد که دولت و مردم افغانستان از آن کاملاً کنار گذاشته شده و هیچ نقشی در آن نداشتند.

 منافع ملت افغانستان که بخواهد از طریق گفت و گو میان دو عنصر اخلال‌گر (آمریکا و طالبان) تأمین شود امری بعید و از نظر مردم این کشور مردود خواهد بود. این گونه گفت‌وگوها هیچ ارمغانی نداشته و در نهایت به چیزی بالاتر و مشابه توافق نامه امنیتی میان واشنگتن و کابل ختم نخواهد داشت.

 از ســوی دیگر موضوع مذاکرات میان مقامات واشنگتن و رهبران طالبان چیزی جز شوی انتخاباتی برای ترامپ نیست. اکنون مسئله موجود برای آمریکایی ها آن اســت که هزینه های مالی خود را در منطقه به کمترین حد ممکن برسانند، اما هرگز حاضر نخواهند شد صحنه افغانستان را به راحتی ترک کنند.

 آمریکایی‌ها تا پس گردنی به آنها زده نشود از منطقه خارج نخواهند شد و اینکه گفته می شود واشنگتن به دنبال خروج آبرومندانه از افغانستان است، آدرس غلطی بیش نیست.

 ایالات متحده تنها طرفی است که از بحران در این کشور سود می برد؛ چراکه با سوء استفاده از این شرایط می تواند ضمن تداوم حضور خود در منطقه مهم‌ترین دشــمنان بالقوه خود از جمله روسیه، چین، ایران و حتی هند و پاکستان را زیر نظر داشته باشد.

 پس به نظر می رسد مذاکرات صلح پنهانی میان آمریکا و طالبان در صورت تداوم و یا پایان یافتن هیچ دســتاوردی برای ملت افغانستان نخواهد داشت. راه حل مشکلات این همسایه شــرقی اتحاد و یک دستگی مردم است.

 اکنون که در حال نزدیک شدن به انتخابات افغانستان هستیم این صحنه می‌تواند به بهترین شکل به میدانی برای اتحاد مردم تبدیل شود. در این راستا مردم این کشور باید تلاش کنند فردی دلسوز و وفادار به منافع ملت را سرکار آورند که فراتر از وابستگی‌های قومی تأمین منافع کشــور را در اولویت خود قرار دهد.

از سوی دیگر باید مردم این همسایه شرقی به افتخارات گذشته خود یعنی جهاد نیز نظر داشته باشند. امروز جهاد مردم افغانستان مقابله با نقشه‌های شوم آمریکا است و تلاش برای ایجاد امنیت پایدار و دولتی فراگیر راه حل مقابله با این توطئه‌هاست.

برچسب‌ها