معاون سیاسی وزارت امور خارجه در واکنش به ممانعت دولت آمریکا از عیادت ظریف از مجید تخت روانچی نماینده کشورمان در سازمان ملل گفت: روسیاهی برای دولتی است که مسائل انسانی را گروگان اهداف سیاسی می‌کند.

روسیاهی برای دولتی است مسائل انسانی را گروگان اهداف سیاسی می‌کند

قدس آنلاین: سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به عدم اجازه دولت آمریکا به محمدجواد ظریف برای ملاقات مجبد تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد که در بیمارستان بستری است یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد.  

وی نوشت: «ان‌شاالله مجید به‌زودی حالش خوب شده و به مسئولیت خود بازمی‌گردد؛ ولی روسیاهی برای دولتی که مسائل انسانی را گروگان اهداف سیاسی قرار می‌دهد، خواهد ماند. قلب، روح و فکر ما پیش مجید بوده و دعای خیر همه ما همراهش است. ان‌شاالله وی به‌زودی از بیمارستان مرخص شده و پرانرژی، متعهد، پرانگیزه و دوست داشتنی به سر مسئولیت خود باز خواهد گشت.»

گفتنی است مجید تخت روانچی نماینده و رئیس دفتر دائمی ایران در سازمان ملل متحد و معاون پیشین محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه به دلیل ابتلا به سرطان در نیویورک بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفته است. وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده به دلیل قرار گرفتن در فهرست تحریم های آمریکا و بر خلاف عرف و مقررات بین المللی در این سفر با محدودیت های زیادی برای تردد از سوی دولت آمریکا روبرو شد. این دومین بار است که دولت آمریکا برای سفر وزیر خارجه ایران محدودیت و محدوده تردد تعیین می‌کند. ظریف و روحانی در این سفر تنها مجاز به ورود به ساختمان سازمان ملل و هتل محل اقامت خود بودند و مسیر تردد آنها نیز معین شده بود.

ظریف در سفر قبلی خود به آمریکا نیز به گفته خودش تنها مجاز به ورود به سه ساختمان و عبور از دو خیابان مشخص بود. با این حال توجه و استقبال رسانه‌های آمریکایی به وی و آنقدر زیاد بهد که شبکه های تلویزیونی این کشور برای مصاحبه با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران صف کشیده بودند.

این موضوع برای دولتمردان آمریکایی بسیار سنگین و زجر اور بود تا آنجا که دونالد ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه او صراحتا به این موضوع واکنش نشان داده و از این موضوع ابراز ناراحتی کردند. پمپئو در مصاحبه ای علنا ناراحتی خود را از بازتاب حضور و سنان ظریف در رسانه های امریکایی بر زبان آورده و خواستار سفر به ایران و گفتگو با رسانه های ایرانی شد. بی انکه توجه کند این رسانه ها و تلویزیون های آمریکایی هستند که مشتاق و خواهان تماس و گفتگو با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هستند.

ظریف در واکنش به این موضوع به مقامات آمریکایی یادآور شد که سفرش به آمریکا یک سفر دوجانبه نیست بلکه او برای شرکت در یک رویداد بین المللی و حضور در سازکامان ملل به نیویورک سفر می‌کند و دولت آمریکا با صدور ویزا مسئولیت و تعهد حقوقی خود را به عنوان میزبان سازمان ملل انجام می‌دهد.

این بار نیز تأخیر در صدور ویزای روحانی و ظریف و هیئت همراه انها و حذف بخش بزرگی از هیئت همراه وروحانی خبر ساز شد و به گفته وزارت خارجه کشورمان اگر نبود فشار سازمان ملل و دفتر دبیرکل دولت آمریکا مصمم بود تا برای روحانی و ظریف هم ویزا صادر نکند.

این محدودیت‌ها البته از خرداد ماه برای اعضای و کارمندان دفتر نمایندگی ایران نیز اعمال شده است به نحوی که آنها و اعضای خانواده شان نیز اجازه تردد در خارج از محدوده و مسیرهای تعیین شده را ندارند و حتی برای مدرسه رفتن فرزندان یا مراجعه به مراکز درمانی و پزشکی نیز باید از دولت آمریکا اجازه دریافت کنند که این موضوع در موارد فوریتی پزشکی حتی ممکن است خطرات جانی برای آنها بوجود آورد. منابع آمریکایی گزارش کردند که وزارت امور خارجه آمریکا در ازای صدور مجوز عیادت ظریف از تخت روانچی در بیمارستان خواستار آزادی یکی از متهمان و محکومین به جاسوسی ایرانی- آمریکای شده بودند. درخواستی که نه قانونی و حقوقی است، نه انسانی و اخلاقی و نه در اختیار ظریف و در عمل گرورگان‌گیری مسائل انسانی در برابر مطامع و اهداف سیاسی به شمار می‌رود. موضوعی که عباس عراقچی معاون سیاسی ظریف نیز بدان واکنش نشان داد.

برچسب‌ها