رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: با توجه به هزینه هایی که خانواده ها برای اول مهر انجام داده اند، سعی کرده ایم که قیمت میوه ها روند کاهشی داشته باشد چرا که در این چند روزه عرضه میوه در بازار خیلی بیشتر از تقاضا بوده است.

صادرات گوجه فرنگی بازار راتهدید نمی کند/گوجه های صادراتی مصرف داخلی ندارند/قیمت میوه روبه کاهش است

حیدر ساکن برجی رئیس اتحادیه صنف بار فروشان مشهد در پاسخ به این سئوال که آزاد شدن صادرات گوجه فرنگی بر افزایش قیمت این محصول چه تاثیری دارد گفت: گوجه فرنگی هایی که به کشورهای دیگر صادر می شود عمدتا از محصولات تولید شده مازاد است ودر صورتی که صادر نشوند سال بعد برای ما مشکلاتی از قبیل کسری کشت به وجود می آورند این قضیه نه تنها نمی تواند تهدید برای بازار داخلی باشد بلکه سود آوری ارزی زیادی را هم با خود به همراه دارد و این همه به نفع صادر کننده و هم به نفع اقتصاد کلی کشور است.

وی افزود: صادرات محصولات این چنینی فقط در کشور ما مردم را دچار نگرانی می کند در حالیکه در همه دنیا معمول و مرسوم است و به نظر من باید از این امور حمایت شود. این محصولات صادراتی عموما تولیدات گلخانه ای هستند که مصرف داخلی خیلی کمی دارند در صورتی که کشورهایی که در فصل سرما امکان استفاده از گوجه فرنگی یا مثلا خیار را در کشورشان ندارند به خوبی از محصولات ما استقبال می کنند.

برجی در پاسخ به این سئوال که چرا این گوجه فرنگی ها برای تولید رب استفاده نمی شوند گفت: گوجه فرنگی های صادراتی عموما به کشورهای آسیای میانه یا پاکستان، عراق، افغانستان وروسیه و... فرستاده می شوند و دلیل اینکه برای تهیه رب از این نوع گوجه فرنگی ها استفاده نمی شود چون این گونه گوجه ها فقط قابلیت صادرات دارند.

وی در خصوص وضعیت بازار سبزی هم توضیح داد: هنوز مناطق وسیعی زیر کشت سبزی هستند که هنوز به بازار نیامده اند و من بعید می دانم هیچ مشکل یا کمبودی بابت این محصول در بازار داشته باشیم البته ممکن است در روزهایی به خاطر اینکه برخی مناطق اواخر کشتشان است تاثیر قیمتی اندکی داشته باشد ولی مطمئنا ماندگار نخواهد بود.

برجی ادامه داد: با توجه به هزینه هایی که خانواده ها در این مدت برای خرید لوازم مدرسه متقبل شده اند ما سعی کرده ایم که میوه های این هفته همه روند کاهش داشته باشد، چون متاسفانه در این چند روزه اخیر عرضه میوه در بازار خیلی بیشتر از تقاضا بوده است. با توجه به اینکه هر ساله یکسری اقلام خاص مثل سیب، انار و... را برای شب یلدا ذخیره سازی می کنیم و از آن جایی که امسال در تولید سیب درختی فراوانی داریم مطمئنا اگر دولت در بحث تنظیم بازار با پیش خرید کردن محصولات ورود پیدا نکند هیچ مشکلی بابت قیمت میوه شب یلدا نخواهیم داشت.

انتهای خبر/

برچسب‌ها