سرپرست سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد گفت: پروژه «خط عابر پیاده، خط زندگی» به صورت پایلوت در سه منطقه شهری از اوایل مهر آغاز به کار می‌کند.

«امامت»، «شهدا» و «بهار» مناطق پایلوت خط عابر پیاده خط زندگی شدند

به گزارش قدس آنلاین ؛  محمد حسن مصحفی ظهر امروز در نشست خبری پروژه آموزش فرهنگ شهروندی و ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده که در ساختمان شهرداری برگزار شد با بیان اینکه این پروژه در دو حوزه مورد توجه قرار گرفته است، گفت: حوزه اول مرتبط با اصلاح زیر ساخت‌های ترافیک و اصلاح‌های هندسی و مهندسی و حوزه دوم  امور فرهنگی است.

سرپرست سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: این پروژه به صورت پایلوت در سه منطقه شهری از اوایل مهر آغاز به کار می‌کند.

وی در توضیح حوزه پایلوت بیان کرد: حوزه پایلوت به این معنا است که به صورت تدریجی در بخش‌های مختلفی که حساسیت بیشتر است این پروژه آغاز می‌شود و در بازه زمانی منطقی همراه با تغییرات هندسی،کار فرهنگی و آموزش شهروندان، همه شهر را در برمی‌گیرد.

مصحفی با اعلام اینکه به همکاری رسانه‌ها برای پیشبرد اهداف این پروژه نیاز دارد، تأکید کرد: بهره‌ها و موفقیت‌های این کار دشوار باید برای همه شهروندان باید اهمیت داشته باشد، باید از منظر یک شهروند به آن نگاه کنیم و تلاش کنیم شهرداری در حوزه‌ای که وارد شده است موفق عمل کند.

سرپرست سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه آموزش شهروندان بخش عمده‌ ای از این پروژه است، خاطرنشان کرد: در وهله اول آموزش رانندگان ناوگان شهری شهرداری در اولویت است و انتظار می‌رود آن‌ها اولین کسانی باشند که این مقررات را رعایت می‌کنند چرا که شهرداری تلاش می‌کند اول از خودش شروع کند و پیش  قدم باشد سپس از بقیه انتظار رعایت دارد.

وی تصریح کرد: در این امر ابتدا طرح‌های تشویقی سپس در صورت عدم رعایت، تنبیه در نظر گرفته می‌شود و با نیروی انتظامی نیز در این زمینه همکاری‌های خوبی صورت گرفته است.

مصحفی با بیان اینکه در نگاه کلان رقابتی میان شهرها شکل گرفته است، گفت: هر یک  از شهرها سعی دارد برتری خود را نشان دهد و در بعضی حوزه‌ها شهر مشهد خوب عمل کرده است، ما تلاش می‌کنیم در این حوزه که نشان دهنده توانمندی و فرهنگ ارتقا یافته شهروندان است، یک برند یا آوازه برای شهر مشهد ایجاد کنیم تا دیگران مشهد را  در زمینه رانندگی و رعایت قوانین پیش قدم بدانند.

سرپرست سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: ما باید طرح را طرحی بدانیم که منافع ما به آن مربوط است و اجرای آن امنیت و آرامش را برای ما به ارمغان می‌آورد، اگر مطالبه شهروندان و اصحاب رسانه نباشد نمی‌شود به سرانجام این طرح امید ویژه داشت. 

راه اندازی کمپین خط عابر پیاده خط زندگی

در ادامه مدیر کلان پروژه آموزش فرهنگ شهروندی و ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده  بر اساس آمار نامه حمل و نقل سال 97 عنوان کرد: 51  درصد کل کشته شدگان تصادفات درون شهری، عابران پیاده هستند، ۳۹ درصد علت اصلی تصادفات عابران پیاده،  عدم رعایت حق تقدم معابر بوده  و 19.7 درصد از علل اصلی تصادفات عابران پیاده، عدم توجه رانندگان به جلو است.

علیرضا مازاریان ادامه داد: 127  نفر از عابران پیاده در تصادفات سال 97 فوت کرده اند و 8 هزار و 93  نفر مجروح شده اند، میانگین سرعت مجاز تردد اتومبیل‌ها در مشهد ۶۰ کیلومتر است که ۹۰ درصد احتمال کشته شدن عابران پیاده را منجر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این کلان پروژه ناظر به تحولات مهندسی، آموزشی، تشویقی، فرهنگی، نظارت و ارزیابی است.

مدیر کلان پروژه آموزش فرهنگ شهروندی و ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده عنوان کرد: اولین منطقه پایلوت این پروژه محور امامت تا آموزگار، دومین محور شهدا تا چهار راه لشکر و سومین محور خیابان بهار تا فلسطین است.

مازاریان یادآور شد: در این خصوص کمیپنی را به نام «خط عابر پیاده خط زندگی» راه اندازی کرده‌ایم که قرار است فراگیر شود و کل شهر را در برگیرد و عملیات اجرایی این کمپین امروز ساعت 5 عصر در امامت محور غربی پارک ملت آغاز می‌شود.


وی افزود: تقاضای ما از رسانه‌ها تبلیغات گسترده در قالب انواع نظر سنجی، یادداشت و گزارش است و همچنین در مناطق پایلوت فعالیت‌های هنری همچون تئاترهای خیابانی اجرا می‌کنیم.


مدیرکلان پروژه آموزش فرهنگ شهروندی و ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده بیان کرد: با توجه به اینکه زیر ساخت‌های هندسی و مهندسی نیاز به اصلاح دارد و  تغییر باورهای رفتاری رانندگی در کشورها نیاز به زمان بیشتری دارد، ما بازه این پروژه را ۱۳ ساله در نظر گرفته‌‍ایم و از مهر سال جاری تا پایان مهر سال آینده 5 درصد تغییر رفتار در خودروها در حوزه احترام به عابران  پیاده ایجاد می‌شود.

مازاریان با بیان اینکه مخاطب این پروژه همه شهروندان اعم از مجاوران و زائران هستند، گفت: وجود 30 میلیون زائر می‌تواند ظرفیت باشد و ما باید در قالب طرح‌هایی اخلاقی، مذهبی و بسته‌های آموزشی پروژه را به آن‌ها معرفی کنیم و همچنین نیاز به همکاری ارگان‌ها و رسانه‌های مختلف برای انتقال و معرفی این کلان پروژه داریم و رانندگان باید حرمت میهمانان و زائران را بیشتر نگه دارند.

وی عنوان کرد: مخاطب اصلی بانک ایده و کارگاه‌های برگزار شده در این خصوص رانندگان پر تردد هستند ‌که 50 هزار نفر را شامل ‌می‌شود،  مخاطب دوم که حدود یک میلیون نفر هستند از سنین مهدکودک تا انتهای دانشگاه را در بر می‌گیرد که دوره‌هایی آموزشی در آبان ماه برای مربیان و معلمان برگزارمی‌شود.

مدیرکلان پروژه آموزش فرهنگ شهروندی و ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده بیان کرد: هدف ما این است که مشهد در حوزه حق تقدم عابر پیاده شاخص شود و همانطور که پایتخت فرهنگی است در حوزه حق تقدم عابر پیاده نیز نمونه شود.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها