یاسوج- استان کهگیلویه و بویر در فهرست استان‌های کمتر توسعه‌یافته است و لذا از خانه‌های غیر مقام؛ بناهای سنگی و یا چوبی روستایی که بگذریم در شهرها نیز استحکام بناها چندان تعریفی ندارد و این در حالی است که این استان بر روی چندین گسل واقع‌شده و باید این موضوع را جدی گرفت.

ضرورت توانمندسازی کهگیلویه و بویر احمد در برابر زلزله/واحد های روستایی نیاز به  مقاوم سازی دارد

قدس انلاین؛ گروه استان ها: بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان در این استان بیش از اینکه مسئولان در فکر استحکام واحدهای مسکونی و یا پیشگیری از وقوع هرگونه بحران باشند در تب‌وتاب تأمین تجهیزات پس از وقوع حادثه هستند.

 بنا بر گفته مسئولان شهرهای یاسوج و سی سخت در این استان به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل‌ها و پهنه‌های زلزله‌خیز بیش از سایر شهرها در معرض وقوع زمین‌لرزه قرار دارند .

گفتنی است بر اساس گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و همچنین دبیرخانه کارگروه زلزله‌نگاری کشور طی ۱۳ سال گذشته بیش از ۲۰ زمین‌لرزه بالای پنج ریشتری در فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد رخ‌داده است که این موضوع ضرورت مقام سازی ساختمان‌های موجود در این استان را بیش از گذشته گوشزد می‌کند.

 واحدهای روستایی متزلزل

در همین رابطه مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه در زمین‌لرزه ۵ و دو دهمی سال گذشته افزون بر هشت هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در این استان دچار خسارت شدن اظهار کرد: واحدهای روستایی به دلیل استحکام و مقاومت کمی که دارند بیش از واحدهای مسکونی در شهر در برابر زمین‌لرزه در معرض خسارت و تخریب قرار دارند.

حسین جنتی بابیان اینکه بیش از ۴۶درصد جمعیت حدود ۷۱۳ هزارنفری این استان در سطح روستاها ساکن هستند بر ضرورت مقاوم‌سازی و بهسازی خانه‌های روستایی تأکید کرده و افزود: متأسفانه افزون بر ۵۰درصد ساختمان‌ها روستایی در این استان از ایمنی کافی برخوردار نیستند.

ساختمان‌سازی بدون اصول مهندسی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ازجمله افرادی است که برساخت و سازهای شهری انتقاد داشته و در این رابطه عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد کمترین توجهی در زمینه ایمن‌سازی و رعایت مسائل فنی ساختمانی در شهر انجام‌نشده است.

وی با تأکید بر این موضوع که بازنگری فنی و بررسی‌های دقیق در وضعیت کالبدی شهرهای استان ضروری است ادامه می‌دهد: تاکنون پنج دستگاه شتاب‌نگار در استان استقرار و نصب‌شده که تا پایان سال جاری نیز سه مورد دیگر اضافه خواهد شد.

حسین کلانتری با تأکید بر جدیدت بیشتر از سوی مسئولان و دستگاه‌های مسئول در زمینه ستاد مدیریت بحران در راستای ایمن‌سازی و رعایت استانداردها و مسائل فنی در ساخت‌وسازهای و به‌ویژه ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی در سطح استان عنوان می‌کند: در این راستا نیاز است تا کمیته‌ای فنی با حضور دستگاه‌های عضو و مسئول در حوزه مدیریت بحران و معاونت عمرانی استانداری برای بررسی دقیق، علمی ، کارشناسانه در زمینه وضعیت فنی ساختمان‌ها و شناسایی و پهنه‌بندی در راستای مسیرها و گسل‌های زلزله در سطح تشکیل شود.

ساخت‌وسازهای نگران‌کننده

دبیر کارگروه زلزله کشور در همین راستا بیان می‌کند: امتداد گسل کازرون در استان فارس از حوزه مرکزی شهر یاسوج عبور می‌کند و گسل شهرستان دنا نیز از گسل‌های زاگرس مرکزی به شمار می‌رود که این دونقطه نمودی از خطر ریسک‌پذیری و تراکم بالای زلزله در این استان است.

علی بیت الهی اذعان می‌کند: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های حساس و در موقعیت با تراکم بالای زلزله است که توجه به موضوع ایمن‌سازی و رعایت مسائل فنی در ساخت‌وسازها و شناسایی پهنه‌های زلزله‌خیز در این استان به‌شدت احساس می‌شود.

وی ادامه بابیان اینکه  وضعیت ایمنی و عدم رعایت مسائل فنی در ساخت‌وسازها و کالبدی در شهرهای این استان نگران‌کننده می‌افزاید: نسبت بین ساختمان‌های با سازه‌های بنایی و اسکلتی قابل‌ملاحظه است.

وی موضوع زمین‌لرزه سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه را یادآور می‌شود و بیان می‌کند: یکی از دلایل تخریب‌های سنگین و خسارات فراوان در این زمین‌لرزه ، عدم رعایت مسائل فنی و افزایش میزان ساختمان‌های بتنی نسبت به اسکلتی بوده است.

بیت الهی همچنین با اشاره به دستورالعمل اجرایی کارگروه زلزله در کشور در راستای شناسایی پهنه‌های زلزله‌خیز برای جلوگیری از ساخت‌وسازها به‌ویژه شریان‌های حیاتی در مسیر گسل‌ها نیز بیان می‌کند: تاکنون این مصوبه در پنج شهر کشور ازجمله تهران، کرج، مشهد، تبریز و زنجان اجرایی شده است و می‌بایست در این استان نیز با نظارت مسئولان امر جدی گرفته شود.

وی یادآور شد: بررسی‌ها نشان داده که وضعیت ساختمان‌های بتنی به‌هیچ‌وجه جوابگو و مقاوم در برابر زمین‌لرزه‌ها نیست و مصداق بارز آن در بیمارستان بتنی اسلام‌آباد غرب در کرمانشاه بوده است.

برچسب‌ها