مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی گفت: براساس آمار اطلاعاتی که تا پایان سال ۹۷ اعلام شده ۳۵ تا ۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان خراسان‌رضوی بیکار هستند.

بیکاری ۴۰ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی/۷۰ درصد متقاضیان به‌علت نداشتن مهارت جذب بازارکار نمی‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، محمد سنجری، در خصوص وضعیت بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عنوان کرد: براساس آمار اطلاعاتی که تا پایان سال ۹۷ اعلام شده حدود ۴۰ هزار نفر جوینده کار در مراکز کاریابی استان ثبت‌نام کردند که ۳۵ تا ۴۰ درصد آن‌ها را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این آمار روز به روز در بین جویندگان کار که بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را تشکیل می‌دهند در حال افزایش است، افزود: مشکل و چالش عمده در به‌کارگیری جویندگان کار در سطح استان فقدان مهارت است.

سنجری بیان کرد: سال گذشته در سطح استان خراسان‌رضوی در برابر ۴۰ هزار جوینده شغلی حدود ۱۹ هزار فرصت داشتیم ولی آمار به‌کارگیری شده حدود ۱۱ هزار نفر بود و براساس نیاز بازار کار ۸ هزار نفر دیگر را به دلیل فقدان مهارت نتوانستیم تامین کنیم.

او گفت: چون بازار کار عموما رشته‌های مهندسی، فنی، تخصصی و خدمات فنی را می‌خواهد در بین جویندگان کار این فقدان مهارت وجود دارد، در حال حاضر حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد جویندگان کار فاقد مهارت هستند و امکان به‌کارگیری و جذب آن‌ها در بازار کار وجود ندارد.

وی فراگیری مهارت‌های فنی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با توجه به زیرساختی که از سوی دولت فراهم شده را یک ضرورت دانست و افزود: شعار هر ایرانی یک مهارت باید به یک فرهنگ در کشور تبدیل شود تا در کنار آموزش‌ها و تحصیلات آکادمیک حداقل یک مهارت را نیز فرا بگیریم.

سنجری عنوان کرد: این مهارت می‌تواند بستری را برای ایجاد اشتغال تسهیل کند و گره‌گشای مشکل عمده جویندگان کار و جوانان به خصوص فارغ‌التحصیلان باشد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی یادآور شد؛ آخرین نرخ بیکاری استان خراسان رضوی براساس بهار سال ۹۸ حدود ۹.۴ درصد است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها