علی رغم آنکه حملات اخیر به پالایشگاه‌های نفت سعودی منجر به کاهش نیمی از تولیدات عربستان شد، اما تولیدکنندگان نفت در آمریکا آمادگی و تمایلی برای جبران خلأ به وجود آمده در بازار را ندارند.

 آمریکا نمی‌تواند کسری نفت بازار را جبران کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، علی رغم آنکه حملات اخیر به پالایشگاه‌های نفت سعودی در بقیق و خریص منجر به کاهش نیمی از تولیدات عربستان شد، اما آنگونه که به نظر می‌رسد تولیدکنندگان نفت در آمریکا نه آمادگی و نه تمایل دارند که خلأ به وجود آمده در بازار و کسری نفت آن را جبران کنند.

آمریکا امروز بزرگترین تولید کننده نفت در جهان به شمار می رود، ولی روزانه بیشتر از ۳ میلیون بشکه نفت صادر نمی‌کند. چرا این کشور از فرصت پیش آمده برای جبران کاهش ناگهانی نفت در بازار استفاده نمی‌کند؟

تولید کنندگان و کارشناسان در پاسخ به این سوال می گویند ماجرا به این سادگی نیست. «جس مرسر» عضو یک شرکت اطلاعات انرژی در وبلاگ خود می نویسد: حفظ توان ذخیره‌ای برای موارد اینچنینی یعنی در اختیار داشتن میادین نفتی که عمداً هیچ تولیدی از آن نداشته باشی تا در این موارد از آن استفاده کنی.

وی می افزاید: ساده می‌گویم، تولید نفت در امریکا به این شیوه انجام نمی‌شود. افزون براین، مسئولان آمریکایی نیز نمی‌توانند چنین دستوری را صادر کنند.

مرسر می گوید: تولید نفت آمریکا از صدها هزار چاه نفتی به دست می آید که تحت مالکیت صدها شرکت خاص است که سهام خود را به معرض فروش عموم می گذارند.

این کارشناس بازار انرژی توضیح می دهد: بنابراین افزایش تولید به معنی افزایش هزینه سکوهای حفاری، تونل‌ها و زیرساخت هاست که این اقدام در کوتاه مدت عملی نیست.

«مایک ورس» رئیس شرکت آمریکایی «شورون» نیز در مصاحبه با شبکه «سی ان بی سی» می‌گوید: نمی‌توان یک دکمه را فشار داد و مشاهده کرد که نفت بیشتری وارد بازار شده است؛ بلکه ایجاد سکوهای حفاری و تولید جدید چندماه طول می کشد.

وی می افزاید: هنوز برای ارزیابی پیامدهای حمله به پالایشگاه‌های سعودی بر بازار نفت زود است، هرچند داده‌های اصلی تغییر نخواهد کرد.

«آر تی دیوکس من» عضو شرکت پژوهشی و خدمات مشاوره‌ای «وود مکنزی» در گفت‌وگو با فرانس پرس می گوید: پیش بینی‌ها برای تقاضا خوش بینانه نیست چراکه این نگرانی وجود دارد که ضعف اقتصادی باعث مازاد عرضه در سال آتی شود.

وی می‌افزاید: علاوه براین افزایش سریع سرمایه گذاری نیازمند قیمت پایدار نفت و بسیار گران تر از قیمت کنونی است.

همچینین براساس نظر کارشناسان یکی دیگر از موانع موجود در مسیر افزایش تولید نفت در آمریکا فقدان زیرساخت مناسب برای صادرات آن در منطقه نفت خیز «برمیان بیزن» است و بنادر آمریکا در خلیج مکزیک در حال حاضر ظرفیت صادرات بیش از ۴.۵ میلیون بشکه نفت در روز را ندارند.

علاوه براین ترکیبات شیمایی نفت صخره‌ای تولید آمریکا کاملاً با نفت تولیدی در عربستان متفاوت است. بنابراین شرکت‌های نفتی آمریکا به جای آنکه هزینه‌های سرمایه گذاری خود را افزایش دهند از افزایش قیمت بوجود آمده پس از تعطیلی پالایشگاه‌های سعودی بهره می‌برند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها