نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: ساده‌سازی مفاهیم قرآنی از دیگر ویژگی‌های تفسیر رهبر انقلاب است که قدرت خطابه و تسلط بر فرهنگ فارسی این امتیاز را بر تفسیر ایشان افزوده است.

ساده‌سازی مفاهیم قرآنی از ویژگی‌های تفسیر رهبر انقلاب است

آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، در مراسم رونمایی کتاب «تفسیر سوره برائت» که صبح امروز در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد، ضمن بیان خاطره‌ای اظهار کرد: مقدمه مبسوط این کتاب یکی از ویژگی‌های مهم این تفسیر است. مفسر این تفسیر، آنچنان به قواعد تفسیر خود پایبند بوده است که می‌توان قواعد و مبنای تفسیر را در همه کتاب کشف کرد.

وی افزود: اغلب تفاسیری که به تفسیر اهل بیت(ع) مشهوراند، تفسیر اهل بیت(ع) نیستند بلکه گوشه‌ای از آن را شامل می‌شوند. این تفسیر در رده‌بندی تفاسیر، در گروه تفسیر بسیط و ما بین تفسیر بلند و کوتاه قرار دارد، که موجب کاربردی شدن این تفسیر شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه خصوصیت گرایش هدایتی تفسیر حاضر، به احیای سیاسی اسلام تحقق بخشیده است، تصریح کرد: ساده‌سازی مفاهیم قرآنی از دیگر ویژگی‌های تفسیر رهبر انقلاب است که قدرت خطابه و تسلط ایشان بر فرهنگ فارسی این امتیاز را بر تفسیر ایشان افزوده است.

آیت الله ری‌شهری در خصوص این کتاب عنوان کرد: این تفسیر جان مطلب را به مخاطب منتقل می‌کند و از بیان جزئیات صرف نظر می‌کند.

وی همچنین با اشاره به آیاتی در مورد جهاد در سوره برائت، مصداق بارز آیه را رهبر انقلاب دانست و ابراز کرد: در جلسه خبرگانی که در زمان جنگ با فرماندهان ارتش از جمله مرحوم رجایی، مرحوم اشراقی و شهید بهشتی، خدمت رهبری حضور داشتیم، مطلع شدیم که شخصی برای حضور و نظارت در جبهه‌ها داوطلب شده است آنجا بود که متوجه شدیم که آن فرد داوطلب رهبری بودند. ایشان فردای آن روز راهی جبهه شده و در کنار شهید چمران به عملیات‌های چریکی مهمی مشغول شدند.

آیت‌الله ری شهری با تأکید بر تعبد رهبر انقلاب در تفسیر قرآن، عنوان کرد: تفسیر رهبر انقلاب بر مبنای تحقیقات علمی بوده و هیچ وقت تحت تأثیر فضای سیاسی آن دوران مطالبی را به تفسیر آیات نیفزوده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در طب اسلامی تفاسیری را به آیات قرآن تحمیل می‌کنند، افزود: ما چیزی تحت عنوان طب اسلامی نداریم.

وی ادامه داد: این تفسیر خسته کننده نیست ولی ارجاعات کتاب بایستی کامل‌تر شده و منبع ترجمه آیات قرآن باید مشخص شود.

گفتنی است این کتاب بر مبنای سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که توسط آیت الله‌ خامنه‌ای از پاییز سال ۱۳۵۰ در مدرسه‌ «میرزا جعفر» مشهد که اکنون بخشی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی فعلی است، شروع شد و حدودا تا بهمن ماه سال ۱۳۵۱ ادامه یافت، توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.

برچسب‌ها