بورس تهران در معاملات امروز خود شاهد شناسایی سود از سوی معامله‌گران بود. فرآیندی که به کاهش ۲۰۶۵ واحدی شاخص کل این بازار و عقب‌نشینی این نماگر تا میانه کانال ۳۰۲ هزار واحدی منتهی شد.

عقب‌نشینی شاخص سهام پس از ۶ روز تهاجمی

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران در معاملات امروز خود شاهد شناسایی سود از سوی معامله‌گران بود. فرآیندی که به کاهش ۲۰۶۵ واحدی شاخص کل این بازار و عقب‌نشینی این نماگر تا میانه کانال ۳۰۲ هزار واحدی منتهی شد. با این حال تداوم ورود نقدینگی به بازار همچنان با شدت زیادی ادامه دارد. این موضوع به ثبت ارزش معاملات ۲۱۷۳ میلیارد تومانی طی دادوستدهای روز یکشنبه بورس تهران اتجامید. این رقم رکوردی تاریخی در کارنامه بورس تهران به حساب می‌آید.

با وجود اصلاح ۰.۷ درصدی شاخص کل، شاخص هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، تن به افت نداد و با افزایش هر چند اندک ۰.۰۶ درصدی همراه شد. نگاهی به آمار معاملات سهام در ساعت بسته شدن بازار نیز قابل توجه است. امروز از ۳۱۳ نماد معامله شده در بورس تهران، ۱۷۷ سهم با قیمت پایانی منفی مواجه شدند و ۱۳۴ نماد نیز سبزپوش معاملات امروز را پشت سر گذاشتند. آنجه بیشتر جلب توجه می‌کند صف‌های خرید سهام در روز منفی بورس تهران بود. امروز ۸۴ نماد بورسی با صف خرید به بدرقه فردا رفتند. صف‌های خریدی که ۱۸۵ میلیارد تومان نقدینگی را به انتظار گذاشت. در مقابل تنها ۸ سهم شاهد باقی ماندن صف فروش به ارزش ۹.۴ میلیارد تومان در پایان دادوستدهای روز یکشنبه بورس تهران بودند.

در شرایط فعلی به نظر می رسد معامله‌گران به بازگشایی بازار جهانی در روز دوشنبه چشم دوخته‌اند. در این خصوص، حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی آرامکو در شهر بقیق (در استان الشرقیه عربستان) و کاهش ۵ درصدی عرضه نفت جهان از سوی بزرگترین صادرکننده نفت، توانایی دنیا برای مدیریت بحران عرضه نفت را به بوته آزمایش می‌گذارد. حوثی‌های یمنی مسئولیت حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در شهر بقیق در استان الشرقیه عربستان، قلب صنعت نفت این کشور را بر عهده گرفته‌اند. بر اساس بیانیه شرکت آرامکو این حمله تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه نفت، بیش از نیمی از تولید کل عربستان، را با کاهش مواجه می‌کند. از این رو قیمت نفت خام می‌تواند به هنگام بازگشایی بازارها در نیمه شب جاری با جهش چنددلاری همراه شود. چرا که ادامه طولانی‌مدت این توافق می‌تواند ایالات متحده و سایر کشورها را به آزادسازی نفت خام از ذخایر استراتژیک خود وادار کند. وزارت انرژی امریکا روز شنبه اعلام کرد در صورت لزوم ذخایر استراتژیک نفت خود را آزاد می‌کند.

به صورت سنتی بورس تهران به رشد قیمت نفت در دادوستد نمادهای پالایشی واکنش نشان می‌داد. به نظر می‌رسد طی هفته‌های اخیر توجه بازار به واقعیت‌های سودآوری این گروه بیشتر شده است. با این حال اگر بنا به بازگشت به رویه سنتی باشد احتمالا طی روز آتی نمادهای این گروه پرتقاضا خواهند بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها