همدان_معاون وزیر میراث فرهنگی کشور با تاکید بر همیاری همگانی برای معرفی ظرفیت های ایران واستان گفت :ایران وهمدان جایگاه ویژه ای در جاده ابریشم وجهان دارند.

آثار صنعتی ومدرن ایران ثبت جهانی شوند
به گزارش خبرنگار قدس انلاین محمدحسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی کشورظهر امروزدر نشست خبری اجلاس جهانی راه ابریشم ، با بیان اینکه بخشی از پرونده راه موسوم به ابریشم انجام شده است  اظهار کرد:شاه راه های خراسان و راه های فرعی در هر کشوری باید اسم خاصی داشته باشند.
وی با بیان اینکه تنوع فرهنگی،ادیان و میراث ناملموس در جاده ابریشم حائز اهمیت است اضافه کرد:۲۵ قطب و ۳ کریدور برای ثبت جهانی در مرحله اول انتخاب شده و در هفتمین اجلاس جهانی راه ابریشم مطرح می شوند.
طالبیان با بیان اینکه آثار از جهت اهمیت و تجارب بسیار زیاد به طور حرفه ای در پرونده مسیر شاهی جمع آوری شده است عنوان کرد:۲۴ سال بخاطر شرایط جنگی و بازسازی ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی ایران انجام نشده بود اما در چند سال اخیر مسئولان این زمینه به طور شبانه روزی برای این امر تلاش می کنند.
وی با بیان اینکه پرونده کریدور راه آهن کشور در حال انجام است بیان کرد: آثار مدرن و صنعتی ایران نیز علاوه بر آثار تاریخی و طبیعی ایران باید ثبت جهانی شوند.
طالبیان با بیان اینکه در زمینه ثبت جهانی مدیریت یک پارچه بسیار مهم است عنوان کرد:ثبت زنجیره ای کاروانسراهای ایران در حال انجام است و نام دو کاروانسرای همدانی در این پرونده وجود دارد.
معاون وزیر میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه در زمینه قنات های کشور ۱۱ قنات ثبت جهانی شدند گفت:ثبت جهانی قنات های کشور نشان دهنده اهمیت ۳۵ هزار قناتی است که در ایران وجود دارد.
وی با بیان اینکه بعضی از پرونده های جهانی باز هستند و می توان سالیانه ۲۵ درصد به انها اضافه کرد افزود:طی روزهای اینده بازدیدی از قنات قاسم اباد انجام می شود و در صورت تایید این قنات به پرونده قنات های جهانی اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیت بالای همدان در راستای برگزاری نشست های بین المللی گفت:رسانه ها بهترین یار و حمایت کننده موضوعات میراث فرهنگی هستند.

برچسب‌ها