کرمانشاه- وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دستور داده است که مرمت نقش برجسته باستانی ثلاث باباجانی که به تازگی تخریب شده آغاز شود؛ به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تیم مرمت بزودی کار خود را آغاز می‌کند.

نقش برجسته تخریب شده ثلاث باباجانی مرمت می شود

به گزارش قدس آنلاین؛ امید قادری در جلسه امضای تفاهم‌نامه بین اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با دانشگاه ساپینزای رم ایتالیا افزود: تیم پژوهشگران دانشگاه ساپینزا از کتیبه چهار هزار ساله شهرستان ثلاث‌باباجانی که اخیرا از سوی افراد سوداگر تخریب شده، بازدید و آن را مستندنگاری می‌کنند.

به گفته او "تکه‌های کتیبه تخریب‌شده ثلاث‌باباجانی در اختیار اداره‌کل میراث فرهنگی استان است و امکان مرمت آن وجود دارد."

قادری گفت: تجربیات تیم باستان‌شناسی این دانشگاه در حوزه مستندنگاری می‌تواند آثار مثبتی در حفاظت و مرمت آثار تاریخی استان داشته باشد.

نقش برجسته ثلاث‌باباجانی اسفندماه ۹۷ با همکاری افراد محلی و یکی از باستانشناسان اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه کشف و مراحل تحقیق، پژوهش، مستندنگاری و نقشه‌برداری بر روی اثر به صورت کامل انجام گرفت اما متاسفانه سودجویان و تخریب‌گران آثار تاریخی حدود ۲ ماه پیش با شناسایی محل اثر با توجه به پرت‌بودن و امکان سخت دسترسی نیروهای حفاظتی به آن، اقدام به تخریب قسمتی از این نقش برجسته کردند.

این اثر که صحنه پیروزی «ایدین سین» حاکم دولت «سیموروم» را نشان می‌دهد، یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های دنیای باستان با قدمت حدود چهار هزار سال است.

برچسب‌ها