کرمانشاه- کارخانه کاغذ غرب در سال ۷۳ جواز تأسیس را به‌عنوان واحد تولیدکننده کاغذ گلاسه، خمیرکاغذ و کاغذ چاپ و تحریر کسب کرد و فاز نخست آن در سال ۷۶ به بهره‌برداری رسید اما در سال ۸۱ گرفتار رکود و درنهایت، تعطیلی شد.

سرنوشت کارخانه «کاغذ غرب» چه می شود؟

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: بنا بر گفته مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه حدود ۳۵ میلیون دلار برای این کارخانه سرمایه‌گذاری شده است که سرمایه‌گذاری عمده آنِ نیز« شستا» و هلدینگ سرمایه‌گذاری وابسته به بانک سپه بوده است .

تعطیلی خط تولید در این واحد تولیدی موجب شده تا این کارخانه به یکی از دستورات دائمی جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان درآمده و در هر جلسه پیرامون چگونگی برداشتن موانع سد راه آن بحث و گفت‌وگو شود.

هرچند که پیش‌ازاین در جلسه ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید، قرار بر این شد تا بانک سپه این واحد را تملک کند و با هماهنگی استانداری کرمانشاه و مشارکت بخش خصوصی استان، به‌صورت یک شهرک صنعتی بخش خصوصی احیا و واحدهای متعددی در آن راه‌اندازی شود اما ظاهراً این جلسات تاکنون نتوانسته باری از روی دوش این واحد راکد بردارد.

تعیین تکلیف کارخانه کاغذ غرب حتی شهریورماه امسال در سفر معاون وزیر کشور به کرمانشاه یک‌بار دیگر در دستور کار قرار گرفت و لذا  بابک دین‌پرست در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی این استان درباره این کارخانه گفت: ساخت این کارخانه از هشت سال پیش در سطح ۳۰۰ هکتار شروع‌شده که در سال ۷۶ مرحله اول آن به بهره‌برداری رسیده است و لذا به دلیل اهمیت و سرمایه‌گذاری انجام‌شده تا چند ماه آینده از طریق شستا تعیین تکلیف خواهد شد.

ایجاد شهرک صنعتی خصوصی

 استاندار کرمانشاه نیز چندی پیش از واگذاری و راه‌اندازی مجدد فعالیت شرکت کاغذ غرب توسط بانک سپه واگذار خبر داد.

هوشنگ بازوند در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته در ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید، شرکت کاغذ غرب که سال‌هاست راکد است، به بانک سپه واگذار می‌شود و شرکت شستا می‌تواند ماشین‌آلات خود را از مجموعه منتقل کند.

به گفته هوشنگ بازوند، این مجموعه ۲۸۰ هکتار مساحت دارد و مکانی مناسب برای ایجاد یک شهرک صنعتی خصوصی محسوب می‌شود؛ مجموعه‌ای که در نزدیکی چند واحد پتروشیمی واقع‌شده و می‌تواند مکانی مناسب برای ایجاد صنایع پایین‌دست پتروشیمی باشد.
 استاندار کرمانشاه همچنین به بخش خصوصی پیشنهاد کرده بود تا در قالب یک کنسرسیوم، پیشنهاد خرید این شهرک صنعتی را به بانک سپه ارائه کنند.

امکان راه‌اندازی وجود ندارد

درحالی‌که بسیاری از مسئولان امیدوارند تا باری دیگر این کارخانه رونق یافته و با چرخه تولید بازگردد اما مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه از فرسودگی و قدیمی بودن خط تولید این واحد تولیدی خبر می‌دهد.

مجتبی قبادی بابیان اینکه این کارخانه با ماشین‌آلات فعلی قابلیت راه‌اندازی و فعالیت مجدد را ندارد اظهار می‌کند: متأسفانه تجهیزات کارخانه کاغذ غرب فرسوده و قدیمی است .

وی اذعان می‌کند: از روز نخست هم خط تولید این کارخانه به‌صورت دست‌دوم خریداری شد و لذا این تجهیزات در همان زمان هم نسبت به تجهیزات همان دوره، قدیمی بود و بر اساس نظر کارشناسان قابلیت احیا با این ماشین‌آلات را ندارد.

وی یادآور می‌شود: لذا در همین راستا طبق توافق‌های به‌دست‌آمده در جلسه ملی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در تهران مقرر شد تا روند و فرآیند تملک این واحد توسط بانک سپه ظرف مدت یک ماه انجام شود و سپس این واحد و ۲۸۰ هکتار زمینی که جزو این واحد است، با مشارکت صنعت‌گران و تشکل‌های اقتصادی استان به‌صورت شهرک صنعتی خصوصی احیا شود.

برچسب‌ها