در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس که امروز با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی، سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و جمعی از فرماندهان ارشد فرماندهان ارشد نظامی در جوار مرقد مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد طیف گسترده‌ای از دستاوردهای دفاعی و تجهیزات و تسلیحات و ادوات نظامی دفاعی و تهاجمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن اقتدار ایران اسلامی به نمایش درآمد تا حیرت و تحسین کارشناسان را به دنبال داشته باشد.

رونمایی از دستاوردهای خیره کننده نیروهای مسلح در مراسم هفته دفاع مقدس

قدس آنلاین: امروز در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس طیف گسترده و ادوات متنوعی از تجهیزات، تسلیحات و ادوات دفاعی و تهاجمی نیروهای مسلح کشور از موشک‌های بالستیک و پهپادهای شناسایی و تهاجمی گرفته تا ادوات رزم زمینی و لجستیکی و انواع پیشرفته رادارهای شناسایی بومی و ساخت ایران به نمایش درآمد و کارشناسان و متخصصان امور نظامی شاهد این رویداد را به تحسین واداشت.

برخی از این تجهیزات و ادوات نظامی برای نخستین بار در این مراسم رونمایی شدند که از آن جمله می‌توان به سامانه توپخانه‌ای «حائل» و پهپاد کمان ۱۲ ارتش و سامانه متحرک توپ 130 میلیمتری، خمپاره انداز خشابدار 81 میلیمتری، رادار جستجوگر زمینی مین یاب و یک سیستم سلاح ضد بالگرد  که توسط نیروی زمینی سپاه به نمایش در آمدند، اشاره کرد.

سامانه توپخانه‌ای «حائل» از جمله ادوات پدافند هوایی محسوب می‌شود.  این سامانه دارای رادار پسیو است یعنی بدون انتشار امواج، اهداف را شناسایی می‌کند، از این رو می‌تواند بدون اینکه دیده شود هدف را ببیند و دست به عملیات بزند.

Image result for ‫سامانه توپخانه ای حائل‬‎

سامانه حائل متحرک به سرعت توانایی جابجایی دارد و برای مقابله با اهداف ارتفاع پست چون موشک‌های کروز یا پهپادهای مهاجم و ریزپرنده‌ها طراحی شده است.

 این سامانه به دست متخصصین جوان نیروی پدافند هوایی ارتش طراحی و تولید شده است و نیاز پدافند هوایی کشور در حوزه ارتفاع پایین را مرتفع می‌کند.

نسل جدید پهپادهای تهاجمی ارتش

پهپاد رزمی «کمان ۱۲» با قابلیت حمل ۴ بمب ۵۰ پوندی سال گذشته در نمایشگاه «اقتدار ۴۰» نیروهای مسلح که بهمن ماه سال گذشته  در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد به نمایش درآمد.

پهپاد کمان ۱۲ با شعاع عملیاتی یک هزار کیلومتر، قابلیت حمل محموله‌هایی با وزن ۱۰۰ کیلوگرم را دارد.

Image result for ‫پهپاد کمان 12‬‎

سرعت پهپاد کمان ۱۲، ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت پرواز در سطح آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

همچنین سرعت استال یا واماندگی این پهپاد ۹۰ کیلومتر بر ساعت و برد خط دید رادیویی آن ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است. مسافت مورد نیاز پهپاد کمان ۱۲ جهت رسیدن به سرعت پرواز در شرایط فلپ ۴۰۰ متر است.

نیروی پدافند هوایی ارتش همچنین در این مراسم سامانه باور ۳۷۳ که نخستین سامانه ارتفاع بلند پدافندی بومی با قابلیت تحرک بالا و توانایی شناسایی ۳۰۰ هدف اولویت بندی ۱۰۰ هدف و درگیری با ۶هدف همزمان را دارد، رونمایی کرد.

Image result for ‫رژه باور373‬‎

سامانه موشکی ارتفاع متوسط مرصاد متحرک، دارای قابلیت درگیری با انواع هواگردها و موشکهای کروز و پرنده های بدون سرنشین و سامانه راداری کنترلی و برد بلند آرش به عنوان  تکمیل کننده سامانه های کشف و شناسایی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور نیز در این مراسم به نمایش در آمدند.

سامانه ارتفاع بلند اس ۳۰۰، با قابلیت درگیری با اهداف در ارتفاع های پست، متوسط و بلند، سامانه راداری پسیو «افتاباز» دارای قابلیت کشف و شناسایی اهداف هوایی بدون انتشار امواج مغناطیسی و سامانه بومی سازی شده پدافند موشکی ارتفاع بلند اس ۲۰۰ در رژه امروز حضور داشتند.

Image result for ‫سامانه موشکی متحرک  مرصاد‬‎

سامانه موشکی پانزده خرداد، با قابلیت کشف اهداف تا فاصله ۱۵۰ کیلومتری و درگیری و وانهدام اهداف در برد ۴۵ کیلومتری، تحرک بالا، شناسایی اهداف پنهانکار و درگیری همزمان با ۶ هدف نیز به عنوان دیگر سامانه پدافندهوایی بومی کشور نمایش داده شد.

سامانه موشکی تلاش با قابلیت تلفیق با سامانه موشکی ارتفاع بلند اس ۲۰۰ و رفع نیاز درگیری ارتفاع متوسط که به صورت کاملا بومی و به دست توانمند متخصصین داخلی طراحی و تولید شده است نیز امروز به نمایش در آمد.

بمب قاصد

بمب هوشمند قاصد دیگر دستاورد شاخص بومی نیروی هوایی ارتش بود که در مراسم امروز به نمایش درآمد.

«قاصد» بمبی است که حمله هوایی را اثربخش می‌کند. حمله هوایی اثربخش به تهاجمی اطلاق می‌شود که طی آن جنگنده‌ها قادر باشند مناطق و اهداف مورد نظر را با دقت هر چه تمام مورد اصابت قرار دهند. بمب «قاصد» جزو مهمترین و مخرب‌ترین بمب‌های هوا به سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران است که طی سالیان اخیر با در نظر گرفتن قواعد نبردهای ناهمتراز، توسط متخصصین صنایع دفاعی کشورمان طراحی و ساخته شد و «کارآیی بالا»، «قدرت ویرانگر»، «هدف‌گیری بسیار دقیق و نقطه‌زنی» این بمب، سبب شده تا در زمان کوتاهی مورد تولید انبوه قرار گیرد.

Image result for ‫بمب قاصد‬‎

«قاصد» یک بمب هوشمند دوربرد است که متناسب با آخرین فناوری‌های روز دنیا ساخته و پرداخته شده و قادر است با بهره‌گیری از سیستم الکترونیکی که از آن برخوردار است، اهداف ثابت و متحرک را تا زمان اصابت به هدف، تعقیب کند.

نسل سوم بمب هوشمند قاصد تحت عنوان قاصد ۳ از نظر وزن و سرجنگی با نسل اول برابری دارد، اما برد آن با اضافه شدن یک بوستر راکتی در قسمت تحتانی بمب به بیش از ۱۰۰ کیلومتر افزایش یافته و با توجه به اینکه از نیروی پیشرانه راکت استفاده می کند. هدایت آن آسان‌تر و در نتیجه دقتش بیشتر خواهد بود.

موشک عصر ۶۷، موشک عاصف، بمب قادر، پادجنگالی سحاب، لانچر لیزر تاب ۹۹ و بمب ۲۰۰۰ پوندی هوشمند، لانچر لیزرتاب ۹۹ و بمب ۵۰۰ پوندی هوشمند، موشک قادر هواپایه، موشک نصر هواپایه، موشک فکور ۹۰ هواپایه،

Image result for ‫موشک نصرهواپایه‬‎

Image result for ‫موشک قادر هواپایه‬‎

موشک دامی تی ۴۲، موشک آموزشی تی جی ام، موشک آر ۷۳، موشک دامی آر ۲۷، موشک آر ۶۰، موشک دامی AIM_۷E و موشک PL۷، موشک AIM_۹J و موشک   AIM۵۴  و موشک KH۵۸،

Image result for ‫موشک فکور 90‬‎

موشک هواپایه قائم و موشک یاسر، و پهپاد ابابیل دیگر تجهیزات نیروی هوایی ارتش هستند در رژه امروز نمایش داده شدند.
علاوه بر این تجهیزات جنگنده های نیروهای هوایی ارتش از جمله جنگنده کاملا بومی کوثر نیز بر فراز جایگاه رژه به پرواز درآمدند.

نمایش تجهیزات پیشرفته رزم زمینی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

در این رژه همچنین نیروهای زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجهیزات و ادوات مدرن خود را به نمایش گذاشتند.

Image result for ‫رژه تانک ذوالفقار‬‎

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم خودروی ۶ در ۶ کیان تاکتیکی، خودروی دیزل هاردتاپ، خودروی حامل نفر پست فرماندهی ام ۱۱۳، نفربر بی‌تی آر مجهز به توپ ۲۳ میلی متری، تانک ذوالفقار، تانک تی ۷۲ اس، تانک چیفتن، توپ ۱۳۰ و ۱۵۵ میلی‌متری کششی، توپ ۱۷۵ و ۲۰۳ میلی‌متری، راکت‌انداز فجر ۵،

Related image

سامانه پرتاب موشک زلزال، سامانه سایت‌یاب، شنود سیار، ارتباط رادیویی دیتا و سامانه جمر و همچنین سامانه الینت غدیر را نمایش داد.

نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در مراسم امروز ادواتی همچون خودروی ۶ در ۶ کیان تاکتیکی، خودروی دیزل هاردتاپ، خودروی حامل نفر پست فرماندهی ام ۱۱۳، نفربر بی‌تی آر مجهز به توپ ۲۳ میلی متری، تانک ذوالفقار، تانک تی ۷۲ اس، تانک چیفتن، توپ ۱۳۰ و ۱۵۵ میلی‌متری کششی، توپ ۱۷۵ و ۲۰۳ میلی‌متری، راکت‌انداز فجر ۵، سامانه پرتاب موشک زلزال، سامانه سایت‌یاب، شنود سیار، ارتباط رادیویی دیتا و سامانه جمر و همچنین سامانه الینت غدیر را از مقابل جایگاه عبور داد.

Image result for ‫سامانه الینت غدیر‬‎

خودروی تاکتیکی ضد مین و ضد کمین (امرپ) طوفان ساخت صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران در رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح در تهران برای نخستین بار حاضر شد.

خودروی تاکتیکی ضد مین و بومی «امرپ طوفان» در رژه  نیروهای مسلّح رونمایی شد

این خودرو در قالب ستون خودرویی نیروی زمینی سپاه در رژه حاضر شد.

نمایش 18 فروند موشک بالستیک سپاه، نماد اقتدار ایران اسلامی

Image result for ‫رژه موشک عماد‬‎

در مراسم امروز رژه گرامیداشت هفته دفاع مقدس همچنین 18 فروند موشک بالستیک نیروی هوای فضای سپاه به نمایش درآمد.این موشک‌ها از نوع قدر، عماد، سجیل، خرمشهر و قیام بودند.

جدیدترین سرجنگی موشک بالستیک دوربرد خرمشهر  نیز در رژه 31 شهریورماه امسال به نمایش درآمد.

سرجنگی جدید موشک خرمشهر به نمایش درآمد

پیشتر سر جنگی بالک دار موشک خرمشهر نیز تحت عنوان خرمشهر-2 به نمایش درآمده بود.

موشک بالستیک خرمشهر با برد 2 هزار کیلومتر قادر است یک یا چند سر جنگی را تا وزن 1800 کیلوگرم حمل کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها