بوشهر- اگر به استان بوشهر سفر کنید در محورهای مواصلاتی این استان ازجمله تنگستان، دشتستان، کنگان و یا عسلویه و سایر جاده‌های ارتباطی ناخودآگاه خودروهایی بی‌مهابا و با سرعت‌های سرسام‌آور از کنار شما عبور می‌کنند که گاها پلاک آن‌ها مخدوش شده است.

خودروهای «شوتی» پدیده‌ای نامبارک در جاده‌های بوشهر

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: سرعت‌بالا، پلاک‌های مخدوش و ناخوانا، تردد در نیمه‌های شب ، راننده‌های ماهر و بی‌کله‌ای که گویا هیچ ترسی از پیچ‌های تند جاده ، تاریکی و گشت‌های پلیس ندارند، ویژگی خودروهای شوتی است که حالا به ارابه‌های مرگ در جاده‌های بوشهر معروف شده‌اند.

این خودروها که حاوی کالاهای قاچاق هستند در اصطلاح مردم محلی به آن‌ها خودروهای «شوتی »گفته می‌شود که به قول رانندگانش برای رساندن بار به مقصد؛ خودرو را در جاده شوت می‌کنند بدون اینکه به عواقب این نوع رانندگی فکر کنند.

شاید بیشتر جوانانی که وارد خط خودروهای شوتی می‌شوند خود بهتر از دیگران واقف به خطرات این شغل کاذب و خطرناک هستند اما به دلیل نبود شغل مناسب و درآمد بالای قاچاق کالا ، سختی این کار را به جان می‌خرند و در جاده‌های پرپیچ‌وخم استان باوجود نیروهای انتظامی و بازرسی با ارابه‌های مرگ خود می‌تازند.

خودروهای حامل کالای قاچاق یا به‌اصطلاح شوتی تاکنون جان بسیاری از هم‌وطنان را گرفته و در جاده‌های استان به مخاطره انداخته است و مسئولان این استان هنوز نتوانسته‌اند اقدام جدی برای توقف و یا رفع این مشکل انجام دهند.

تشدید برخورد با خودروهای شوتی

باوجوداینکه خودروهای شوتی مخاطرات بی‌شماری در جاده‌های این استان ایجاد کرده و قریب به‌اتفاق مردم استان خواستار برخورد جدی با این مشکل هستند اما بنا بر گفته فرمانده انتظامی، شورای تأمین استان رأی به عدم برخورد با خودروهای شوتی حامل کالای قاچاق داده است!

در این راستا فرمانده انتظامی استان هم‌زمان با روز خبرنگار مدعی شد که عزم و اراده لازم در سایر دستگاه‌ها برای همکاری در از بین بردن این مشکل وجود ندارد لذا پای این موضوع به شورای امنیت ملی کشیده شده تا شاید تصمیم جدی در سطح ملی برای حل این مشکل گرفته شود.

این در حالی است که دادستان عمومی و انقلاب بوشهر می‌گوید: با توجه به خطراتی که خودروهای شوتی برای مردم ایجاد می‌کنند، برخورد با این‌گونه خودروها در دستور کار تمامی  دادستان‌ها و روسای حوزه‌های قضایی استان باید قرار گیرد.

علی حسن‌پور بیان می‌کند: خودروهای تندرو یا به‌اصطلاح شوتی که غالباً با حامل کالای قاچاق بوده و با سرعت‌بالا و بدون هرگونه ملاحظه و رعایت جوانب احتیاط تردد می‌کنند موجب تصادف، فوت و صدمات بدنی برای خود و دیگران می‌شوند.

وی می‌افزاید: رانندگان این خودروها به‌منظور شناسایی نشدن، اقدام به کارهای خلاف قانون از قبیل دست‌کاری، تغییر یا برداشتن پلاک خودرو می‌کنند که برخورد با آنان از خواسته‌های رئیس پلیس‌راه استان بوشهر است.

دادستان بوشهر تأکید می‌کند: به‌منظور پیشگیری از وقوع حوادث و برخورد با جرایم مشهود، برخورد شدید با خودروهای شوتی در دستور کار کلیه دادستان‌ها و روسای حوزه‌های قضایی سراسر استان قرار گیرد.

توقیف خودروهای شوتی

در همین راستا رئیس پلیس‌راه استان بوشهر نیز از توقف خودروهای شوتی در محورهای استان بوشهر خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: خودروهایی که با اقدامات مخاطره‌آمیز و سرعت غیرمجاز، خطر تصادف در محورهای استان بوشهر را افزایش می‌دهند بدون اغماض توقیف می‌شود.

سرهنگ جابر پاپری تأکید می‌کند: تمامی محورهای مواصلاتی استان بوشهر به خودروهای نامحسوس پلیس‌راه مجهز شده و در تمامی محورها با رانندگان خاطی و رانندگانی که دارای تخلفات حادثه‌ساز هستند برخورد قاطع می‌شود.

وی یادآور می‌شود: برای تردد ایمنی در جاده‌ها ضمن رصد تخلفات از طریق دوربین‌های هوشمند جاده‌ای، خودروهای نامحسوس در تمام محورهای استان بوشهر تردد دارند.

برچسب‌ها