رئیس بنیاد سلامت آستان قدس رضوی از راه‌اندازی سامانه بیمارستان سیار اتوبوسی رضوی در این نهاد مقدس خبر داد.

بیمارستان رضوی به ایستگاه زائران می رسد

محمدحسین مروج کاشانی/

 رئیس بنیاد سلامت آستان قدس رضوی از راه‌اندازی سامانه بیمارستان سیار اتوبوسی رضوی در این نهاد مقدس خبر داد. دکتر محمود شبستری گفت: این سامانه در حال حاضر به صورت بیمارستان سیار و با چهار دستگاه اتوبوس که در داخل آن‌ها خدمات در زمینه‌هایی مانند بخش بستری، اورژانس، اتاق عمل، آزمایشگاه، رادیولوژی و دندان‌پزشکی ارائه می‌گردد، راه‌اندازی می‌شود. این مقام مسئول افزود: این اتوبوس‌ها با تغییر کاربری به همت مجموعه بنیاد سلامت آستان قدس رضوی و بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی در حال حاضر در شهر مشهد و توسط نیروهای متخصص داخلی در حال تجهیز بوده و ان‌شاءالله در آینده بخش‌های بستری توسعه‌یافته، داروخانه سیار، بخش‌های مربوط به چشم‌پزشکی و... نیز در آن امکان اضافه شدن را دارد.

چرا بیمارستان سیار راه‌اندازی می‌شود؟

دکتر شبستری در زمینه علت راه‌اندازی این بیمارستان در مجموعه آستان قدس رضوی گفت: یکی از مهم‌ترین موارد مندرج در حکم رهبر معظم انقلاب در انتصاب تولیت سابق و فعلی آستان قدس رضوی ارائه خدمات به مجاوران و زائران محروم و نیازمند است. وی ادامه داد: بنیاد سلامت رضوی در راستای خدمات‌رسانی به زائران و مجاوران نیازمند در مرداد ۹۶ شروع به کار کرد و از دیگر اهداف تأسیس آن، ساماندهی تمامی فعالیت‌های بهداشتی، درمانی و دارویی این نهاد مقدس با وجود مراکزی همچون بیمارستان فوق تخصصی رضوی، دارالشفاء امام(ع)، شرکت داروسازی ثامن و شرکت سامان داروی هشتم است. رئیس این بنیاد افزود: ساماندهی نخبگان علمی و دانشگاهی علاقه‌مند به خدمت به بارگاه مطهر امام هشتم(ع) با عنوان خادمیاران سلامت از داخل و خارج از کشور از دیگر فعالیت‌های این بنیاد به شمار می‌رود.

رئیس هیئت مدیره بیمارستان فوق تخصصی رضوی تصریح کرد: از طرفی دیگر به دلیل نیاز مناطق کم‌برخوردار و دورافتاده به حضور متخصصان رشته‌های پزشکی، بنیاد سلامت رضوی تصمیم به برگزاری اردوهای جهادی پزشکی با استفاده از متخصصان پزشکی کرد که نخستین اردوی جهادی پزشکی در این مورد در آبان ۹۶ با حضور در منطقه محروم سرخس و سپس در سایر مناطق محروم مانند خواف، کلات نادری و... برگزار شد. وی اضافه کرد: برای تأمین امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه خدمت درمانی به بیماران نیازمند در مناطق کم‌برخوردار و همچنین ارائه خدمات درمانی در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه (سیل، زلزله و...) بنیاد سلامت آستان قدس رضوی اقدام به تهیه طرح راه‌اندازی بیمارستان سیار رضوی نمود.

این مقام مسئول گفت: علاوه بر موارد بیان شده یکی دیگر از دلایل و ضرورت‌های راه‌اندازی چنین بیمارستانی به مراسم پیاده‌روی اربعین سال گذشته برمی‌گردد که در آن زمان به نظر رسید برای آماده‌سازی هر چه بهتر و ایجاد چنین سامانه‌ای برای بیمارستان سیار، تمام مراحل کار از آغاز تا پایان توسط آستان قدس رضوی (بنیاد سلامت آستان قدس رضوی و بیمارستان فوق تخصصی رضوی) انجام شود.

نخستین بیمارستان سیار اتوبوسی کامل در کشور

وی درباره این سامانه بیمارستان سیار اتوبوسی توضیح داد: این سامانه به گونه‌ای است که بتواند در مناطق محروم به صورت خودکفا و بی‌نیاز از سایر امکانات به نحو کامل حتی در زمان قطعی برق و آب و سایر مشکلات به ارائه خدمات درمانی بپردازد.

دکتر شبستری عنوان کرد: این سامانه مجهز به اتوبوس‌های کامل و تجهیز شده به منبع آب، ژنراتور برق، تجهیزات بیمارستانی، اتاق عمل، آزمایشگاه، اتاق رادیولوژی ویژه و سرب‌کوبی شده برای جلوگیری از انتشار اشعه، اتوبوس مخصوص بستری بیمار با تخت CPR (احیای قلبی- ریوی) و دستگاه سونوگرافی است که در مجموع با تجهیزات اشاره شده نیازی به سایر امکانات برای ارائه خدمات به بیماران نداشته، ضمن اینکه یک دستگاه اتوبوس هم ویژه ارائه خدمات دندان‌پزشکی با سه یونیت دستگاه رادیولوژی دندانپزشکی در این سامانه پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای این بیمارستان از جمله تجهیزات رادیولوژی، آزمایشگاهی، اتاق عمل، احیا، دندان‌پزشکی و بقیه خدمات درمانی در طول این چند ماه توسط بیمارستان فوق تخصصی رضوی از مجموعه‌های داخل کشور خریداری و توسط متخصصان داخلی در درون این اتوبوس‌ها نصب شده است. دکتر شبستری اضافه کرد: در سامانه بیمارستان سیار رضوی، امکاناتی مانند یک تخت عمل جراحی، دستگاه‌های خاص بیهوشی، ۱۲ تخت بستری، تجهیزات مربوط به انجام آزمایش‌های اورژانس و بستری، سه یونیت دندان‌پزشکی، یک دستگاه رادیولوژی پرتابل، دستگاه‌های آزمایشگاهی مربوط به شمارش سلول‌های خونی، آزمایشات بیوشیمی کامل، آزمایش‌های ویروس‌شناسی و... وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره بیمارستان فوق تخصصی رضوی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این سامانه بیمارستانی سیار، اتوبوسی بودن آن است که قابل انتقال به هر نقطه از کشور بوده، ضمن اینکه تا به حال سامانه اتوبوسی کامل برای بیمارستان سیار با این ویژگی‌های بیان شده، در کشور وجود نداشته است.

استفاده از سامانه بیمارستان سیار در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی

رئیس این بنیاد در مورد چگونگی آغاز اجرای این طرح گفت: مراحل آغازین اجرای این طرح از ابتدای سال ۹۸ انجام و به مرور با رعایت استانداردهای روز پزشکی در زمینه تجهیز بیمارستان‌های سیار تکمیل شد. دکتر شبستری با اشاره به مراحل ساخت این بیمارستان سیار تأکید کرد: از ابتدای سال ۹۸ مراحل ساخت و تجهیز این بیمارستان سیار آغاز شده و هم اکنون مراحل پایانی آن سپری می‌شود و به عنوان نخستین اقدام، این سامانه بیمارستان سیار در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی در سال جاری در کشور عراق و در مسیر نجف اشرف به کربلای معلا در محدوده منطقه حیدریه مستقر خواهد شد تا به زائران این مراسم بی‌نظیر، خدمات لازم را ارائه دهد. وی اضافه کرد: تمامی خدماتی که در این سامانه ارائه می‌شود از جمله داروی بیماران رایگان بوده و پیش‌بینی می‌شود در مدت زمان استقرار این سامانه در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی از تاریخ ۱۹ لغایت ۲۷ مهر سال جاری که مطابق با ۱۲ تا ۲۰ ماه صفر است، روزانه حدود ۳ هزار نفر از زائران پیاده مراسم اربعین بتوانند از خدمات ارائه شده در این سامانه اتوبوسی بیمارستان سیار رضوی بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول درباره ارائه خدمات این سامانه سیار اضافه کرد: در حقیقت این سامانه در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی بازوی کمکی موکب یا درمانگاه بیمارستان فوق تخصصی رضوی مستقر در این مسیر بوده که بیماران پس از معاینات اولیه و تشخیص پزشکان مستقر در این درمانگاه برای دریافت خدمات بستری، اورژانس، آزمایشگاه، عمل جراحی و... به داخل این بیمارستان سیار اتوبوسی راهنمایی می‌شوند. رئیس این بنیاد متذکر شد: منظور از انجام اعمال جراحی، جراحی‌های مربوط به وضعیت اورژانس و مناسب با شرایط زمان و مکان و امکانات این بیمارستان سیار بوده که سریعاً باید نسبت به مداوای بیمار و انجام اقدامات فوری و عاجل پزشکی اقدام شود.

دکتر شبستری در زمینه تأمین کادر درمانی فعال این سامانه سیار اتوبوسی در مراسم پیاده‌روی اربعین در کشور عراق گفت: کادر پزشکی شامل پزشکان عمومی، پزشکان متخصص در رشته‌های طب اورژانس، داخلی، قلب، جراحی، ارتوپدی، زنان، اطفال و دندان‌پزشک به تعداد ۲۲ نفر (زن و مرد) و کادر پرسنلی پرستاری و پشتیبانی (زن و مرد) شامل پرستاران، کارشناسان آزمایشگاه و رادیولوژی، تکنسین‌های اتاق عمل، کارشناس بیهوشی، تکنسین‌های دارویی به تعداد ۴۲ نفر و در مجموع ۶۴ نفر به عنوان خادمیاران سلامت رضوی که علاقه‌مند به حضور در این مراسم و ارائه خدمات باشند، مطابق ضوابط و دستورعمل‌های موجود به صورت داوطلب افتخاری و رایگان استفاده خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: حدود ۵ میلیارد تومان برای طراحی، خرید لوازم و امکانات لازم، تجهیز و راه‌اندازی سامانه بیمارستان سیار اتوبوسی رضوی از سوی آستان قدس رضوی هزینه شده است و پیش‌بینی می‌شود در مدت زمان دو هفته آینده، از این چهار دستگاه اتوبوس سامانه بیمارستان سیار رضوی رونمایی و برای اعزام به کشور عراق، جهت خدمات‌رسانی به زائران مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی آماده شوند.

رئیس هیئت مدیره بیمارستان فوق تخصصی رضوی با اشاره به خدمات ارائه شده توسط پایگاه یا موکب سلامت رضوی در مراسم اربعین سال‌های گذشته گفت: از سوی بیمارستان فوق تخصصی رضوی در سال ۹۶ به ۲۵ هزار نفر و در سال ۹۷ به حدود ۶۰ هزار نفر از زائران مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی خدمات درمانی ارائه شد. وی متذکر شد: در سال گذشته حدود ۳۰ تن تجهیزات و لوازم پزشکی و مواد غذایی مورد نیاز هم توسط بیمارستان فوق تخصصی رضوی به کشور عراق ارسال شد.

مناطق محروم کشور، هدف بیمارستان سیار رضوی

رئیس این بنیاد در مورد فعالیت این سامانه بیمارستان سیار پس از مراسم اربعین حسینی برای خدمات‌رسانی در مناطق محروم کشور اظهار کرد: یکی دیگر از اهداف راه‌اندازی سامانه بیمارستان سیار رضوی، خدمت‌رسانی به مناطقی از کشور که دچار حوادث غیرمترقبه (سیل، زلزله و...) می‌شوند است و یا مناطقی که به دریافت خدمات درمانی نیاز دارند و از نعمت برخورداری از امکانات و تجهیزات پزشکی محروم هستند.

دکتر شبستری اضافه کرد: رسیدن به این مهم و ارائه خدمت در مناطق محروم کشور، مستلزم حضور و استقرار در مناطقی از کشور است که از امکانات و تجهیزات پزشکی برای دریافت خدمات درمانی محروم هستند. وی تأکید کرد: در سال‌های گذشته به همت بنیاد سلامت آستان قدس رضوی گروه پزشکان عمومی و متخصص با عنوان اردوهای جهادی و درمانی در برخی از مناطق محروم در شهرستان‌های سرخس، خواف، رادکان و... به ارائه خدمات درمانی پرداختند و بعضاً در مناطق ذکر شده گروهی از بیماران حضور داشتند که از بیماری‌های مختلف رنج برده و به خاطر بعضی از موارد از قبیل دوری راه، وضعیت اقتصادی نامناسب، کمبود پزشک متخصص و... امکان حضور در مراکز درمانی شهری را نداشته‌اند. این مقام مسئول تصریح کرد: حضور پزشکان متخصص درمانی و عمومی از این بیمارستان در مناطق مزبور تأثیر بسزایی در درمان بیماری‌های افراد اشاره شده داشته و خدمات جهادی و درمانی مناسب آنان هم ارائه گردید.

رئیس هیئت مدیره بیمارستان فوق تخصصی رضوی افزود: با توجه به اینکه نخستین اقدام برای حضور سامانه بیمارستان سیار رضوی در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی در سال جاری پیش‌بینی شده است، برای ارائه خدمات و حضور در مناطق محروم کشور باید برنامه‌ریزی، بررسی و مقدمات لازم برای حضور کادر درمانی به همراه استقرار این بیمارستان سیار انجام شود. دکتر شبستری توضیح داد: برای استقرار سامانه‌ بیمارستان سیار رضوی در مناطق محروم، اولویت‌های آستان قدس رضوی، آمادگی گروه‌ها و بخش‌های جهادی برای همکاری، میزان محرومیت و نیاز مناطق شناسایی شده، تعداد بیماران مورد نیاز برای دریافت خدمات و... مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها