در آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های علوم پزشکی در سال‌های اخیر سقفی برای زبان تعیین نشده بود. به عنوان نمونه در سال‌های گذشته مهم نبود داوطلب چه درصدی از درس زبان را کسب کند، اما در حال حاضر علاوه بر اینکه کل آزمون کارشناسی ارشد سقف مشخص دارد برای نخستین بار سقفی در درس زبان تعیین شده است و داوطلب باید ۲۵ درصد کل نمره زبان را کسب کرده باشد.

قدس آنلاین: به طوری که نمره حد نصاب دروس تخصصی و زبان در آزمون ارشد وزارت بهداشت ۹۸ به بعد، بر اساس مصوبه اخیر مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی مشخص و قرار شد کنکور کارشناسی ارشد پزشکی از سوی مرکز سنجش وزارت بهداشت برای دروس تخصصی نمره ۳۰ درصد (به صورت میانگین برای کل دروس تخصصی) و برای درس زبان انگلیسی نمره ۲۵ درصد لحاظ شود.

به این ترتیب از سال بعد فقط شرکت‌کنندگانی در آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی می‌توانند انتخاب رشته کنند که درصد لازم یا حد نصاب نمره را در درس‌های تخصصی و درس زبان عمومی کسب نمایند. در غیر این صورت کارنامه‌ای برای افرادی که حداقل نمره قبولی را کسب نکنند صادر نمی‌شود.

البته کسب ۳۰ درصد برای دروس تخصصی به این معنی نیست که کسی با کمتر زدن یک درس- کمتر از ۳۰ درصد- از بازه رقابت حذف می‌شود، بلکه این افراد با بالاتر زدن دروس دیگر می‌توانند این کاستی را جبران کنند به طوری که میانگین دروس این افراد از ۳۰ درصد کمتر نشود. از سوی دیگر نمره زبان آن‌ها نباید کمتر از ۲۵ درصد باشد.

همچنین حتی داوطلبانی که قصد استفاده از سهمیه استعداد درخشان و یا رزمندگان را دارند باید حدنصاب دروس تخصصی و درس زبان عمومی را کسب کنند.

یکی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت در همین خصوص می‌گوید: بر اساس مصوبه سال گذشته شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی برای کنکور ارشد دانشگاه علوم پزشکی سال ۹۸ اگر در این آزمون حد نصاب نمره‌های دروس تخصصی داوطلبی به ۳۰ درصد رسیده باشد و یا حتی بالاتر از ۳۰ درصد باشد، در صورتی که زبان انگلیسی او کمتر از ۲۵ درصد باشد نه تنها رتبه و تراز بلکه کارنامه هم نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه اغلب داوطلبان شهرستانی دسترسی به کلاس‌های زبان ندارند و یا امکان شرکت در این کلاس‌ها برای آن‌ها مقدور نیست، می‌افزاید: نباید معیار علمی داوطلبان رشته‌های غیرتخصصی زبان را بر اساس نمره زبان محاسبه کرد.

وی که در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت داوطلب رشته فیزیک پزشکی بوده است، ادامه می‌دهد: سال گذشته داوطلبانی که موفق به کسب رتبه ۵۰ شدند غیرمجاز به انتخاب رشته اعلام شدند، اما امسال با اجرای این مصوبه داوطلبانی با رتبه‌های ۸۰ نیز فقط به دلیل اینکه تراز آن‌ها در زبان انگلیسی بالا بوده مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و در واقع این قبیل مصوبه‌ها عدالت آموزشی را در این وزارتخانه زیر سؤال می‌برد. زیرا آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت را به آزمون زبان انگلیسی تبدیل کرده است و اگر داوطلبی در دروس تخصصی ضعیف باشد اما درصد زبان انگلیسی او بالای ۲۵ باشد در این آزمون موفق خواهد شد.

به گفته وی اگر برای سایر داوطلبان نیز کارنامه صادر شود می‌توانند در تکمیل ظرفیت این آزمون شرکت کنند و یا حداقل این مصوبه را برای سال‌های بعد اصلاح کنند و درس زبان را به عنوان معیار صدور کارنامه در نظر نگیرند.

برچسب‌ها