بهزیستی خراسان رضوی تا کنون ۱۷ هزار ناشنوا و کم شنوا را در این استان شناسایی کرده و برای آنها تشکیل پرونده داده است.

بهزیستی ۱۷ هزار ناشنوا و کم شنوا را در خراسان شناسایی کرده است

به گزارش قدس آنلاین، معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی به مناسبت روز جهانی ناشنوایان با بیان این مطلب  افزود: افراد ناشنوا و کم شنوا حدود ۱۵ درصد کل معلولان زیرپوشش بهزیستی استان را تشکیل می دهند.

مسعود فیروزی با اشاره به این که شیوع ناشنوایی در استان به میزان شیوع این ناتوانی در کشور است افزود: به طور معمول از هر هزار تولد زنده بین دو تا سه نوزاد ناشنوا در استان به دنیا می آید به این ترتیب در هر ۲۰۰ هزار تولد سالانه بین  ۵۰۰ تا ۶۰۰ ناشنوا به جمعیت معلولان اضافه می شود.

وی اضافه کرد: ماهیانه حدود سه میلیون ریال به افراد دارای معلولیت شنوایی در استان یارانه پرداخت می شود ضمن این که خدمات متعددی از جمله وسایل کمک توانبخشی، آموزشی و حمایتی نیز به این گروه ارائه می شود.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی با اشاره به مشکلات ناشنوایان گفت: هزینه های فرزند ناشنوا از زمان سنجش تا خرید لوازم کم توانبخشی و پس از آن بسیار زیاد و سنگین است که بهزیستی در زمینه خرید سمعک و کاشت حلزون کمک های فراوانی می کند اما بیمه ها نیز باید نقش خود را در این حوزه ایفا کنند.

فیروزی افزود: باید در برخورد با افراد دارای معلولیت شنوایی به سایر توانمندی‌های آنان توجه داشت و این محدودیت آنها را ملاک همه رفتارها و برخوردها قرار نداد.

او اضافه کرد: سالانه ۱۵ درصد به شمار معلولان زیر پوشش در استان افزوده می شود و طبق بررسی ها ماهیانه ۱۵۰۰ پرونده معلولیت به بهزیستی خراسان رضوی اضافه می شود.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: درصد ناشنوایی پس از تولد بر اثر حوادث، تصادفات، بیماری های خاص، عوارض داروها، آلودگی های صوتی، پیرگوشی و امثال آن بسیار بیشتر از ناشنوایان مادرزادی است.
فیروزی افزود: حدود پنج درصد جمعیت هر جامعه دچار معلولیت هستند.

هم اکنون ۱۲۰ هزار پرونده معلولیت در بهزیستی استان خراسان رضوی فعال است.

هشتم مهر ماه روز جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها