نژادنوری با اشاره به اهمیت هدفمندی فرصت های مطالعاتی دانشجویان مقطع دکتری گفت: دانشجویان دکتری باید در مسیر صحیح قرار گیرند.

فرصت های مطالعاتی باید هدفمند و مستمر باشند

به گزارش قدس آنلاین ، برنامه "کرسی های آزاداندیشی" با موضوع فرصتهای مطالعاتی دانشجویان در مقطع دکتری با حضور دکتر محمدمهدی نژادنوری دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، معاون علمی آستان قدس رضوی و معاون اسبق پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از شبکه رادیویی گفت و گو روانه آنتن شد. 

نژادنوری در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به روند فرصت مطالعاتی مرسوم در دانشگاه های ایران اظهار داشت: دانشجو در مقطعی از تحصیلات خود و برای تکمیل مطالعات و پروژه به یکی از دانشگاه های معتبر در دنیا اعزام می شود.

دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر افزود: مسئله ای که لطمه زیادی به دانشجویان مقطع دکتری زده دوگانه کردن زندگی و تحصیل در این مقطع است، یعنی مسائل کسب و کار و زندگی با تحصیل دانشجو در مقطع دکتری تداخل دارند درصورتیکه اگر پروژه ها و مطالعات دانشجو به صورت به هم پیوسته و در راستای رفع یک نیاز واقعی از جامعه باشند قضیه متفاوت خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت هدفمند بودن فرصت های مطالعاتی دانشجویان مقطع دکتری گفت: دانشجویان دکتری جزو پنج درصد از جمعیت کشور و جزئی از جامعه نخبگی و استعدادی کشور هستند اما مهم این است که در مسیر صحیح قرار گیرند.

مسئول معاونت علمی آستان قدس رضوی عنوان کرد: در حال حاضر اساتید دانشگاه ها چندین دانشجوی دکتری دارند و همین کمبود وقت و زیادیِ مراجعات باعث شده که موضوع و محتوای پروژه دانشجویان را با دقت مطالعه و قضاوت نکنند.

نژادنوری همچنین با تأکید بر اینکه دولت نیز باید بودجه ای اختصاص دهد و با نظارت و ایجاد سازوکار مناسب، هدفمندی پژوهش ها را محقق کند افزود: در این صورت فرصت مطالعاتی، نیاز جامعه و شادابی دانشجویان منفعت خواهد داشت.

معاون اسبق پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: بودجه تحقیق و توسعه آمریکا در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۵۰ میلیارد دلار بود که از این مقدار دولت فقط زیر ۱۵ درصد آن را تأمین کرد و عمده آن را کارخانجات پرداخت کردند.

وی با تأکید بر اینکه پژوهش به یک مدل اقتصادی نیاز دارد گفت: پژوهش نباید صرفاً متصل به کمک های متمرکز مرکزی دولت باشد.

دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر عنوان کرد: تنها ۱۶ درصد از جمعیت سه میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجوی کشور در بخش پزشکی و غیر آن مشغول به کارند و این درحالیست که ۱۲ تریلیون تومان پول برای این  دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی و ۶۰ تریلیون برای کل دانشجویان کشور در آموزش عالی هزینه می شود. سوال اینجاست که بازدهی این هزینه ها چیست و چند درصد از دانشجویان آمادگی و توانمندی ورود به بازار کار را دارند؟

نژادنوری بر لزوم تداوم فرصت های مطالعاتی دانشجویان مقطع دکتری تأکید کرد و گفت: فرصت های مطالعاتی از چندین منظر موضوعی موثر و مفید است اما باید با حفظ هدف، روش ها را تغییر داد. به عنوان مثال شرکت های دانش بنیان بهترین کریدور برای پیشرفت بسیاری از دانشجویان هستند.

برچسب‌ها