همدان _استاندار همدان در آیین افتتاحیه اجلاس جهانی راه ابریشم با خیر مقدم به میهمانان حاضر در اجلاس و با بیان اینکه توجه مجامع جهانی و به ویژه یونسکو به احیای جاده ابریشم جای بسی خرسندی است، گفت: برخورداری جاده ابریشم از جاذبه‌های بسیار جغرافیایی، تاریخی، باستان شناسی، علمی و فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه کشورهای این مسیر باشد.

تسریع در ثبت جهانی وآثار فاخر ومنحصر به فرد استان همدان
به گزارش خبرنگار  قدس آنلاین ،سید سعید شاهرخی استاندار همدان در آیین افتتاحیه اجلاس جهانی راه ابریشم ضمن خیر مقدم به میهمانانبا بیان اینکه با توجه به موقعیت استراتژیک و ژئوپولتیک کشورهای مسیر جاده ابریشم باعث شده این مسیر همواره معبری مطمئن برای عبور و گذر کاروان‌های مختلف تجاری باشد، افزود: از این رو یکی از اهداف این اجلاس می‌تواند احیای جاده ابریشم با رویکرد جدید و با در نظر گرفتن مقتضیات تاریخی، فرهنگی و اجتماعی دنیای امروز باشد.
شاهرخی با بیان اینکه با توجه به نشست‌های تخصصی این اجلاس می‌توان گفت یکی از لازمه های صلح بین ملت‌ها گفتگوی بین ادیان و تمدن‌ها است، اظهار داشت: بحث دیپلماسی دینی نه تنها یک هدف بلکه یک وسیله است.
وی گفت: هدف به این معنا که تلاش کنیم با گفتگو بین ادیان صلح در جهان تحقق پذیرد و از تشنج‌هایی که دنیای امروز را متاثر کرده بکاهیم، گفت: جایگاه جاده ابریشم به عنوان نمادی از گفتگوی درون تمدنی، همگرایی قومیت‌ها و تقویت زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی در تحقق دستیابی به صلح منطقه‌ای و جهانی شدن بسیار قابل تامل است و این موضوع می‌تواند زمینه مشارکت بسیار مناسبی در تحقق دیپلماسی فرهنگی در توسعه روابط بین کشورها باشد.
استاندار همدان، همچنین با بیان اینکه افتخار میزبانی این رویداد بین المللی به دلیل داشته‌های غنی استان همدان به این شهر رسیده است، گفت: با مصوبه مجلس شورای اسلامی همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معرفی شده و با توجه به آثار به جای مانده در ادوار مختلف تاریخی، قدمت همدان به بلندای تاریخ است.
وی با بیان این‌که وجود بیش از هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی که ۱۰۶۵ اثر آن ثبت ملی شده است و نیز اینکه همدان تنها شهر دنیاست که در طول هزاران سال در همین نقطه جغرافیایی به عنوان شهر شناخته شده است، اظهار کرد: آثار به جای مانده در تپه هگمتانه گواه بیش از ۳۲۰۰ سال سابقه مدنیت در کهن شهر همدان است.
شاهرخی با بیان اینکه همدان ۵۰۰ سال امپراتوری بزرگ ایران را در تاریخ خود دارد، گفت: وجود آثار تاریخی و طبیعی بی‌بدیل مانند تپه هگمتانه، آتشکده نوشیجان و غار علی‌صدر به عنوان منحصر به فردترین غار آبی جهان موجب شده تا همدان در طول تاریخ مورد توجه جهانیان قرار گیرد.

برچسب‌ها