فرمانده یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی هدف از تصمیم‌گیری‌ها، تدابیر امنیتی و اقدامات حفاظتی در بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) را فراهم آوردن محیطی امن و آرام برای انجام زیارت بدون دغدغه توسط زائران و مجاوران عنوان کرد.

هدف از اقدامات حفاظتی، انجام زیارت بدون دغدغه است

محمدحسین مروج کاشانی/

فرمانده یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی هدف از تصمیم‌گیری‌ها، تدابیر امنیتی و اقدامات حفاظتی در بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) را فراهم آوردن محیطی امن و آرام برای انجام زیارت بدون دغدغه توسط زائران و مجاوران عنوان کرد.

سرهنگ پاسدار «حسن رمضان‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار قدس افزود: امنیت در سفرها و به خصوص سفرهای زیارتی و مذهبی نقش کلیدی برای بهره‌مندی مؤثر و هر چه بیشتر از اهداف سفر دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در زیارت مشاهد مقدسه و اماکن متبرکه، برقراری و حفظ امنیت زائران، برای نائل شدن به زیارت بی‌دغدغه است.

وی ادامه داد: اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در برقراری امنیت و آرامش در سراسر کشور و به ویژه در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) زبانزد تمام جهان بوده و این موضوع، خوشایند بیگانگان و دشمنان این نظام مقدس نیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دشمنان به هر شکل خواستار ایجاد ناامنی در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) هستند، افزود: این یگان در تاریخ اول مرداد سال 1395 در بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الائمه(ع) تشکیل شد، به گونه‌ای که مطابق تصمیم و ابلاغ فرماندهی سپاه امام رضا(ع) استان خراسان رضوی مهم‌ترین هدف از تشکیل آن، افزایش و تقویت اقدامات امنیتی و حفاظتی در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) به شمار می‌رود.

 فرمانده این یگان خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر به منظور انجام اقدامات مؤثر حفاظتی برای تأمین امنیت زائران آستان ملکوتی حضرت رضا(ع)، تدابیری از سوی سپاه امام رضا(ع) استان خراسان رضوی در این زمینه اندیشیده شد.

سرهنگ رمضان‌زاده با اشاره به تغییر رویکرد دشمنان انقلاب اسلامی به ویژه در زمینه اماکن مذهبی در سال‌های اخیر افزود: بر این اساس، در سال‌های گذشته تغییر برخی از تاکتیک‌های امنیتی در حرم مطهر رضوی ضروری تشخیص داده شد.

وی تأکید کرد: به همین منظور با هدف خنثی‌سازی توطئه‌ها و جلوگیری از بروز حوادث و اتفاقات ناخوشایند و برهم زننده امنیت در حرم مطهر امام رضا(ع)، نیاز بود که حلقه‌های امنیتی و حفاظتی با فاصله دورتری از حریم مطهر رضوی ایجاد شود.

این مقام مسئول بیان داشت: یکی از طرح‌ها و اقدامات حفاظتی در راستای تأمین امنیت زائران، بستن دوربرگردان‌های حرم مقدس امام هشتم(ع) در بست‌های شیخ طبرسی، نواب صفوی و شیخ طوسی بود که با این اقدام تهدیدهای احتمالی از منطقه نزدیک به حرم مطهر رضوی به نقاط دورتر منتقل شد و این اقدامات متناسب با شرایط خاص خود در سال‌های گذشته صورت گرفت.

*تعامل آستان قدس رضوی با نهادهای امنیتی و حفاظتی

سرهنگ رمضان‌زاده در ارتباط با انجام اقدامات حفاظتی در حرم مطهر امام هشتم(ع) تصریح کرد: انجام و اجرای تصمیمات و تدابیر امنیتی و حفاظتی در اماکن متبرکه حرم مطهر امام رضا(ع) حاصل اجماع دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی است.

وی افزود: با این توصیف و بنا بر تدابیر تولیت معزز آستان قدس رضوی و سردار فرماندهی سپاه امام رضا(ع) استان خراسان رضوی، مبنی بر ارائه خدمات مطلوب‌تر در جهت رفاه حال زائران، تصمیم بر این شد نسبت به بازگشایی دوربرگردان‌های مسدود شده در سال‌های اخیر با ملاحظات و تدابیر امنیتی و حفاظتی بازنگری شود.

این مقام مسئول ادامه داد: این تدابیر و همکاری متقابل، منجر به بازگشایی مسیرهای ورودی خودروهای حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس‌های شهری خط واحد و تاکسی‌های زیر نظر سازمان تاکسیرانی مشهد به دوربرگردان‌های اطراف حرم مطهر در سه بست شیخ طبرسی، شیخ طوسی و نواب صفوی از تیرماه سال جاری و در ایام دهه کرامت شد.

فرمانده این یگان تصریح کرد: بازگشایی این مسیرها که از چندین سال پیش به منظور تأمین امور امنیتی مسدود شده بود با رعایت تمامی مسائل و حساسیت‌های امنیتی و حفاظتی و در راستای رفاه حال زائران و مجاوران در تشرف به بارگاه منور حضرت رضا(ع) و در جهت راهبرد سیاست زائرمحوری آستان قدس رضوی بازگشایی شد.

وی تأکید کرد: با این اقدام، زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی می‌توانند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی(اتوبوس‌های خط واحد شهری و تاکسی‌ها) خود را به نزدیک‌ترین مکان به مبادی ورودی حرم مقدس امام هشتم(ع) برسانند و از زیارتی آسان بهره‌مند شوند.

سرهنگ رمضان‌زاده درباره آمادگی این یگان برای مقابله با تهدیدات دشمن گفت: در راستای مقابله با هر گونه تهدید و خطرات ناشی از اقدامات دشمنان در بر هم زدن امنیت اماکن متبرکه و مذهبی و به خصوص بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) این یگان با تقویت توان و بنیه حفاظتی و اطلاعاتی خود آماده شناسایی، مقابله و دفع هر گونه تهدید از ناحیه دشمنان بوده و در همین راستا و در جهت مقابله با پرواز ریزپرنده‌ها و... این یگان مجهز شده است.

فرمانده این یگان یادآور شد: این یگان به همراه نیروی انسانی آموزش دیده و ماهر با فراگیری آخرین روش‌ها و آموزش‌های نوین در زمینه مقابله با تهدیدها و آسیب‌ها به طور شبانه‌روزی در حرم مطهر رضوی برای برقراری امنیت، آماده ارائه خدمات به زائران است.

*هدف، حفظ کرامت و رفاه زائران است

وی در ارتباط با هدف اقدامات انجام شده در این یگان گفت: برابر تأکیدات تولیت معزز آستان قدس رضوی و نیز سردار فرماندهی سپاه امام رضا(ع) استان خراسان رضوی، اجرای طرح‌ها و برنامه‌های امنیتی و حفاظتی همواره باید با حفظ کرامت و حرمت زائران این بارگاه مقدس انجام شود.

سرهنگ رمضان‌زاده اظهار داشت: خواهران و برادران بسیجی که زیر نظر این یگان در حرم مطهر رضوی مشغول انجام وظیفه هستند، آموزش‌های لازم برای حفظ کرامت زائران و احترام به میهمانان حضرت رضا(ع) را فراگرفته‌اند.

وی افزود: آن‌ها وظیفه دارند در مبادی ورودی حرم مطهر امام رضا(ع) و در بازرسی‌های محسوس و غیرمحسوس، تلاش کنند تا حرمت و کرامت میهمانان بارگاه مقدس امام هشتم(ع) به بهترین وجه ممکن حفظ شود.

فرمانده این یگان خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات این یگان برای افزایش رفاه حال زائران، افزودن تعداد بیشتری از گیت‌های بازرسی بدنی در مبادی ورودی حرم مطهر امام رضا(ع) به خصوص در ایام زیارتی و مناسبت‌های ویژه و خاص مانند ماه‌های محرم و صفر و روزهای تاسوعا و عاشورا و دهه آخر ماه صفر است.

این مقام مسئول یادآور شد: این اقدام در جهت تسهیل و تسریع در ورود زائران و هیئت‌های مذهبی بوده که با پیش‌بینی تأمین نیروی انسانی زیر نظر این یگان، خدمات لازم برای ورود هر چه راحت‌تر و سریع‌تر و صرفه‌جویی در وقت و زمان آنان برای زودتر رسیدن به داخل حرم مطهر و به اصطلاح کمتر معطل شدن، ارائه می‌شود.

بازگشایی گیت‌های ورودی برای تردد معلولان و جانبازان از دیگر مواردی است که سرهنگ رمضان‌زاده به آن‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: این گیت‌ها ویژه تردد این عزیزان با توجه به شرایط جسمانی آنان پیش‌بینی شده تا راحت‌تر با رعایت مسائل امنیتی و حفاظتی برای زیارت به حرم مطهر رضوی مشرف شوند که در تمامی ورودی‌های حرم مطهر راه‌اندازی شده و از اول ماه محرم الحرام ارائه این خدمات عملیاتی شده است.

وی در زمینه همکاری مسئولان، زائران و مجاوران با اقدامات امنیتی و حفاظتی تأکید کرد: همکاری مسئولان و مدیران آستان قدس رضوی، مسئولان استانی و تعامل سازنده مطبوعات و جراید، رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما در راستای آگاهی و تنویر افکار عمومی زائران و مجاوران در برقراری و حفظ امنیت در اماکن متبرکه بارگاه مطهر حضرت رضا(ع) بسیار حائز اهمیت است.

فرمانده این یگان متذکر شد: همراه نداشتن اقلام ممنوعه از مبدأ سفر می‌تواند نقش مهمی در ایجاد رفاه بیشتر برای زائران و همکاری بهتر آنان با خادمان امنیتی در هنگام تشرف به بارگاه مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به سخن گهربار حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه همه آحاد و افراد کشور باید نسبت به مسائل امنیتی و اطلاعاتی حساس بوده و خود را عضو سازمان اطلاعات کشور بدانند، تأکید کرد:

 زائران و مجاوران باید با توجه به این کلام بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران نسبت به موارد مشکوک به ویژه در اماکن متبرکه از جمله حرم ملکوتی حضرت امام هشتم(ع) حساس باشند.

سرهنگ رمضان‌زاده یادآور شد: زائران و مجاوران در برخورد با این موارد با خادمان امنیتی حرم مطهر رضوی همکاری نمایند و در اسرع وقت با شماره تلفن 05132002778 تماس حاصل نموده و یا با مراجعه سریع به مراکز استقرار خادمان امنیتی در مبادی ورودی حرم مطهر رضوی، این گونه موارد را به مسئولان مربوط اطلاع دهند.

*چگونه در این یگان، خادم شویم؟

فرمانده یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی در زمینه چگونگی برقراری ارتباط علاقه‌مندان و متقاضیان همکاری افتخاری با این یگان گفت: همه بسیجیان فعال در سراسر کشور که مشتاق خدمتگزاری در این یگان هستند، می‌توانند با مراجعه به حوزه‌ها و نواحی مقاومت بسیج محل سکونت خود در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور از ضوابط و شرایط همکاری افتخاری با این یگان اطلاع حاصل نمایند.

برچسب‌ها