دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: محصول دفاع مقدس، تولید نظریه مقاومت بود و با آن به پیروزی رسیدیم.

محصول دفاع مقدس تولید نظریه مقاومت بود

به گزارش قدس آنلاین ،  سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه جنگ عراق و ایران بر کشورمان تحمیل شد افزود:در آن زمان با غافلگیری راهبردی در سطح مسئولان عالی کشور مواجه شدیم و ایران هم آمادگی لازم را برای جنگ نداشت.

وی ادامه داد: در شهریور سال ۱۳۵۹ هنوز قوای سه گانه ایران به درستی شکل نگرفته بود و استحکام پیدا نکرده بودیم بنابراین غافلگیری غیر قابل تصور اتفاق افتاد و در شرایط خاصی قرار گرفتیم.

سردار سرلشکر رحیم صفوی با اشاره به اینکه تحرکات عراق پیش از جنگ به برخی از مسئولان کشور از جمله بنی صدر رئیس جمهور وقت گوشزد شده بود، گفت: آقای بنی صدر گفت شما پاسداران، امنیت مناطق مرزی را برقرار کنید و به فکر جنگ نباشید و می‌گفت باید توازون قوا بین قدرت‌های آمریکا و شوروی به هم بخورد تا جنگی در منطقه شروع شود بنابراین نپذیرفت که جنگ، قریب الوقوع است.

سردار رحیم صفوی افزود: در آن زمان سپاه پاسداران گردان، تیپ و لشکر نداشت و بیشتر جنبه امنیتی داشت.

وی با بیان اینکه ماهیت جنگ‌ها را رهبران سیاسی شروع می‌کنند و پایان می‌دهند، اضافه کرد: هدف اساسی جنگ‌ها تحمیل اراده سیاسی یک دولت علیه دولت دیگر است.

سردار سرلشکر رحیم صفوی گفت: در زمان فعلی دشمنان فرامنطقه‌ای ما مانند آمریکا می‌خواهند اراده سیاسی خود را با جنگ اقتصادی تا تروریسم اقتصادی، تحمیل کنند و اراده سیاسی آمریکا در حال حاضر این است که دیگران، از او حرف شنوی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ترامپ از تعادل عقلانی و رفتاری برخوردار نیست، اضافه کرد: البته آمریکا را سیستم، اداره می‌کند. آن‌ها می‌خواهند منطقه ما و ایران را به عنوان بالاترین قدرت تاثیرگذار در منطقه کنترل کنند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به تفاوت‌های فعلی کشورمان با دوران دفاع مقدس گفت: در زمان جنگ تحمیلی، آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و اروپا و تعداد زیادی از کشورهای عربی پشت سر نظام سیاسی بعثی بودند، اما اکنون روسیه تقریبا با ما از جمله در سوریه هماهنگی دارد.

وی ادامه داد: زمانی که رهبر معظم انقلاب از آقای پوتین دعوت کرد که به عنوان پشتیبانی هوایی در سوریه کمک کند، کمک کرد، اما واحد زمینی نیاوردند و ائتلاف ایران، روسیه، سوریه و عراق در سوریه به پیروزی رسید و ائتلاف آمریکا، عربستان سعودی، اردن، صهیونیست‌ها، برخی کشورهای اروپایی و ترکیه که تا سال ۲۰۱۶ با آمریکایی‌ها در سوریه هماهنگ بود شکست خوردند.

سردار سرلشکر رحیم صفوی گفت: چینی‌ها در دوران جنگ تحمیلی، هم به ما و همه به عراقی‌ها سلاح می‌فروختند.

وی افزود: عراقی‌ها در دوران ابتدای جنگ ۳۵ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشتند و در طول جنگ، ۶۵ میلیارد دلار هزینه کردند و ۸۵ تا ۹۰ میلیارد دلار وام یا وام بلاعوض دریافت کردند و آن‌ها ۵۷ درصد در آمد ناخالص داخلی خود را وارد جنگ با ما کردند و ما حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد.

سرلشکر رحیم صفوی تصریح کرد: عراق از جمعیت ۳۶ میلیونی خود بیش از ۲ میلیون نفر را به همراه یک و نیم تا ۲ میلیون کارگر خارجی وارد جنگ با ما کرد.

وی با اشاره به اینکه از چند کشور عربی اسیر جنگی گرفتیم، اضافه کرد: اکنون ائتلاف اصلی از جمله آمریکا، برخی کشورهای عربی و صهیونیست‌ها که در زمان جنگ در مقابل ما بودند هنوز وجود دارد، اما ماهیت آن عوض شد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در آن زمان نیروی نظامی کمتری در منطقه داشتند، گفت: آن‌ها از سال ۱۳۶۴ پس از عملیات پیروزی فاو، ناوگان پنجم خود را به سمت اقیانوس هند و خلیج فارس گسیل کردند، اما اکنون ناوگان پنجم آمریکا و حتی فرماندهی سنتکام در منطقه هستند و بیش از چند ده هزار نیرو در منطقه دارند.

وی ادامه داد: آن‌ها فقط در ۱۰ سال گذشته ۸۰ برابر ایران، سلاح به منطقه جنوب خلیج فارس فروختند و به همراه اروپایی‌ها بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار به شش کشور شورای همکاری خلیج فارس سلاح فروختند.

سردار سرلشکر رحیم صفوی با بیان اینکه آن‌ها با این فروش، نفت آن‌ها را غارت کردند، افزود: آن‌ها امنیت را تجاری کردند و در مقابل تامین امنیت، پول می‌گیرند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا اضافه کرد: عربستان ۲۳۲ میلیارد بشکه نفت ذخیره دارد و پیش از حادثه پالایشگاه آرامکو بین ۸ تا ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید داشت، روزانه ۱۷ تا ۱۸ میلیون بشکه نفت از طریق تنگه هرمز صادر می‌شود که بیشترین سهم آن برای عربستان سعودی بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از نظرخارجی، محصول دفاع مقدس، تولید نظریه مقاومت بود، گفت: دو نظریه سازش و مقاومت در شورای عالی دفاع در آن زمان مطرح بود. نظریه سازش را آقای بنی صدر و دوستان او مطرح می‌کردند و می‌گفتند که باید با آمریکایی‌ها کنار بیاییم، اما نظریه مقاومت را حضرت امام راحل، آیت الله خامنه‌ای و شهید رجایی مطرح می‌کردند.

سردار رحیم صفوی ادامه داد: با این نظریه مقاومت پس از جنگ به پیروزی رسیدیم. بدون شک ما در جنگ تحمیلی به پیروزی رسیدیم و عراقی‌ها شکست خوردند، زیرا به اهدافشان نرسیدند و ما اراده خود را بر آن‌ها تحمیل کردیم و این نظریه در سال ۱۳۶۱، مقاومت اسلامی لبنان و در فلسطین، گروه‌های حماس و جهاد اسلامی را و اکنون مقاومت اسلامی را در سوریه، عراق و یمن شکل داده است.

وی افزود: اکنون در یک جبهه، انقلاب اسلامی ایران و جبهه مقاومت است و در جبهه دیگر، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و برخی از کشورهای عربی هستند.

سردار رحیم صفوی اضافه کرد: جبهه مقاومت از پشتوانه مردمی، رهبران خردمند، شجاع و پیوستگی با مردم برخوردار است و روز به روز قدرتمندتر می‌شود، اما قدرت آمریکایی ها، صهیونیست‌ها و برخی از کشورهای منطقه رو به افول است.

وی افزود: آمریکا هم در مقیاس جهانی در مقابل چینی‌ها از نظر اقتصاد رو به ضعف است و روسیه بزرگترین قدرت نظامی در مقابل آمریکا است.

سرلشکر صفوی ادامه داد: قدرت فرهنگی و تمدنی انقلاب اسلامی و نفوذ آن به شعاع وسیع هم در مقابل آمریکا قرار دارد و جبهه انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی روز به روز قدرتمندتر می‌شود در حالی که دولت‌های تندرو مثل داعش که آمریکایی‌ها ایجاد کردند از بین رفتند.

سرلشکر رحیم صفوی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها در سوریه و افغانستان با شکست مواجه شدند، افزود: آن‌ها نتوانستند امنیت را در منطقه برقرار کنند و ایران و کشورهای منطقه با همکاری و نزدیک شدن به هم می‌توانند امنیت خلیج فارس را برقرار کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها