رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی گفت: با حضور نیروهای نگهبان مسلح و غیرمسلح در بانک‌ها و محلات موجب کاهش ۱۰۰ درصدی وقوع جرم در خراسان رضوی شده است.

وقوع جرم در خراسان رضوی ۱۰۰ درصد کاهش داشته است

به گزارش قدس آنلاین ، سرهنگ محمد بوستانی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: ماموریت پلیس پیشگیری در حوزه اقدامات پیشگیرانه بوده و در ایست‌بازرسی‌ها، بانک‌ها، مجمتع‌های اداری، تجاری و مسکونی و غیره بوده و بیشترین نیروهای ناجا در حوزه پیشگیری فعال هستند و معتقدیم باید قبل از وقوع جرم این اقدامات موثر انجام شود تا فرد خطاکار و خانواده و اطرافیان وی نیز آحاد جامعه با مشکلات روانی و اجتماعی مواجه نشوند.

وی افزود: هر اندازه که در بحث پیشگیری هزینه بشود کم است و باید تمامی مجموعه‌ها در اقدامات پیشگیرانه یار و همراه پلیس باشند و تنها سبزپوشان نیروی انتظامی را در این رابطه مسئول ندادند؛ یکی از علت‌های اصلی در بحث وقوع جرم در موضوع بیکاری بوده که امیدواریم با ایجاد اشتغال‌ها شاهد عدم وقوع جرم باشیم.

رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه پلیس در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این اقدامات در حوزه‌های بانکی، رسانه‌ای، مجمتع‌های اداری، تجاری و مسکونی و غیره انجام می‌شود و توصیه ما استفاده بیشتر از نگهبانان محله که زیر نظر موسسات حفاظتی و مراقبتی بوده تا آمار سرقت‌ها به صفر برسد.

وی ادامه داد: نمونه موفق آن در بانک‌های استان بوده که سرقت در این مکان‌ها را به صفر رسانده است؛ فعالیت این موسسات به‌صورت رسمی از سال 88 آغاز شد و بازنشستگان نیروی انتظامی مدیریت این مجموعه‌ها را که در بحث پیشگیری از وقوع جرم فعال هستند دارند و با اشتغال‌های ایجاد شده در این موسسات شاهد افزایش اشتغال و کاهش جرم در جامعه بودیم و نیروها و نگهابانان زیرمجموعه این موسسات براساس توانایی و توانمدی‌ای که دارند در 3 دسته تقسیم شده‌اند.

بوستانی تصریح کرد: در بحث نهگبانان محله‌ها و بانک‌ها هزینه‌هایی پرداخت می‌شود، اما بسیار کمتر از هزینه‌های مالی و جانی ناشی از سرقت بوده و در گذشته آمار بالای سرقت و ناامنی در بانک‌ها و محلات را داشتیم و در یک مورد مادر باردار دچار سقط جنین شد و حتی نزدیک بود جان خودش هم به‌خطر بیفتد، اما از زمان استفاده از این نگهبانان این موارد در استان دیده نشده است.

وی تاکید کرد: مجرمان خشن رحم و تحرمی ندارند و قبل از انجام سرقت به سمت فردی در مقابلش است حمله‌ور می‌شوند و در یکی جرایم اخیر قتل یک فرزند در منزل بود که قاتل و همدستان وی که تحت عنوان گروه گربه‌های خشن اقدام به سرقت و ایجاد ناامنی می‌کردند با حضور  به‌موقع پلیس دستگیر شدند.

رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی با اشاره به اینکه ردیاب خودرو و دوربین مدار بسته عاملی بازدارنده از وقوع جرم هستند، بیان کرد: به مدیران مجمتع‌های مسکونی و رانندگان توصیه‌ می‌کنیم که از این ابزار استفاده کنند و به دانش‌آموزان هم توصیه می‌کنیم که در مسیر منزل و مدرسه و بلعکس سوار هر خودرویی نشوند و از وسیله ایمن در جابه‌جایی خود استفاده کنند.

بوستانی گفت: پلیس پیشگیری خراسان رضوی جهت انجام اقدامات پیشگیرانه‌تر برنامه‌ریزی‌هایی را صورت داده تا با همکاری نیروهای حراستی و حفاظتی کلیه مجموعه‌های شهری و استانی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی وقوع جرم و ایجاد رعب و وحشت در جامعه را به صفر برسانند.

وی افزود: در سطح استان 6 هزار نگهبان در قالب 42 موسسه فعال هستند که به لحاظ آماری دومین استان کشور پس از تهران هستیم و این افراد با اقدامات پیشگیرانه‌ای که داشته‌اند نقشی کلیدی در افزایش امنیت مردم و جامعه داشته‌اند و قدردان تلاش‌های شبانه‌روزی آنان هستیم.

رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی با بیان اینکه توانمندی‌های پلیس خراسان رضوی در پیشگیری و تشخیص جرم منحصر به فرد است، گفت: دستاوردهایی که تاکنون توسط موسسات خدمات حفاظتی تحت نظارت پلیس پیشگیری استان به ثبت رسیده نقش موثری در جلوگیری از وقوع و تشخیص جرم داشته است و ارائه دستاوردها در مقاوم‌سازی بدنه خودرو با فناوری نانو سرامیک، ضدآتش، ضدخش و پردازش و وضوح‌سازی تصاویر، پلاک‌های مخدوش شده خودروها و شناسایی چهره مجرمان با توجه به آناتومی بدن آنان حتی در زمانی که صورت آن‌ها کاملا پوشیده باشد، کمک قابل توجه برای پلیس به شمار می‌رود.

بوستانی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داده در مناطقی که حضور نیروهای نگهبان مسلح و غیرمسلح موسسات خدمات حفاظتی را شاهد هستیم وقوع جرم تا 100 درصد کاهش داشته است و معتقدیم که لزوم بهره‌گیری از راهکارهای نوین حفاظتی و استفاده از دستاوردهای موسسات خدمات حفاظتی مراقبتی از نقاط قوت پلیس در پیشگیری از وقوع، تشخیص جرم و دستگیری مجرم به شمار می‌رود.

وی در رابطه با همکاری پلیس پیشگیری خراسان رضوی با دیگر پلیس‌های تخصصی استان، تاکید کرد: پلیس پیشگیری خراسان رضوی همکاری مستمری با پلیس‌های فتا، مبارزه با مواد مخدر، آگاهی و دیگر پلیس‌های تخصصی در بحث پیشگیری از وقوع جرم، سرقت، اعتیاد، ناامنی در جامعه، دستگیری مجرمان و غیره دارد و از رسانه‌ها می‌خواهیم که در جهت آگاهی‌رسانی بهتر و بیشتر در جامعه همچون گذشته یار و همراه پلیس باشند.

رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی بیان کرد: در جهت اثربخشی بهتر و بیشتر فعالیت‌های پلیس پیشگیری خراسان رضوی قرارگاه پیشگیری از سرقت در استان از سال 96 فعال شده و در دو سالی از فعالیت این قرارگاه می‌گذرد روند کاهش وقوع جرم و افزایش کشفیات و دستگیری‌ها را داشته‌ایم.

بوستانی در رابطه با دو ماموریت ویژه پلیس پیشگیری خراسان رضوی در ایام اربعین حسینی و شهادت امام رضا(ع) و در بحث امنیت زوار پیاده حسینی و رضوی، گفت: در این روزها ماموریت ویژه‌ای در بحث امنیت زوار پیاده اربعین حسینی داریم و پیشگیری از وقوع جرم داریم و پلیس پیشگیری خراسان رضوی به کمک پلیس‌های پیشگیری استان‌های مرزی و مسیرهای تردد زوار پیاده امام حسین(ع) می‌روند و پس از آن و در ایام دهه شفاعت و روزهای منتهی به شهادت امام رضا(ع) ماموریت ویژه‌تری را در بحث امنیت زائران پیاده امام رضا(ع) با همکاری پلیس‌های پیشگیری استان‌های مختلف خواهیم داشت.

تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها