گیلان- دکتر حسین نحوی نژاد با بیان اینکه ۶ هزار و ۲۰۰ نفر معادل ۱۳.۵ درصد جامعه هدف بهزیستی کم‌شنوا و ناشنوا هستند گفت: سه هزار و ۱۷۵ نفر از ناشنوایان تحت پوشش بهزیستی معادل ۵۰ درصد مستمری‌بگیر هستند.

برخورداری افزون بر ۶ هزار ناشنوا از خدمات بهزیستی

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی بهزیستی گیلان  دکترحسین نحوی‌نژاد در نشست خبری روز سه شنبه با اصحاب رسانه استان در رشت با بیان اینکه ناشنوایی سخت‌ترین معلولیت است گفت: ناشنوایی در ظاهر افراد تغییری ایجاد نکرده و منجر به قطع ارتباط افراد دارای این نوع معلولیت با محیط پیرامون خود می‌شود که ناکامی در زندگی فردی و اجتماعی را برای ناشنوایان به دنبال داشته و رشد اجتماعی آنان را محدود می‌کند.

 مدیرکل بهزیستی گیلان شناسایی علل منجر به ناشنوایی را عامل پیشگیری دانست و افزود: با غربالگری به‌هنگام و مداوا می‌توان از ناشنوایی جلوگیری کرد و آسیب‌های ناشی از این نوع معلولیت را با تربیت شنیداری و بهره‌گیری از وسایل کمک توان‌بخشی کاهش داد.

 وی با بیان اینکه هفت درصد از ناشنوایی‌ها قابل پیشگیری است تصریح کرد: ۴۶ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی گیلان هستند که از این تعداد ۶ هزار و ۲۰۰ نفر معادل ۱۳.۵ درصد جامعه هدف بهزیستی کم‌شنوا و ناشنوا هستند.

 نحوی نژاد ادامه داد: سه هزار و ۱۷۵ نفر از ناشنوایان تحت پوشش بهزیستی معادل ۵۰ درصد مستمری‌بگیر هستند.

 وی با اشاره به غربالگری شنوایی از بدو تولد به‌عنوان عوامل پیشگیری از ناشنوایی تصریح کرد: ۲۴ هزار و ۵۰۰ نوزاد متولد شده در سراسر استان تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

 مدیرکل بهزیستی گیلان توزیع سمک و کاشت حلزون را از دیگر خدمات ارائه شده بهزیستی به ناشنوایان اعلام و بیان کرد: سال گذشته ۴۰۰ سمعک و هفت هزار حلقه باطری سمعک بین جامعه هدف توزیع شد که این آمار در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۵۰ سمعک و پنج هزار و ۵۰۰ حلقه باطری است.

 وی بهترین سن برای کاشت حلزون را زیر سه سال و حداکثر تا ۶ سال اعلام کرد و افزود: طی هفت سال اجرای این طرح تاکنون ۱۷۰ مورد کاشت حلزون انجام شده که ۴۰ مورد آن در سال ۹۶و ۹۷ انجام شد.

 وی با تاکید بر توانمندسازی ناشنوایان و آماده‌سازی شغلی ۷۰ نفر از این افراد در سال جاری افزود: ۴۰۰ دانش‌آموز و ۲۰۰ دانشجوی ناشنوا تحت پوشش بهزیستی استان هستند که از این تعداد دانشجو یک نفر در مقطع دکترا و ۳۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند.

برچسب‌ها