این روزها فیلمسازان با سابقه و جوان سینمای ایران مشغول ساخت تازه ترین فیلم هایشان هستند و بازار تولیدات سینمایی داغ است.

چه جشنواره‌ای بشود فجر سی و هشتم!

اگرچه معمولاً اکران فیلم های سینمایی در نیمه دوم سال رونق ماه‌های قبل را ندارد و تقریباً هرچه را که در اختیار داشته، رو کرده است اما همیشه در بخش تولید و ساخت خبرهای جالبی به گوش می‌رسد و آنجا جوش و خروش بیشتری حاکم است چرا که فیلمسازان کم کم خود را برای بزرگترین جشن سینمایی سال آماده می‌کنند و قریب به اتفاق می‌خواهند فیلمشان اولین نمایش خود را در جشنواره فجر تجربه کند تا پیشاپیش بازار فروش اثرشان را به نوعی تضمین و جایگاه فیلمشان را تثبیت کنند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد امسال این رقابت پرشورتر و گرم تر از سال های پیشین باشد و نام کارگردانان بزرگ، خوشنام و فیلمسازان جوانی که دیگر خودشان را اثبات کرده اند باعث می شود تا کنجکاوی و انتظار برای دیدن فیلم هایشان بیش از پیش باشد.

اگرچه هنوز بسیاری از فیلمسازان کار خود را شروع نکرده‌اند و در صف تأیید مجوز ساخت هستند اما تا همین امروز هم خبرهای جالبی از تولید فیلم های جدید به گوش می‌رسد و این گزارش تنها به آثاری اشاره دارد که در مرحله پیش تولیدند و یا به تازگی جلوی دوربین رفته‌اند. قطعاً در ماه‌های آتی به تعداد این لیست افزود خواهد شد اما در این گزارش از کم و کیف فیلم هایی بخوانید که تولید خود را آغاز کرده اند. 

تازه ترین خبر درباره حضور دوباره مسعود کیمیایی است. پس از کش و قوس های فراوان سرانجام کیمیایی با «خون شد» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. کارگردان «قیصر» و «گوزن ها» این روزها فیلمبرداری بیست و نهمین فیلمش را در خیابان‌های تهران آغاز کرده است. علیرضا زرین‌دست در ششمین همکاری‌اش با کیمیایی مدیریت فیلمبرداری «خون شد» را بر عهده دارد و جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده این فیلم است.

«خون شد» برای نمایش در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود و محمدصادق رنجکشان به عنوان مجری طرح و سرمایه‌گذار در این پروژه حضور دارد و سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق‌نورد، سیامک صفری و ... گروه بازیگران فیلم را تشکیل می‌دهند.

ابراهیم حاتمی کیا این روزها در حال فیلمبرداری بیستمین تجربه سینمایی خود یعنی «خروج» است. آخرین حضور حاتمی‌کیا در سینما به فیلم «به وقت شام» بازمی‌گردد و قرار است این بار با «خروج» به سینما بیاید. فیلمی که حاصل سومین همکاری با سازمان هنری رسانه‌ای اوج پس از «بادیگارد» و «به وقت شام» است. فرامرز قریبیان نخستین بازیگری بود که حضورش در این فیلم رسانه‌ای شد. وی اعلام کرده بود این فیلم، بهترین تجربه بازیگری او خواهد بود و همین اظهار نظر این بازیگر کهنه‌کار کنجکاوی های بیشتری را برای تماشای این فیلم برانگیخته است.

«خروج» ۱۳ شهریور در شهرستان گچساران کلید خورد و در کنار قریبیان پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی‌پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پورایمان و محسن صادقی‌نسب به ایفای نقش می پردازند. در خلاصه داستانی از این فیلم آمده؛ خروج درباره ساکنان یک روستا است که برای اعتراض به وضعیت‌شان سراغ دولت می‌روند.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «خروج» عبارتند تهیه کننده: حبیب والی نژاد، مجری طرح و مدیر تولید: عبدالله شهباززاده، دستیار کارگردان و برنامه ریز: علیرضا صالحی، مدیر فیلمبرداری: آئین ایرانی، صداگذار: علیرضا علویان، چهره پرداز: مهرداد میرکیانی، تدوین: عماد خدابخش، جلوه های ویژه میدانی: رضا ترکمان، جلوه های ویژه بصری: محمد برادران، طراح لباس: مارال جیرانی، طراح صحنه: مجید علی اسلام، منشی صحنه: آرزو قربانی، مدیر تدارکات: حیدرضا سرپیران.

داریوش مهرجویی در ابتدای دهه نود با سه فیلم در سینما حاضر بود و بعد از «اشباح» که در سال ۹۲ ساخته شد دیگر حضوری در سینما نداشت تا اینکه چندی پیش اعلام کرد در صورت مساعد شدن شرایط و یافتن تهیه کننده فیلم جدید خود را کلید می‌زند. چندی بعد خبر ساخت فیلمش همراه با قرارداد بستن با علی نصیریان رسانه ای شد. مهرجویی پس از ۶ سال با «لامینور» به فیلمسازی روی آورد.

از نکات ویژه این فیلم همکاری دوباره داریوش مهرجویی با علی نصیریان و عزت الله رمضانی‌فر پس از ۴۰ سال است. همچنین رضا درمیشیان تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد و فیلمنامه آن توسط مهرجویی و وحیده محمدی فر به نگارش درآمده است. عبدالله اسکندری نیز به عنوان طراح گریم باز هم در این فیلم حضور خواهد داشت تا این فیلم ششمین همکاری او با مهرجویی پس از فیلم های «هامون»، «بانو»، «پری»، «درخت گلابی» و «دختر دایی گمشده» باشد.

سیامک انصاری، علی مصفا، پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق و عزت الله رمضانی‌فر از بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش آفرینی خواهند کرد. سایر عوامل فنی عبارتند از؛ مدیر فیلمبرداری بهرام بدخشانی، طراحی لباس گلناز گلشن، طراحی صحنه امیرحسین حداد، برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان حمید غفارزاده.

مجید مجیدی یکی دیگر از چهره های شاخص جشنواره امسال خواهد بود که نسبت به دیگر همتایان خود با فاصله بیشتری از فضای فجر دور بوده است. آخرین حضور او در جشنواره به فیلم «آواز گنجشگ ها» در بیست و ششمین دوره فجر می‌رسد و قطعاً حضور دوباره او برای دوستدارانش خوشایند خواهد بود. البته در این مدت در جشنواره های بین المللی زیادی حضور داشته است.

او امسال با «خورشید» به سینما بازگشته است. این فیلم به تهیه‌کنندگی مشترک امیر بنان و مجید مجیدی به تازگی جلوی دوربین رفته است. وی پیش تر برای انتخاب بازیگر کودک فراخوان داده بود و این روزها نیز جواد عزتی جلوی دوربین هومن بهمنش در منطقه ای واقع در جنوب تهران مشغول نقش آفرینی است.

حسن فتحی نیز در حال ساخت فیلمی، تولید مشترک ایران و ترکیه درباره برشی از زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و شمس تبریزی است. فیلمنامه «مست عشق» را فرهاد توحیدی و حسن فتحی نوشته‌اند و از مهمترین نکات آن حضور پارسا پیروزفر در نقش مولانا و شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی است. شنیده ها حاکی از آن است که با فیلم متفاوتی روبرو خواهیم بود و باید منتظر ماند و دید آیا این فیلم فرم حضور در جشنواره را پر خواهد کرد یا خیر.

حمید نعمت الله نیز سه سال پس از «شعله ور» با «قاتل و وحشی» به سینما برمی‌گردد. به نظر می رسد «قاتل و وحشی» فیلم متفاوتی نسبت به دیگر آثار این کارگردان باشد. نعمت الله این بار نیز سراغ همکاری مجدد با لیلا حاتمی و امین حیایی رفته تا تجربه موفق دیگری را کلید بزند. 

ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، عزت‌الله رمضانی فر، علی علایی، سام نوری، یاسمین معینی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. این فیلم اواسط شهریوماه جلوی دوربین رفت. عوامل فیلم «قاتل و وحشی» عبارتند از؛ تهیه کننده و کارگردان: حمید نعمت الله، مجری طرح و سرمایه‌گذار: محمدصادق رنجکشان، نویسنده: معصومه بیات، حمید نعمت‌الله، مدیر فیلمبرداری: سعید براتی، طراح گریم: بابک اسکندری، تدوین: هایده صفی یاری.

یکی از خبرهای کنجکاوکننده این روزها همکاری کیانوش عیاری و رضا عطاران در فیلم «رکر» است. این سیزدهمین فیلم سینمایی عیاری است و با این که دو فیلم آخر این فیلمساز باسابقه پشت درهای بسته توقیف شده است اما او همچنان به فیلمسازی خود ادامه می‌دهد. فیلمنامه «رِکِر» را خود عیاری نوشته است و مقدمات تولید آن به زودی آغاز می‎شود.

نوید و جمشید محمودی از فیلمسازان فعال سینما در حالی که این روزها فیلم تحسین شده «شکستن همزمان بیست استخوان» را بر پرده اکران دارند، همزمان در حال فیلمبرداری جدیدترین اثر خود یعنی «مردن در آب مطهر» نیز هستند. «مردن در آب مطهر» اواسط شهریوماه جلوی دوربین رفت و برادران محمودی در تلاش هستند آن را به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برسانند.

در خلاصه داستان این فیلم عاشقانه که قصه چند جوان مهاجر افغان که سودای اروپا دارند، آمده است؛ «رونا: حامد از دریا نترسی یا از هرچی که بترسی بلای جونت میشه، حامد: نمی‌ترسم.» علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا، صدف عسگری، سوگل خلیق، علیرضا آرا، خیام وقار کاشانی و پیمان مقدمی در این فیلم نقش آفرینی دارند.

ابراهیم ایرج زاد پس از «تابستان داغ» امسال با یک فیلم جنجالی در جشنواره حاضر خواهد بود. فیلم سینمایی «عنکبوت» به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی پس از گذراندن مراحل طولانی پیش تولید، ۲۵ شهریورماه در تهران جلوی دوربین محمود کلاری رفت. این فیلم داستان هولناک زندگی قاتل زنجیره ای را روایت می کند که قصد دارد ریشه فساد را خشک کند و محسن تنابنده نقش اول آن خواهد بود.

پیش از این شائبه حضور پیمان معادی در این فیلم رسانه ای شده بود که این بازیگر را وادار به تکذیب این خبر کرد. در کنار تنابنده، ساره بیات، ماهور الوند، شیرین یزدان بخش، فرید سجادی حسینی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، گلنوش قهرمانی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی و ... بازی می کنند.  دیگر عوامل این فیلم سینمایی به این شرح است: نویسنده: اکتای براهنی، مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری، طراح چهره پردازی: مجید اسکندری، طراح صحنه: آیدین ظریف، جلوه های ویژه میدانی: آرش آقابیک.

سعید ملکان که سال گذشته با تهیه کنندگی «تنگه ابوقریب» در جشنواره سی و هفتم حاضر بود این روزها مشغول تجربه اولین کارگردانی خود با فیلم «روز صفر» است. با آماده شدن دکورهای فیلم سینمایی «روز صفر»، فیلمبرداری اولین فیلم سعید ملکان به زودی در تهران آغاز می شود.

این فیلم روایتی متفاوت از یک اتفاق ملتهب معاصر است که قرار است طی دو ماه در ایران و چند کشور خارجی جلوی دوربین برود. امیر جدیدی  و ساعد سهیلی دو نقش اصلی فیلم «روز صفر» هستند و در کنار آنها چند بازیگر خارجی و ده‌ها بازیگر تئاتر در فیلم «روز صفر» هنرنمایی می‌کنند. فیلمنامه «روز صفر» را سعید ملکان و بهرام توکلی به صورت مشترک به نگارش درآوردند و علی قاضی مدیریت فیلمبرداری فیلم را بر عهده دارد.

محمدحسین مهدویان نیز با لیستی از بازیگرانش یعنی پیمان معادی و مهران مدیری در فیلم «درخت گردو» خبرساز شد. این فیلم پنجمین اثر این کارگردان جوان است که اتفاقاً آخرین ساخته‌اش یعنی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» به تازگی بر پرده سینما رفته و در حال نمایش است. مینا ساداتی و بابک حمیدیان از دیگر بازیگران «درخت گردو» به تهیه‌کنندگی سیدمصطفی احمدی هستند.

به نظر می آید بهروز شعیبی از دیگر فیلمسازان سینما کار خود را زودتر آغاز کرده و در میانه های فیلمبرداری اثر تازه خود «روز بلوا» به سر می برد. «روز بلوا» به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان و با سرمایه گذاری سازمان اوج ساخته می شود و قصه آن درباره یک چهره تلویزیونی خوشنام است که توسط پلیس با اتهام‌های جدی مواجه می‌شود.

بابک حمیدیان، لیلا زارع، محمد علی‌محمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، ساغر قناعت، پاشا جمالی و داریوش ارجمند بازیگران اصلی تازه ترین اثر فیلم شعیبی است. سایر عوامل این فیلم عبارتند از؛ نویسنده: مهران کاشانی، مدیر فیلمبرداری: امین جعفری، تدوین: فرزاد هوتهم.

نیکی کریمی از جمله بازیگرانی است که علاقه خود را به فیلمسازی هم نشان داده است. او امسال با «آتابای» که خود نیز تهیه کنندگی آن را برعهده دارد در جشنواره حضور خواهد داشت. این فیلم اواسط تیرماه در خوی، یکی از تاریخی‌ترین شهرهای استان آذربایجان غربی مقابل دوربین رفت و به تازگی فیلمبرداری این اثر به پایان رسیده است.

فیلمنامه «آتابای» توسط هادی حجازی‌فر و بر اساس طرحی از نیکی کریمی نوشته شده و هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، سحر دولتشاهی و دانیال نوروش از جمله بازیگران آن هستند. عوامل اصلی این پروژه عبارتند از؛ مدیر تولید: حسن مصطفوی، مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: ایمان توکلی، طراح صحنه و لباس: اصغر نژاد ایمانی.

کاظم ملایی با «کوپال» شناخته می شود و این روزها در حال فیلمبرداری دومین اثر خود «گورکن» به تهیه‌کنندگی سینا سعیدیان است. ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا و گوهر خیراندیش بازیگرانی هستند که تاکنون جلوی دوربین مجید گرجیان مدیر فیلمبرداری این اثر رفته‌اند. سایر عوامل تولید عبارتند از؛ مدیر فیلم‌برداری: مجید گرجیان، چهره‌پردازی: محمود دهقانی،  مدیر صدابرداری: محمد کیان ارثی،  طراح صحنه: منیر رضی‌زاده،  طراح لباس: ندا نصر.

سامان سالور در هفتمین تجربه سینمایی خود با «سه کام حبس» به جشنواره می آید. فیلمبرداری این اثر به تازگی در تهران آغاز شده و محسن تنابنده و پریناز ایزدیار که نقش های اصلی «سه کام حبس» را بازی می کنند، جلوی دوربین مسعود سلامی رفته اند.  سمیرا حسن پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یدالله شادمانی، محمد اشکان فر و علیرضا مهران از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

فیلم سینمایی «کارو» به کارگردانی احمد مرادپور و تهیه‌کنندگی حسین صابری نیز از دیگر آثاری است که به زودی جلوی دوربین می رود.  این فیلم که تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج و اولین محصول مرکز فیلم و سریال عصر به نویسندگی فهیمه سلیمانی است. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: کارو نوجوان کرمانشاهی بعد از سال ها تمرین به تیم ملی کشتی دعوت می‌شود؛ اما او ...

افشین صادقی با دو فیلم در کارنامه کاریش مشغول ساخت فیلم «زنبور کارگر» به نویسندگی سعید نعمت‌الله است و فیلمبرداری آن در لوکیشنی حوالی جنوب تهران ادامه دارد. حمید فرخ‌نژاد، شبنم مقدمی، سعید آقاخانی، حسین مهری، علیرضا آرا، مارال فرجاد، مجید نوروزی، داریوش سلیمی، علی اولیایی و پگاه آهنگرانی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. در خلاصه داستان این درام اجتماعی آمده است؛ بیوک که سال‌ها پیش زنش را به دلیل اهمال پزشکی از دست داده، در نزاعی کشته می‌شود. حالا دختر او درصدد قصاص قاتل است. در این میان تنها شاهد، دوست دختر قاتل است ...

جمشید بهرامیان نیز با فیلم «ملاقات با جادوگر» به عنوان اولین فیلم سینمایی بلند خود حضور خواهد داشت. وی سال‌ها به ‌عنوان دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. این فیلم هم اکنون توسط امیر مهدی ژوله در حال باز نویسی نهایی است. در خلاصه داستان «ملاقات با جادوگر» آمده است: جناب سرهنگ برادری کن ما رو بگیر، من از خجالتت در میام!

مانی حقیقی، حمید فرخ نژاد، امیرمهدی ژوله، علیرضا خمسه و نسیم ادبی در «ملاقات با جادوگر» به تهیه کنندگی حمید اعتباریان و سیدجواد حسینی حضور خواهند داشت. همچنین تاکنون حضور حسن مصطفوی به‌عنوان مجری طرح و مدیر تولید، محمدرضا سکوت مدیر فیلمبرداری، نظام کیایی مدیر صدابرداری، مجید لیلاجی طراح صحنه و لباس و علی بهرامی‌فر طراح چهره‌پردازی در این فیلم قطعی شده است. سیدجواد حسینی و حمید اعتباریان سرمایه‌گذاران «ملاقات با جادوگر» هستند و «سن پترزبورگ» آخرین فیلم اعتباریان در مقام تهیه کننده بوده است.

برزو نیک نژاد با فیلم سینمایی «دوزیست» در جشنواره فجر امسال حاضر خواهد بود. این فیلم که اواسط فروردین ماه جلوی دوربین رفته بود این روزها در حال پشت سر گذاشتن آخرین مراحل فنی است. جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، ستاره پسیانی، مجید نوروزی، الهام اخوان و پژمان جمشیدی، حضور مانی حقیقی و سعید پورصمیمی در این فیلم بازی کرده‌اند.

عباس رافعی نیز با دریافت پروانه ساخت «شکست همزمان» به سرعت در حال انجام مراحل تولید است تا تازه ترین فیلم خود را جلوی دوربین ببرد. تاکنون حضور امیر آقایی در این فیلم قطعی شده و لوکیشن های آن در تهران خواهد بود. «شکست زمان» فیلمی بر اساس یک حادثه ترور است که از چهار زاویه به طور همزمان روایت می‌شود.

حسین قناعت نیز احتمالاً با نهمین فیلم خود در ژانر کودک یعنی «پیشی میشی» در جشنواره فجر خواهد بود. فیلمبرداری فیلم سینمایی «پیشی میشی» نیمه مردادماه آغاز شد و رضا شفیعی جم، بهاره رهنما، نفیسه روشن و ارژنگ امیر فضلی جلوی دوربین امیر معقولی رفتند.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «پیشی میشی» که یک کمدی خانوادگی است در لوکیشن هایی در تهران و جاجرود انجام می شود و هم زمان محمد توکلی مشغول تدوین آن است. علی کاظمی، عباس محبوب، ساعد هدایتی، محمد شیری یوسف صیادی و صدیقه کیانفر از بازیگران این فیلم هستند.

علی تیموری نیز امسال با «لتیان» که به تازگی فیلمبرداری آن به پایان رسیده و در مراحل فنی به سر می‌برد، در جشنواره سی و هشتم فجر حضور دارد. پریناز ایزدیار، امیر جدیدی و سارا بهرامی در این فیلم بازی کرده‌اند.

سعید دولتخانی نیز فیلم «قتل عمد» به تهیه کنندگی محمد احمدی را جلوی دوربین می برد. «قتل عمد» یک فیلم اجتماعی است که داستان جنایی ندارد و می‌توان گفت داستان فیلم از یک قتل آغاز می‌شود و مسائل اجتماعی را به تصویر می کشد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است «در یک نیمه شب، غریبه‌ای توسط یک هیولا به قتل می‌رسد. حادثه آن شب، پشت پرده می‌ماند. چند شب بعد یک ماجرای عاطفی چهره دیگری از قاتل نشان می‌دهد. اولین حضور فیلم در جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

همچنین بیژن میرباقری نیز این روزها مشغول تولید فیلم سینمایی «طناب کُشی» به تهیه‌کنندگی سعید شاهسواری است. این یک اثر اجتماعی خانوادگی است که نگاهی به مشکلات جوانان دارد و اواخر مهرماه جلوی دوربین می رود. این فیلم ۳ بازیگر اصلی شامل یک زن و ۲ مرد است و هنوز لیست عوامل آن انتخاب نشده است.

مجید صالحی نیز پیش تولید اولین فیلم سینمایی «پیتوک» را آغاز کرده و به زودی کلید می‌خورد. مهتاب کرامتی اولین بازیگری است که با این فیلم قرارداد بسته است. در خلاصه داستان «پیتوک» با موضوع اجتماعی آمده است؛ وقتی میز بیلیارد از توپ ها خالی میشه، پیتوک وسط اون میز تنها می مونه، تنهای تنها ... تهیه کنندگی این فیلم سینمایی برعهده سیدمحمد قاضی است و امیررضا نوری پرتو و صادق خوشحال نویسندگان آن است. لوکیشن‌های این فیلم در تهران است و در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تولید می‌شود.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها