۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
کد خبر: 671012

یادداشت/

پشت پرده دستگیری اعضای حماس در عربستان چیست؟

محمد علی مهتدی/ تحلیلگر مسائل بین الملل

هنــوز مدت زمان زیادی از اعلام بازداشــت «محمد الخضری» از رهبران حماس نمی‌گذرد که روز گذشته نیز برخی منابع فلسطینی از دستگیری «ابوعبیده الآغا» دیگر عضو این جنبش در عربســتان و توسط حکام سعودی خبر دادند.

قدس آنلاین:  ابوعبیده الآغا که تابعیت عربستان را نیز داراست، ریاست کمیته مالی حماس در سعودی را بر عهده دارد. آل سعود حدود ۶۰ فلسطینی را بدون تفهیم اتهام مشخصی بازداشت کرده و گزارش‌ها حاکی از اعمال فشارهای بدنی و روانی علیه آنها در زندان است.

 اگرچه برخی تحلیلگران این اقدام سعودی را در راستای اجرایی شدن طرح شوم »معامله قرن» و وادار ساختن حماس به همکاری در این زمینه میدانند، اما به نظر اینگونه نتیجه‌گیری چندان درســت به نظر نمی‌رسد. واقعیت آن است که این طرح آمریکایی که از ســوی دولت ترامپ برای حل اختلافات رژیم صهیونیستی با فلســطینی‌ها مطرح شده، از همان ابتدا مانند جنین ناقص بوده و امروز به‌طور کامل مرده است.

استعفای جیسون گرینبالت نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه و مهندس معامله قرن و اذعان علنی جرد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ که مسئولیت مذاکره برای صلح در منازعه فلسطین-رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد به شکست این طرح، همگی حاکی از آن است که معامله قرن کاملاً مرده و هیچ امیدی به احیای آن نیست.

 بنابراین باید اقدام آل ســعود در بازداشت رهبران حماس را در راستای سیاست این کشــور برای همپیمانی و نزدیکی هر چه بیشتر به رژیم صهیونیستی تعبیر کرد.

 رژیم صهیونیســتی در چند ماه اخیر به شــدت از ناحیــه نوار غزه تحت فشــار قرار داشــته و موشــکهای مقاومت که از این ناحیه بر ســر اشغالگران میریزد، خطری بزرگ برای صهیونیســت‌ها محسوب میشود. همین چند روز پیش بود که شــلیک موشک توسط حماس کمپین انتخاباتی بنیامین نتانیاهو را بــه هم ریختــه و وی را روانه پناهگاه کرد.

 اکنون به نظر میرســد ریاض که در چند ســال اخیر روندی مخفیانه را برای نزدیکــی به تل آویو دنبال میکند با دســتگیری اعضای حماس تلاش دارد خود را در دل مقامات صهیونیست جا کــرده و این جنبش را برای خودداری از اقدام نظامی علیه رژیم صهیونیســتی تحت فشار قرار دهد.

 موضوع دیگر که ریاض در پیگیری این سیاست دنبال میکند، نوع ارتباط حماس با ایران و قطر است. روابط این جنبش مقاومت فلسطینی در چند ماه اخیر و به ویــژه پس از حضور رهبران حماس در تهران و دیدار آنها با آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر مقامات ایران بهبود زیادی پیدا کرده است.

 به نظر میرسد عربستان که در این مدت روابط پرتنشی را با ایران و قطر تجربه میکند در صدد است با دستگیری اعضای حماس، رهبران این جنبش را تحت فشار قرار داده و از این دو کشور دور کند. همچنین اقدام اخیر ریاض را میتوان در چارچوب پازل کلی سعودی برای مقابله با اخوان المسلمین نیز تعبیر کرد.

اکنون منازعه میان دو محور اخوانی به رهبری ترکیه و قطر و محور سلفی - عربی به رهبری عربستان و امارات در منطقه به اوج خود رسیده، بهطوری که دو طرف به جنگ نیابتی علیه یکدیگر در لیبی و حتی سودان روی آورده اند. بنابراین دستگیری اعضای حماس را میتوان گام ریاض برای مقابله هر چه بیشتر با اعضای اخوان نیز قلمداد کرد.

برچسب‌ها