۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
کد خبر: 670606

پس از اینکه قانون انتزاع یا تمرکز وظایف بخش کشاورزی لغو شد و بخشی از وظایف بازرگانی بخش کشاورزی به وزارت صنعت انتقال یافت برای نخستین بار در فصل برداشت برنج، واردات این محصول آزاد شد؛ متولیان امر اعلام کردند ممنوعیت امسال به نفع مصرف‌کنندگان لغو شده، اما خیلی زود با فشار شالی‌کاران، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به کشاورزان قول داد این ممنوعیت دوباره اجرا می‌شود و به هیچ وجه شکسته نخواهد شد.

تصمیم ممنوعیت واردات برنج؛ خطا یا تصحیح اشتباه

قدس آنلاین: حالا موضوع لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج و تأکید مجدد بر ممنوعیت فصلی آن ابهاماتی را در خصوص ترخیص این کالا از گمرک اجرایی ایجاد کرده است، چرا که پس از تصمیم ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزاد بودن واردات برنج در فصل برداشت، تجار و بازرگانان برای واردات این محصول اقدام کردند و نزدیک به ۸۶۰ هزارتن انواع برنج خارجی وارد کشور شد، سپس با لغو این تصمیم، ۲۲۰ هزارتن برنج وارداتی در انتظار ترخیص در گمرکات کشور باقی ماند.

ضرر ۳۰۰ میلیارد دلاری تجار از ممنوعیت‌های سالانه

این اتفاق موجب شد رئیس اتاق بازرگانی ایران برای حل مشکل تجار در نامه‌ای به جهانگیری، از رسوب سه ماهه بخشی از برنج‌های وارداتی در گمرکات به دلیل عدم تخصیص ارز کشور گلایه کند و خواستار تعیین تکلیف و ترخیص برنج‌های وارداتی شود.

غلامحسین شافعی در این نامه متذکرشده است، ممنوعیت واردات فصلی برنج با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان داخلی به برنج خارجی، کمکی به تولید داخل نمی‌کند و از ضرر مالی نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلاری در سال  سخن گفته است که با این ممنوعیت‌ها به کشور تحمیل می‌شود. وی با اشاره به مشکلات ترخیص برنج‌ها ادامه این روند را موجب تهدید سرمایه و اعتبار بنگاه‌های اقتصادی دانسته و خواستار تعیین تکلیف واردات برنج شده است.

هنوز دعوا بر سر واردات برنج در فصل برداشت پایان نیافته که این بار وزارت صنعت، وزارت جهاد کشاورزی را متهم کرده حجم زیادی از برنج وارداتی را در گمرک دپو کرده است و ارز مورد نیاز برای واردات را اختصاص نمی‌دهد.

قیمت برنج در هند ۳۰ درصد کاهش یافته است

در حالی که دلیل ممنوعیت یا لغو ممنوعیت واردات برنج در شرایط فعلی از سوی دولت شفاف‌سازی نشده و تکلیف محموله‌های برنج در گمرک نیز روشن نشده است، محمد حسین ادیب، اقتصاددان در یادداشتی تحلیلی درباره وضعیت تجارت بین‌الملل با تمرکز بر کشورهای هند، چین و آمریکا مدعی شده است، قیمت برنج در هند ۳۰ درصد کاهش یافته و عده‌ای در پوشش حمایت از تولید داخل، واردات برنج را ممنوع کرده‌اند تا ۴۰۰ هزار تن برنج وارداتی موجود در انبارها را بفروشند، سخن بر سر ۳۰ درصد اختلاف است. به سبب تعرفه آمریکا بر صادرات چین، انبارهای چین لبریز از کالاست و به دلیل کاهش صادرات، قیمت کالاهای وارداتی ایران در خیلی از انواع ۲۰ درصد سقوط کرده است.

حالا موضوع لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج و  تأکید مجدد بر ممنوعیت فصلی آن ابهاماتی را در  افکار عمومی مبنی بر خطا بودن تصمیم ستاد تنظیم بازار  یا تصحیح اشتباه آن‌ها به‌وجود اورده است. پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که ستاد تنظیم بازار بر اساس چه شاخص‌هایی تصمیماتی را برای آزادسازی واردات یا اجازه توزیع کالاهای وارداتی لحاظ می‌کند؟ آیا تصمیم اولیه این ستاد نادرست بوده؟ در این صورت باید در خصوص جزئیات این تصمیم شفاف‌سازی شود.  از سوی دیگر اگر تصمیم اولیه کارشناسی شده و صحیح بوده باید مشخص شود چگونه این تصمیم تغییر کرده است؟

خوب است بدانید براساس آمارهای ارائه شده رسمی، برای تأمین برنج مورد نیاز کشور، سالانه به‌طور میانگین حدود ۲ میلیون و ۳۰۰  هزار تن برنج از ۶۳۰ هزار هکتار شالیزار در کشور استحصال و روانه بازار مصرف می‌شود. در این میان، کمبود ۸۰۰ هزار تن برنج مورد نیاز مصرف کشور از طریق واردات فراهم و در بازار عرضه می‌شود.  اما برای حمایت از شالی‌کاران، این واردات در زمان برداشت برنج که از نیمه دوم مردادماه آغاز شده و تا اوایل مهرماه ادامه دارد، متوقف می‌شود. بر این اساس، معمولاً تا پایان زمان برداشت و برآورد میزان تولید و تأمین برنج مورد نیاز کشور، واردات این محصول از سوی دولت ممنوع اعلام می‌شود. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها