نیمه مردادماه امسال، برخی از کاربران شبکه ‏های اجتماعی تصاویری از تابلوهای چند کوچه را در فضای مجازی منتشر کردند. تابلوهایی که پیش از آن به نام شهدا مزین بود اما حالا عنوان مقدس شهید را از آن حذف کرده بودند.

شهری که کوچه هاش به نام شهید است

قدس آنلاین: با انتشار این اقدام در بعضی از سایت‏ها و خبرگزاری‏ها موضوع تا صحن علنی نشست شورای شهر تهران و تذکر یکی از اعضای آن پیش رفت.

از آن پس بحث در خصوص چرایی این موضوع شتاب بیشتری به خود گرفت. حناچی، شهردار پایتخت پس از گره زدن رشته تغییرات در تابلوها به پنج سال گذشته، منتقدان را به جوسازی متهم کرد؛ منتقدانی که به قول او به دنبال اعتلای نام شهید نیستند و مسائل دیگری مدنظرشان است. کسانی که پروژه تخریب و دروغ‌پراکنی را با دستور کاری برخی از مرتبطان با حوزه رسانه دنبال می‌کنند و ناآگاهانه به شیپوری می‏دمند که هیچ کس و مرجعی از آن سود نمی‏برد.

سردار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح نیز در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی این حرکت را حرکتی خزنده دانست که باید فریاد کشید.

این در حالی است که سردار بهمن کارگر، رئیس ستاد مرکزی مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس معتقد بود حذف نام شهدا از کوچه‏ها کاری سهوی بوده و کسی در جمهوری اسلامی ایران درباره نام شهدا نمی‏تواند عمداً چنین کاری انجام دهد.

از سوی دیگر و در حالی که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعتراض به این اقدام را سیاسی‌کاری، ساختگی، فرافکنی و فرار به جلو و «فتوشاپی» و غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران آن را دروغی بزرگ می‌دانست؛ زمزمه‌های این اقدام مشابه از چند شهر دیگر کشور همچون کرمان، تبریز، شیراز، جیرفت، سیرجان و... هم شنیده شد. گفته می‌شد در کوهبنان نام شهیدی از یکی کوچه‌های شهر برداشته و نام مارکوپولو را روی آن گذارده‌اند.

این اتفاق وقتی در تبریز افتاد؛ حجت‌الاسلام آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی در نماز جمعه اعلام کرد: «برای بار اول تذکر می‌دهیم که عاملان این اقدام در جهت اصلاح برآیند وگرنه با خشم مردم آذربایجان مواجه خواهند شد».

در رشت نیز پس از آنکه خبری مبنی بر حذف نام شهید از یکی از کوچه‌های این شهر در فضای مجازی منتشر شد، «قانع»، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری این شهر آن را 100 درصد تکذیب کرد و گفت: شهردار در دستورعملی ابلاغ کرده که همه شهرداران مناطق از طریق معاونت خدمات شهری و نواحی، همه کوچه‌ها را بررسی کنند که اگر موردی این چنینی مشاهده شد مشکل رفع شود.

*حذف نام شهدا یک اتفاق نیست

 مجتبی شاکری، دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و رئیس کمیته نام‌گذاری دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ارزیابی خود از آنچه گذشته به روند نام‌گذاری معابر در شورای شهر و اجرای آن توسط پیمانکار شهرداری اشاره می‌کند و می‌گوید: در طول چهار سالی که ریاست کمیته نام‌گذاری شورای چهارم را به عهده داشته‌ام به یاد ندارم که چنین اتفاقی رخ داده باشد. علاوه بر این گزارشی که رسانه ملی در این خصوص تهیه کرده نشان می‌دهد حذف نام شهید از پلاک بعضی از معابر فقط مختص تهران نیست و این اتفاق در چندین شهر دیگر هم رخ داده است بر این اساس به نظر نمی‌رسد حذف نام شهدا از پلاک بعضی از معابر اتفاقی باشد.

وی  می‌گوید: از یک طرف نام شهید از پلاک معابر حذف می‌شود و از سوی دیگر افرادی که بدنام هستند نامشان بر معابر می‌نشیند. این حوادث در راستای اهداف یک دیدگاه خاص فرهنگی رخ می‌دهد. دیدگاهی که می‌خواهد به ولنگاری فرهنگی دامن بزند.

وی در خصوص راه‌های ممکن برای تقویت غیرت انقلابی و دینی در جامعه می‌گوید: با رصد و گزارش کردن اتفاقات توسط رسانه‌ها و مسئولان دلسوز می‌توان غیرت انقلابی جامعه را تقویت کرد. در این صورت مردم نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر حساس می‌شوند و مطالبه می‌کنند.

• دفاع از آرمان‌های شهدا ارزشمندتر است

حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌راد، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به قدس در واکنش به آنچه در این خصوص اتفاق افتاده، می‌گوید: آنچه در این میان اهمیت دارد واکنش‌های خوب مردم و رسانه‌هاست. البته در کنار این دو ضلع واکنش مسئولان هم قابل توجه بوده است؛ به طوری که شهرداری تهران از وقوع این اتفاق عذرخواهی کرده و قول داده ضمن جبران این قصور، موضوع را پیگیری و با کسانی که عامدانه در این قضیه نقش داشته‌اند برخورد کند. ضمن اینکه در سامانه هم اعلام شده تا اگر کسی حذف نام شهید از پلاکی را مشاهده کرد گزارش کند تا سیستم آن را اصلاح کند.

وی با اشاره به اینکه در کنار نام شهدا و مقام شهدا باید دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های شهدا هم مهم باشد، تصریح می‌کند: حتی دفاع از آرمان‌های شهدا از نام شهدا ارزشمندتر است. بنابراین در این خصوص همه مکلف هستیم حساسیت نشان بدهیم. علاوه بر این جامعه باید نسبت به این موارد یا فلان کتاب و هر محصول فرهنگی که عملاً در تعارض و تضاد آشکار با فرهنگ ایثار و شهادت است هم حساسیت داشته باشد.

وی می‌افزاید: دشمن بیکار نمی‌نشیند و در هر موقعیتی تلاش می‌کند تا نام و آرمان‌های شهدا را که عناصر اقتدار نظام هستند، تضعیف کند. آنچه مهم است، اینکه رسانه‌ها و مسئولان با تیزبینی و هوشیاری این گونه تهدیدات را رصد کنند و هر جا که احساس می‌کنند جریانی از بیرون به این کار دامن می‌زند و یا غفلتی از درون زمینه‌ساز تضعیف فرهنگ ایثار و شهادت می‌شود به موقع نسبت به آن واکنش نشان دهند.

وی با تأکید بر اینکه بنیاد شهید و همه جامعه مسئول هستند تا در برابر کمرنگ‌سازی ارزش‌های ایثار و شهادت سکوت نکنند و از خود غیرت انقلابی و دینی نشان بدهند، می‌گوید: بر این اساس در اتفاق یاد شده ما هشدار و تذکر دادیم. حتی مکاتبه‌ای با وزارت کشور داشتیم که در نهایت منجر به صدور ابلاغیه‌ای مناسب در این زمینه شد به طوری که رسماً اعلام شده است موضوع نام‌گذاری‌ها پیگیری و بر پیمانکاران نظارت شود. البته در این راستا دو پیشنهاد هم ارائه دادیم؛ نخست استانداردسازی نام‌گذاری‌ها و دوم ایجاد یک سامانه برای ثبت تمام مشخصات معابر و اماکنی که به نام شهدا نام‌گذاری می‌شود تا این گونه کار نظارت و کنترل به خوبی انجام بگیرد.

• آنچه همواره می‌ماند

آنچه در این میان از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است این است که با وجود آنکه عده‌ای گمان می‌کنند مشکلات امروز جامعه ممکن است به کمرنگ شدن آرمان‌های انقلاب و شهدا از یک سو و نیز غیرت ملی نسبت به مفاهیم ارزشمندی همچون شهید و شهادت بینجامد؛ اتفاقاتی اینچنین خواه آن را سازمان یافته و یا سهوی بدانیم ثابت می‌کند که ارزش‌های پایداری همچون فرهنگ جهاد و شهادت و نام مبارک شهیدان انقلاب و دفاع مقدس همچنان بر تارک تاریخ پرفروغ‌تر از پیش خواهد درخشید.

برچسب‌ها