در روزهای گذشته، تیراندازی‌های عمومی در آمریکا یک بار دیگر خبرساز شد. اهمیت این حادثه از آن جهت بود که در خیابان‌های اطراف کاخ سفید اتفاق افتاد.

«غرب وحشی» وحشی!

قدس آنلاین: در این دو تیراندازی که به نظر می‌رسد هردو توسط یک گروه انجام شده است، 9نفر کشته و زخمی شدند. تیراندازی دو روز پیش فقط یکی از 41هزار تیراندازی بود که تا اینجای سال میلادی در آمریکا اتفاق افتاده است.

پایگاه «آرشیو خشونت‌های ناشی از سلاح گرم» در آمریکا، آماری از تیراندازی‌ها در طول پنج سال گذشته را ارائه می‌دهد. برپایه داده‌های این پایگاه، از ابتدای سال تاکنون حدود 11هزار نفر در تیراندازی‌ها در ایالات متحده به قتل رسیده‌ و حدود 21هزار و 500 نفر مجروح شده‌اند. همچنین برپایه آمار موجود 500نفر از آن‌ها که با گلوله کشته شده‌اند، کودکان 11سال به پایین و 2هزارو200 نفر هم نوجوانان 12تا 17 سال بوده‌اند.

از بین تیراندازی‌هایی که در سال جاری در آمریکا اتفاق افتاده است، یک‌هزارو300 فقره پس از تجاوز به منازل رخ داده و یک‌هزارو100مورد هم در دفاع از خود در مقابل دزدها یا زورگیرها بوده است. برپایه این آمارها، در سال جاری 304حادثه «تیراندازی بی‌هدف» یا همان «تیراندازی به جمعیت» اتفاق افتاده و همچنین از مجموع تعداد کشته‌ها، یک‌هزارو450نفر توسط پلیس کشته شده‌اند. در این بین طبق آماری که روزنامه لس‌آنجلس تایمز منتشر کرده است، تعداد مردان و پسران سیاه‌پوست کشته شده 5/2 برابر تعداد کشته‌های سفید است. به گزارش این روزنامه از هر هزار مرد و پسر سیاه‌پوست در آمریکا یک نفر به دست پلیس کشته می‌شود. همچنین این روزنامه گفته است که حمله به سیاهان در آمریکا مهم‌ترین عامل مرگ این گروه در کشور است. باوجود این تعداد سفیدپوستانی هم که بر اثر اصابت گلوله کشته می‌شوند قابل توجه است و گفته می‌شود حدود 90درصد آمریکایی‌ها بر این باورند، حتماً یکی از آشنایانشان با گلوله کشته خواهد شد.

همچنین پایگاه «آرشیو خشونت‌های ناشی از سلاح گرم» آماری از تعداد تیراندازی‌ها در 6 سال گذشته یعنی از سال 2014 تاکنون ارائه داده است (نمودارهای یک تا چهار جدول) که نشان می‌دهد، تیراندازی‌ها نرخ صعودی داشته و در طول این 6 سال تنها در سال گذشته یعنی 2018 نسبت به سال پیش از آن (2017) اندکی کاهش در تعداد را شاهد هستیم. این نرخ رشد تا جایی است که تنها در طول 9ماه گذشته و در حالی‌که هنوز سه ماه از سال جاری باقی مانده است، تعداد تیراندازی‌ها تقریباً به اندازه تیراندازی‌های سال 2014 است. برای آنکه این آمار کمی عینی‌تر شود بهتر است بگوییم تنها در 22روزی که تاکنون از ماه سپتامبر گذشته است، 110نفر فقط در تیراندازی‌ها کشته شده‌اند که خشن‌ترین آن‌ها مربوط به تیراندازی دو روز پیش واشنگتن با پنج کشته بوده است.

توزیع جغرافیایی تیراندازی‌ها هم جالب است. بر اساس نقشه‌های منتشر شده، ساحل شرقی ایالات متحده که نیویورک و واشنگتن شهرهای اصلی آن هستند، به شدت ناامن‌تر از ساحل غربی است. مثلاً در طول 22روز گذشته در ساحل شرقی بیش از 380تیراندازی اتفاق افتاده، اما در ساحل غربی این عدد برابر 48 است. البته هنوز هم امن‌ترین نقاط در آمریکا نقاط مرکزی و مرکزی به سمت شمال هستند.

راستی می‌دانید در طول زمانی که برای خواندن این گزارش و بررسی نمودارهای آن صرف کرده‌اید در آمریکا سه تیراندازی اتفاق افتاده و دونفر گلوله خورده‌اند؟ به طور متوسط هر 11دقیقه یک نفر در آمریکا تیر می‌خورد.

برچسب‌ها