اعتراف ولی عهد عربستان به قتل روزنامه نگار معروف سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول سوالات متعددی در اذهان بر می انگیزد.

اعتراف بن سلمان به قتل «خاشقجی» چه تاثیری بر این پرونده دارد؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، چند روز پیش محمد بن سلمان ولی عهد عربستان سعودی در گفتگو با یک شبکه آمریکایی اعتراف  کرد که مسئولیت قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار معروف سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه برعهده اوست.

این اعتراف محمد بن سلمان به قتل روزنامه نگار سعودی برخی سوالات را در اذهان برانگیخته است؛ اول آنکه هدف از ولی عهد عربستان از این اقدام چه بوده و آیا متناسب با مسئولیتی که داشته مجازات خواهد شد یا اینکه او از این طریق خواسته به پرونده جمال خاشقجی خاتمه دهد و مانع از مجازات قاتلان خاشقجی شود؟

آیا جامعه بین الملل به موجب این اعتراف بن سلمان را به عنوان یک فرد جانی معرفی خواهد کرد یا آنکه به مانند جنایتی که در یمن علیه میلیون ها مردم بی پناه مرتکب شده از جرم او چشم پوشی خواهد کرد؟ آیا آمریکا اینبار حقوق بشری را که همواره داعیه آن را داشته مد نظر قرار می دهد یا به مانند گذشته با دریافت پول و باجگیری به حمایت خود از جنایتکاران ادامه خواهد داد؟

«غالب قندیل» کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین در این خصوص تصریح کرد: اعتراف بن سلمان به قتل خاشقجی چیز تازه ای را به این پرونده اضافه نمی کند؛ چراکه از همان آغاز برهمگان واضح و روشن بود که مسئولیت این جنایت برعهده اوست، هرچند این اعتراف تاکیدی بر این موضوع است.

غالب قندیل می افزاید: آنگونه که به نظر می رسد محمد بن سلمان از اینکه ترکیه مستندات صوتی جدیدی را در مورد قتل خاشقجی منتشر کند، بیمناک است. بن سلمان خواسته تا با اعتراف به مسئولیت قتل موضع آمریکا و اروپا در قبال خود را منعطف تر و برخی تحرکات در کنگره آمریکا برای مجازات و تحریم عربستان را خنثی کند.

این کارشناس لبنانی می گوید: به نظر من در پرونده خاشقجی اتفاق جدیدی رخ نداده، جز اینکه اعتراف بن سلمان تلاشی برای دور زدن پیامدها و سوالاتی است که حاکمان عربستان سعودی را آزار می دهد.    

وی در ارتباط با این موضوع که برخی می گویند بن سلمان مسئولیت قتل را از این باب پذیرفته که در دوره زمامت او رخ داده نه از این باب که دستور آن را صادر کرده است گفت: هیچ کس نمی تواند این را بپذیرد؛ همه می دانند که محمد بن سلمان بر تمام امور مرتبط با عربستان سیطره دارد و هیچ اتفاقی بدون دستور او رخ نمی دهد که اگر غیر از این بود فورا دستور بازداشت عوامل قتل و اجرای حکم مقتضی علیه آنها را صادر می کرد. بنابراین خاشقجی را کسانی کشتند که تحت امر بن سلمان کار می کنند و تمام گزارش ها مؤید آن است که بن سلمان خود دستور قتل را صادر کرده است.

غالب قندیل با تاکید براینکه اعتراف بن سلمان موجب شفاف تر شدن پرونده قتل خاشجقی نخواهد شد گفت: من معتقدم که غربی ها تحقیقات شفافی در این خصوص انجام نخواهند داد؛ چرا که غرب در قبال عربستان سیاست باج خواهی مالی و سیاسی را دنبال می کند؛ بنابراین نه آمریکا و نه فرانسه، آلمان و انگلیس خواهان شفاف سازی نیستند و تنها چیزی که برای آنها مهم است دست یابی به خواسته های مالی و ادامه هیمنه خود بر عربستان است و حرف هایی که در مورد عدالت، محاکمه و کشف حقیقت گفته می شود چیزی جز اوهام و دروغ پردازی آمریکا نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: در دنیای امروز تحقیقات عادلانه ای وجود ندارد و هیچ طرف بین المللی مستقلی وجود ندارد که بتواند براساس عدالت کسی را محاکمه کند. نظام بین الملل تحت سیطره و هیمنه آمریکا قرار دارد و ایالات متحده است که تصمیم می گیرد؛ بنابراین مادامی  که عربستان سعودی با سیاست های آمریکا و خواسته های آن هماهنگ باشد، بن سلمان محاکمه نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها