۱۴ میلیون دانش‌آموز که گردش مالی ۶ هزار میلیارد تومانی نوشت‌افزار آن‌ها بازار کشور را رونق می‌دهد، سبد معیشت خانوارهای کارگری را در فصل خزان به چالش می‌کشند.

حساب و کتاب آغاز سال تحصیلی

قدس آنلاین: خانواده‌ها می‌گویند قیمت نوشت‌افزار نسبت به پارسال دو برابر و حتی بیشتر شده است، قیمت مداد سیاه و قرمز، به‌نسبتِ سال گذشته۶۰ درصد، خودکار آبی و قرمز ۵۰ درصد، مدادرنگی ۸۰ درصد و دفتر یک‌خط و دوخط تا  ۱۰۰ درصد بالا رفته است. فروشندگان نوشت‌افزار نیز می‌گویند سال گذشته با ۳۰۰ هزار تومان می‌شد بسته تحصیلی خوبی برای دانش‌آموزان خرید، امسال اما به گفته عسکریان، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، بسته‌های نوشت‌افزار دانش‌آموزان نیازمند شامل نوشت‌افزار، لباس، کفش و کیف دست‌کم ۴۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

به قیمت دولتی موجود نیست

وزارت صنعت اعلام کرده ۱۵ میلیون دفتر با ارز ۴ هزار و۲۰۰ تومان تولید و توزیع کرده است، ولی در فروشگاه‌های لوازم‌التحریر خبری از این اقلام نیست و گفته می‌شود بخشی از این دفاتر بین دانش‌آموزان زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی و بخشی نیز در مناطق محروم توزیع شده؛ به هر حال با در نظر گرفتن نیاز هر دانش‌آموز به حدود ۱۰ دفتر مشق برای یک سال تحصیلی، بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون دفتر مشق در کشور نیاز است که بی‌شک میزان محدود دفاتر دولتی پاسخگوی آن نیست.

ارزان‌ترین نوع دفاتر دانش‌آموزی با نرخ مصوب اتحادیه نوشت‌افزار که با ارز نیمایی تهیه شده و فروشندگان نیز می‌توانند آن‌ها را با ۱۵ درصد افزایش قیمت بفروشند به این شرح است؛ دفتر ۴۰ برگ ۳ هزار تومان، دفتر ۶۰ برگ ۴هزار و ۵۰۰ تومان، دفتر ۸۰ برگ ۶هزار تومان و دفتر ۱۰۰ برگ هم ۸هزار و ۵۰۰  تومان است.

ارزان‌ترین قیمت‌ها در بازار

از قیمت‌های دولتی و مصوب که با آب و تاب فراوان نیز بازتاب داده می‌شود می‌گذریم و با هم بررسی می‌کنیم تا ببینیم هزینه خرید نوشت‌افزار ارزان قیمت برای یک دانش‌آموز برای خانواده چقدرخرج برمی‌دارد.

برای پر کردن یک کوله پشتی اگر خرید اقلام ضروری، ساده و ارزان مد نظر باشد، سرپرست خانوار برای یک دفتر ۴۰ برگ ۵ هزار تومان و یک دفتر ۶۰ برگ ۶ هزار تومان و برای یک دفتر ۱۰۰ برگ ۱۲ هزار تومان باید بپردازد. دفترهای با طراحی‌های فانتزی و با کاغذهای با کیفیت‌تر و تعداد برگ بیشتر بین ۲۰ هزار تومان تا حدود ۱۰۰ هزار تومان در بازار قیمت دارد.

مدادهای ساده بین ۲تا ۶ هزارتومان و انواع خودکارهای ساده تک، قیمتی بین ۲ تا ۵ هزار تومان دارند و اقلام کیفی‌تر آن از ۱۴ هزار تومان تا ۴۰ هزارتومان و بالاتر نیز یافت می‌شود.

همچنین تراش‌های در اندازه‌های کوچک بین ۲ تا ۶ هزار تومان هستند، تراش‌های رومیزی که مدل‌های متنوعی در بازار دارند از ۱۶ هزار تومان آغاز و به بالای ۳۰ هزار تومان می‌رسند. قیمت پاک‌کن‌ها از ۲ تا ۵ هزار تومان در بازار موجود است تا پاک کن‌های باکیفیت‌تر که به ۱۵ نیز هزار تومان می‌رسد.

در میان انواع خط کش، خط کش‌های ساده حدود ۲ هزار تومان قیمت دارند، شابلون‌ها بین ۳ تا ۸ هزار تومان و نقاله و گونیا بین ۲ تا ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شوند. از قیمت چسب، ماژیک، قلم نی، لاک غلط گیر و کاغذ کادو برای جلد کردن کتاب گرفته تا ماشین حساب و یکسری ابزار حرفه‌ای برای دانش‌آموزان مقاطع بالاتر نیز می‌گذریم.

هزینه یک کیف حداقلی ساده

حال اگر برای پر کردن کیف یک دانش‌آموز با خرید در کف قیمت‌ها اقدام کنیم، ۱۰دفتر مشق، چهار دفتر ۴۰ برگ سه دفتر ساده و یک نقاشی(۲۰ هزار تومان)، چهار دفتر ۶۰ بزرگ(۲۴ هزارتومان)، دو دفتر ۱۰۰ برگ(۲۴ هزار تومان)، چهار مداد مشکی و قرمز(۸ هزار تومان)، پاک کن(۲هزار تومان)، تراش(۲ هزار تومان)، خط کش و نقاله و گونیا(۱۰ هزار تومان) جامدادی‌ها (۱۵ هزار تومان)، مداد رنگی (۲۵هزار تومان)، دفترچه ( ۶ هزار تومان) است. با افزودن قیمت کیف یا کوله پشتی که متوسط ۱۵۰ هزار تومان می‌شود، سرپرست خانواده برای این کیف با لوازم التحریرش باید حدود ۲۹۰ هزار تومان پرداخت کند. همان طور که مشاهده کردید این حداقل‌ها شاید برای شروع کلاس‌ها کافی باشد ولی این هزینه احتمالاً در میانه سال تکرار می‌شود. حال اگر قیمت کتاب‌های مدرسه را میانگین ۴۰ هزار تومان محاسبه کنیم، کیف و کتاب دانش‌آموز ما رقمی حدود ۳۴۰ هزار تومان خواهد بود.

اگر طبق گفته رئیس اتحادیه خیاطان، قیمت روپوش مدرسه دخترانه و پسرانه برای پایه ابتدایی را حدود ۱۳۲ و ۱۵۲ هزار تومان، مقطع راهنمایی را ۱۳۵ و ۱۶۵ هزار تومان و دبیرستان را ۱۴۲ و ۱۷۵ هزار تومان در نظر بگیریم، میانگین قیمت روپوش مدرسه ۱۵۰ و کفش او حداقل ۷۰ هزار تومان باشد، برای این دو قلم حدود ۲۳۰ هزار تومان باید بپردزد.

خرج یک ماه خانواده برای یک دانش‌آموز

از شهریه‌های حداقل ۳ میلیونی و ۱۵ میلیونی صحبت نمی‌کنیم، اگر شهریه‌های مدارس دولتی که به اسم کمک به مدرسه به صورت قسطی از والدین دریافت می‌شود را در خوشبینانه‌ترین حالت از ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان در نظر بگیریم و فرض کنیم دانش‌آموز ما از سرویس ایاب و ذهاب استفاده نمی‌کند و پیاده به مدرسه می‌رود، رفتن یک دانش‌آموز در اول مهر به مدرسه بین ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول نیاز دارد که معادل حقوق یک کارگر و خرج یک خانواده در طول یک ماه است و تبعات آن را ۱۳ میلیون خانوار کارگری امسال با تمام وجود تجربه می‌کنند.

برچسب‌ها