رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: «برات اصلاحی» میراث‌دار موسیقی اصیل تربت جام بود.

«برات اصلاحی» میراث‌دار موسیقی اصیل تربت جام بود
به گزراش قدس آنلاین ؛ مجتبی قیطاقی ، در خصوص مرحوم برات اصلاحی گفت: وی یکی از هنرمندان شاخص سرنا نواز در تربت جام بود و موسیقی تربت جام در حوزه موسیقی شرق خراسان تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: استاد اصلاحی با وجود اینکه سن زیادی نداشت میراث‌دار اساتیدی مثل غلام‌علی نی‌نواز بود و جزو نسل دوم هنرمندان این حوزه محسوب می شد که بسیار سرشناس بودند و از نظر مراتب‌ هنری و علمی تخصص خود، مرتبه قابل دفاعی داشت.

رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی، اضافه کرد: موسیقی تربت جام دارای ویژگی‌هایی است که در آثار برات اصلاحی دیده می شود و او به تمام ویژگی‌هایی که به لحاظ حفظ اصالت در منطقه لازم بود؛ توجه داشت.

قیطاقی خاطرنشان کرد: برات اصلاحی درمحضراستادانی مانند مرحوم غلام‌علی نی‌نواز و مرحوم برات دل‌پذیر شاگردی کرده بود ضمن اینکه با سلیقه شخصی خود دارای سبک خاصی در نوازندگی سرنا بود.

وی با اشاره به روند آموزش استادانی که در مناطق کمتر برخوردار فعالیت می‌کنند؛ گفت: این روند به صورت سنتی است و آن‌ها همیشه برای آموزش به افراد آماده هستند ولی این فرآیند هیچ‌وقت سازماندهی شده، نبوده‌است و نیاز به برنامه‌ریزی دارد. چیزی که چندین سال است ما برای آن تلاش و پیگیری می‌کنیم و به‌ سبب این پیگیری به ما انتقاد می‌کنند.

رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی، اظهار کرد: برات اصلاحی از مدت‌ها قبل دچار بیماری سرطان شده‌بود و بیماری به اندازه‌ای پیشرفت کرده‌ بود که وقتی برای دومین بار در بیمارستان بستری شده ‌بود کمک‌ها و تلاش‌های پزشکان و پرستاران موثر واقع نشد.

قیطاقی در خصوص آخرین وضعیت حفظ و انتشار آثار اساتید موسیقی مقامی از جمله مرحوم اصلاحی؛ عنوان کرد: آثار این نوازندگان به طور پراکنده توسط شرکت‌های خصوصی و همچنین در جشنواره‌ موسیقی نواحی ضبط شده‌است ولی این روند برای ثبت و ضبط فرهنگ، سیستم درستی نیست و نیاز به سازمانی داریم که روند و ادبیات ضبط آثار در آن مشخص باشد.

دولت باید از هنرمندان حمایت کند

این نوازنده و آهنگساز تصریح کرد: در گذشته برنامه ریزی و کارها دست مردم بود و کسی در خانه دولت نمی‌رفت ولی الآن دولت همه کاره است.

وی ادامه داد: نبود اجراها و جشنواره‌هایی که باعث ایجاد انگیزه و امید در هنرمندان می‌شود در کیفیت زندگی هنرمندان تاثیر دارد و اینکه هنرمندان امید کمی برای اجرای صحنه‌ای یا جشنواره‌ای دارند موجب زوال آن‌ها می‌شود و باید برای تعداد کمی که در زمینه هنرهای اصیل ایرانی باقی مانده‌اند برنامهریزی شود.

رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی، تصریح کرد: نهادهای دولتی که متولی این کار هستند و یا خود را متولی این کار می‌دانند باید از هنرمندانی که برای احیاء هنر تلاش و تمرین دارند حمایت کنند و شرایط را برای آموزش افراد علاقه‌مند به این هنرها ایجاد کرده و به‌موقع از آنان حمایت کنند.

قیطاقی عنوان کرد: هنرمندان مخصوصا هنرمندان موسیقی حال و روز خوبی ندارند و اگر حمایتی هم می‌‍شود فقط از سمت مردم است زیرا مردم هنرمندانشان را دوست دارند.

ایسنا

برچسب‌ها