سخنگوی دولت گفت: منابع رها شده ناشی از حذف یارانه افراد پر درآمد و دهک‌های بالا طبق مصوبه مجلس و قانون هدفمندی صرف کمک به مددجویان و ارائه خدمات به این اقشار خواهد شد.

منابع حاصل از حذف یارانه پردرآمدها صرف کمک به مددجویان بهزیستی می‌شود

قدس انلاین: دولت سرانجام با تأخیری چند ساله، تمکین از قانون بودجه را برای حذف یارانه مرفهان در دستور کار قرار داده است؛ تمکینی که از ماه آینده، حذف تدریجی سه دهک و در بهترین حالت و هدف غایی خود باید 30 میلیون نفر را در بر گیرد. هر چند علی ربیعی سخنگوی دولت چند باری است که مدام اصرار دارد این جمله را تکرار کند که حذف یارانه پر درامدها از دهک به صدک کاهش یافته است. احتمالا این موضوع برای کاهش بار روانی و حجم انتقادها از پروسه پر اشکال حذف یارانه پردرآمدهاست که دامان برخی از خانوارهای معمولی را هم گرفته است.

دولت البته اعلام کرده که از ماه آینده ۸۰۰ هزار نفر را حذف خواهد کرد که در این صورت۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در ماه آینده صرفه‌جویی خواهد شد.

به گزارش قدس آنلاین، محاسبات نشان می‌دهد اگر دولت، به‌تدریج این ۳۰ میلیون نفر را از لیست یارانه نقدی حذف کند، هر ماه هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان و سالی ۱۶ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان منابع حاصل از کوتاه کردن این لیست بلند بالا بدست خواهد آمد که بر این اساس سهم هر ایرانی یارانه‌بگیر حاضر در هفت دهک باقی مانده، ماهانه ۳۰ هزار و ۳۳۳ تومان و سالانه ۳۶۴ هزار تومان خواهد بود و اینجاست که برای افکار عمومی یعنی ۴۵ میلیون نفر یارانه‌بگیر باقی مانده این پرسش مطرح می‌شود که دولت با منابع هنگفت حاصل از این صرفه‌جویی چه خواهد کرد و اولویت برای هدایت این منابع کدام بخش‌هاست؟ به‌ویژه آنکه دولت با کسری بودجه جدی در سال‌های اخیر مواجه است.

خبرنگار قدس آنلاین امروز این موضوع را با علی ربیعی در میان گذاشت و از او پرسید برنامه دولت برای منابع ناشی از حذف یارانه پردرآمدها چیست و این پول‌ها در گام بخش قرار است هزینه شود. این پرسشی است که حداقل آنها که یارانه‌ شان حذف می‌شود دارند و محق هستند پاسخ آنرا بدانند.

سخنگوی دولت در پاسخ اظهار داشت: یک بحث کلی - قبل از آنکه تصمیمی برای حذف یارانه‌ها گرفته شود - وجود داشت، این بود که منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها براساس قانون باید در جای خودش باید مصرف شود. در این زمینه سهم تولید، سهم اشتغال و... نیز در کنار سهم افراد وجود دارد. 
وی با بیان اینکه در مورد حذف یارانه‌های اخیر هم براساس همان قانون هدفمندی یکی از جاهایی که باید پول آن پرداخت شود، مددجویان هستند، تصریح کرد: در قانون کمک به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی پیش‌بینی شده است. تصمیمی که در شورای معلولان و توانمندیابان به ریاست جهانگیری گرفته شده، خلاف قانون نبوده است.در آنجا تصمیم گرفته شد این پول براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها به مددجویان بهزیستی اختصاص پیدا کند. 
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که این حمایت و کمک ممکن است به صورت یارانه نقدی به مدد جویان واگذار شود؟ با بیان اینکه نهادهای حمایتی این مبالغ را صرف امور مربوط به مددجویان می‌کنند، خاطرنشان کرد: ممکن است مقداری از این پول صرف نگهداری سالمند شود، ممکن است مقداری از این پول برای کمک‌های آموزشی به یک خانواده پرداخت شود و ممکن است این نهادها بسته‌های غذایی پرداخت کنند. این مبالغ بر اساس برنامه‌های آن نهادها مصرف خواهد شد. 
ربیعی اضافه کرد: من فکر می‌کنم اگر بتوان از محل این منابع، اقداماتی نظیر صرف غربالگری و توانمندسازی جامعه می‌تواند اولویت شماره یک ما باشد و کار بسیار خوبی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها