لرستان- پیشرفت و ترقی در هر جامعه‌ای ارتباطی مستقیم با سطح دانش و علم آن سرزمین را دارد، گاه در جامعه پیشرفت علم می‌تواند نقش بسیار مثبتی در راستای معرفی آن شهر و دیار در سراسر جهان داشته باشد.

لرستان را با کسب رتبه‌های علمی باید به دنیا معرفی کنیم

قدس آنلاین-گروه استان ها-نصراله صیاد بیرانوند: لرستان به واسطه تاریخ کهن و فرهنگ اصیلش همواره فرزندانی را در دامان خود پرورانده که باعث نام‌آوری سرزمین خایدالو درایران و جهانیان شده است از جمله این افراد می‌توانیم به نخبه، مخترع و فناور، رضوان برمه‌زیار اشاره کنیم که در زمره  مخترعان ،فناور ، مولف و پژوهشگران قرن بیست و یکمی لرستان است.

او موفق به تولید و تجاری سازی نوع جدیدی از سیستم‌های هوشمند شده که می‌تواند از سفره‌های آب زیر زمینی حفاظت کند  و چندین اختراع دیگر  که باعث رشد و تغییر و تحول عمده در صنعت آب و فاضلاب و صنایع دیگر شده است .

 وی متولد خرم‌آباد است و لیسانس برق الکترونیک خود را از دانشگاه لرستان و ارشد خود در رشته برق قدرت انرژی‌های نو را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر اخذ کرده است.

برمه‌زیار هم‌چنین در رشته تحصیلی دکترای برق قدرت جز دانشجویان استعداد درخشان و هم‌چنین در رشته علوم تحقیقات تهران نیز قبول شده است.

 وی که دارای بیش از 20  مقاله ISI و ISC  و علمی ترویجی و ... و چندین کتاب است  افتخاراتی چون کسب یک مدال طلا و الماس بلورین درالمپیاد جهانی برق در کشور سوییس سال 97،کسب دیپلم افتخار مخترعین جهان از سازمان مالکیت‌های فکری ملل متحد وایپو (WIPO) در کشور سوییس سال 97، کسب جایزه ویژه مخترعین جهان از طرف کشور ترکیه در مسابقات جهانی مخترعین شهر ژنو کشور سوییس سال 97 ،کسب جام طلا و لوح زرین اروپا درفستیوال جهانی مخترعین و فناوران لندن  سال 96،کسب دو مدال طلای جهانی در جشنواره بین المللی مخترعین و نوآوران در کره جنوبی            2016     KIWI ،کسب یک مدال طلا ازاتحادیه جهانی INNOPA     سال 95 ،کسب یک مدال برنز در مسابقات جهانی مخترعین برق کره جنوبی BIXPO2017  ،  دریافت گواهی موفقیت پژوهشگر و مخترع حرفه‌ای در آزمون آکادمی جهانی زنان مخترع و کارآفرین سازمان مالکیت‌های فکری ملل متحد (WIPO) و (KWIA)2016 و  پژوهشگر برتر دومین کنفرانس بین المللی مهندسی و تکنولوژی 2016 دبی، پژوهشگر برتر کنفرانس بین‌المللی تحقیق در علوم و تکنولوژی 2017 ترکیه و استرالیا و ... افتخارات ملی همچون کسب عنوان پژوهشگر برتر طی سال‌های متوالی و تقدیر وزیر نیرو و ارتباطات و کسب عنوان مهندس سرآمد در سال 97  و..را در کارنامه خود دارد .

در دیداری دوستانه و خودمانی، پای صحبت‌های دکتر رضوان برمه‌زیار نشسته و داستان موفقیت‌های خود در زمینه‌های مختلف علمی را از زبان وی می‌شنویم که چگونه مالکیت فکری، ستون فقرات زندگی او شده است.

 مهم‌ترین انگیزه برای اختراع چه می‌تواند باشد؟                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

دکتر رضوان برمه‌زیارمی‌گوید: رسیدن به یک راهکار ساده و ظریف که زندگی مردم را تغییر دهد ،یک انگیزه بزرگ برای من محسوب می‌شود که آن را ( وزوز اختراع کردن ) می‌خوانم.

او می‌افزاید: من ماه‌ها و برخی اوقات ، سال‌ها بر روی یک طرح خاص کار می‌کنم و زمانی که ایده همچون یک جرقه به ذهنم می‌رسد به این نتیجه می‌رسم که ایده‌ای صحیح است .

وی می‌گوید:  یک مخترع یا کارآفرین بودن ،باعث شده است تا مسیر کاری، مرا با خود همراه نماید، من عادت کرده‌ام که صبح زود از خواب برخیزم و یادداشت‌های خود را در در اولین دقایق و لحظات صبح بنویسم.

این مخترع لرستانی ادامه می‌دهد: جالب است که برخی از ایده‌های اصلی محصولات ، در مواقع انتظار پشت چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی به ذهن من خطور کرده است، تمامی این‌ها، نشان می‌دهد که مخترع شدن و ماندن بر این مهم ، یک شیوه از زندگی‌ست و به معنای واقعی کلمه ، باید همیشه با جریانات ذهنی و مشکلاتی که به دنبال راه حلی برای آن‌ها هستید ، درگیر باشید.

آیا تا به حال پیش آمده که شکست‌ها شما را از ادامه راه باز دارند؟

برمه‌زیار در جواب این سوال مطرح شده می‌گوید: مشکلات و مسائل این‌چنینی، فقط نوعی چالش بر سر راه هستند ، که باید حل شوند.

وی می‌افزاید: این مسئله واقعا شکست نیست، من فقط کنجکاو هستم و می‌خواهم بدانم چه اتفاقی می‌افتد ، می‌خواهم به سمت آینده قدم بردارم،  من فکر نمی‌کنم که هر چیزی را بتوان یک شکست دانست و یا دلیل قانع کننده‌ای باشد که شخص را از ادامه راه باز دارد.

مهم‌ترین چالش‌های شما در ارتباط با حقوق مالکیت فکری چیست؟

دکتر رضوان برمه‌زیار اظهار می‌کند: ایجاد و توسعه یک کسب و کار مبتنی بر (IP) بسیار چالش برانگیز و پیچیده است . این امر ، به ویژه برای استارت آپ‌ها و در ابتدای راه‌اندازی شرکت که منابع محدودی وجود دارد ، بسیار دشوارتر خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد:  با این حال ، مخاطرات ناشی از تقلید و کپی‌برداری رقیبان نیز بسیار جدی‌ست و به نظر می‌رسد که با فضای رقابتی کنونی ، می‌بایست دقت بیشتری به حفاظت از دارایی‌های فکری نمود. من تجارب تلخی از کپی ایده‌ها و از دست دادن سهم بازار داشته‌ام که بخش عمده‌ای از پتاسیل فروش اختراعاتم را از بین برد.

راجع‌به اختراعاتتان توضیح دهید؛آیا تا به‌حال تجاری‌سازی شده‌اند؟

این مخترع لرستانی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه 12 اختراع که patent شدند و PCT دارند و 3 اختراع در دست اقدام برای ثبت هستند، اضافه می‌کند: برخی از آن‌ها عبارتند از سیستم جمع‌آوری و ارسال داده‌های ایستگاه‌های پمپاژ و مخازن آب شرب، سیستم حفاظتی چند منظوره با استفاده از تکنولوژی‌های IR  و  motion ، طراحی و ساخت لباس دیجیتالی جنگاوران و فضانوردان ، سیستم ضد سرقت کابل و ترانس با استفاده از تکنولوژی DIF ، سیستم قرائت از راه دور کنتورهای حجمی مکانیکی تحت وب ، سیستم سادآپ ، سنسورهای سطح سنج مخازن با دقت میلیمتر ، سیستم pro-tv  (پرو تیویا ) ، سیستم لرزه‌نگار با استفاده از هوش مصنوعی ، سنسورهای نانویی تشخیص بدن انسان از حیوان و طراحی نرم‌افزار تله‌متری و اسکادا به‌صورت کاملا بومی و بر پایه پدافند غیر عامل که همه آن‌ها را می‌توان به‌نوعی تحول علمی دانست.

برمه‌زیار می‌گوید: کاربرد برخی از این اختراعات مرتبط با صنعت آب و فاضلاب و برخی دیگر مرتبط با صنایع برق، نفت، گاز و برخی مربوط به حمل و نقل، کشتیرانی و پهبادها و ...  می‌باشد .

این نخبه لرستانی ادامه می‌دهد: تمامی این اختراعات تجاری‌سازی شده و علاوه بر کشور خودمان در کشورها و برخی از شهرهای مختلف دنیا هم‌چون،  امارات متحده عربی ، عمان ، سلیمانیه عراق ، ترکیه و قطر نیز عرضه شده‌اند.

آیا در زمینه فعالیت‌های علمی خود، مشکلاتی هم دارید؟

وی، بیان می‌کند: بیشتر مشکلات ما مالی‌ست که همه از طریق شخص مخترع و یا فاینانس‌کارانی که مشتاق به همکاری هستند تامین می‌شود و همین موضوع مشکلات خاص خود را در بر دارد.

او، ادامه می‌دهد: من قلبا امیدوارم روزی برسد که به علم هم مانند ورزش بها داده شود و اگر شخصی در عرصه‌های دانش و المپیادهای علمی جهانی موفق به کسب مقامی شد و پرچم کشور عزیزمان را به اهتزاز درآورد در سکوت خبری و عدم حمایت‌های مالی و معنوی نبوده و به دست فراموشی سپرده نشود.

او می‌گوید: یقینا اگر به مخترع، زمانی برای تشریح فعالیت علمیش داده نشود، به جای عشق و امید، بی انگیزگی در دلش روشن می‌شود و شاید تا سال‌ها و حتی تا آخر عمر به سمت اختراع جدیدی نرود.

چرا مهم است بانوان را به خلاقیت و نوآوری تشویق کنیم؟

این مخترع لرستانی ابراز می‌کند: زنان، تقریبا نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و بدیهی‌ست عدم مشارکت آنها در کارآفرینی و توسعه  نوآوری‌ها ، به منزله محرومیت نیمی از نیرو و پتانسیل موجود در جامعه خواهد بود.

برمه‌زیار می‌افزاید: نسل جدید دختران و زنان جوان ، دارای تحصیلات عالیه بوده و تغییر رویکردها و انتظارات جنسیتی نیز ، تا حدی موجب رفع شدن موانع ورود زنان به فعالیت‌های کارآفرینانه شده است.

وی، تصریح می‌کند: ترویج فرهنگ  نوآوری و ایجاد درک صحیح از ارزش‌های خلاقیت در بین جوانان به ویژه زنان و دختران ، موجب فراگیر شدن نوآوری در جامعه خواهد شد.

 آیا توصیه‌ای برای مخترعین جوان دارید؟

وی می‌گوید: بهترین توصیه به مخترعین مشتاق و زنانی که در آرزوی کارآفرینی و اختراع به‌سر می‌برند، اعتماد به خود ، در راه‌اندازی کسب و کار و هم‌چنین اجرایی‌سازی ایده خلق شده است.

برمه‌زیار می‌افزاید: چالش‌ها ، موانع و مشکلات همواره وجود دارند ، اما هیچ سقف شیشه‌ای در جهان اختراع و کارآفرینی وجود ندارد که مانع پیشرفت و ترقی علم در هر زمینه‌ای شود، تنها محدودیت، عدم جاه طلبی‌ست که آن را هم خودتان ممکن است تحمیل نمایید.

سخن پایانی شما؟

ضمن تشکر و قدردانی از شما، بدون شک اگر خبرنگاران این‌گونه فعالیت‌های علمی را رسانه‌ای نکنند، یقینا تلاش‌های شبانه‌روزی ما نیز آن‌طور که باید معرفی نخواهد شد. من تلاش می‌کنم تا در لحظه‌لحظه زندگی خود با کسب رتبه‌های برتر علمی، لرستان را به تمام دنیا معرفی کنم.

 ما باید هر کدام به هر نحوی تلاش کنیم تا نام لرستان را در حد شایستگی به ایران و جهانیان معرفی کنیم.

ما در دنیای علم و تکنولوژی زندگی می‌کنیم، پس بهتر است در ترویج دانش و آموزه‌های علمی خود، نهایت تلاش را در حد فرهنگ و تاریخ کهن این آب و خاک به‌کار گیریم.

برچسب‌ها