یک مقام‌ دفاعی آمریکا تأکید کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای استقرار مجدد تسلیحات اتمی این کشور در کره جنوبی برای مقابله با کره شمالی ندارند.

آمریکا استقرار مجدد تسلیحات اتمی در کره جنوبی را رد کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، یکی از مقامات ارشد دفاعی آمریکا روز گذشته (دوشنبه)، احتمال استقرار مجدد تسلیحات اتمی در کره جنوبی برای مقابله با تهدید اتمی کره شمالی را رد کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری «یونهاپ»، «جان رود» معاون وزیر امور دفاع آمریکا در امور سیاسی در نشستی در واشنگتن در حالی این اظهارات را مطرح کرد که گروههای محافظه‌کار کره جنوبی مجدداً خواستار تسلیحات اتمی شده بودند.

این مقام دفاعی آمریکا در نشستی در مرکز مطالعات راهبردی و امور بین‌المللی گفت: «ما در حال حاضر هیچ طرحی برای بازگرداندن سلاح‌های هسته‌ای (اتمی) به شبه‌جزیره کره نداریم. آن (تسلیحات اتمی)، دو دهه پیش (از کره جنوبی) خارج شد و امروز هیچ بحثی درباره این مسئله صورت نگرفته است».

آمریکا اواخر دهه ۱۹۵۰، تسلیحات اتمی تاکتیکی را به کره جنوبی ارائه داد و اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی توافق خلع سلاح با اتحاد جماهیر شوروی سابق و همچنین در راستای تلاش های دولت وقت کره جنوبی برای تقویت صلح و آشتی با کره شمالی، این سلاح‌ها را از کره جنوبی خارج کرد.

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نیز پیشتر در همین نشست هشدار داده بود که اگر زرادخانه اتمی کره شمالی از بین نرود، احتمال آن وجود دارد که کره جنوبی و ژاپن برای دستیابی به سلاح‌های اتمی تلاش کنند.

در پی خروج ماه گذشته میلادی واشنگتن از معاهده موشکی با روسیه، برخی گمانه‌زنی‌ها وجود داشت که ممکن است آمریکا موشک‌های میان‌برد خود را در کره جنوبی مستقر کند و این کشور به عنوان یکی از گزینه‌هایی مطرح بود که احتمال استقرار این موشک‌های آمریکا در آنجا وجود داشت.

با این حال، رود هرگونه طرح فعلی برای استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکا در هرمکانی در جهان را رد کرد و گفت: «ما در حال حاضر هیچ برنامه‌ خاصی برای استقرار (موشک‌های میان‌برد) در جایی نداریم. ما همچنان، همانطور که گفتم، در حال پیدا کردن جایگزین‌های متفاوت هستیم. تسلیحاتی با کاربرد نظامی وجود دارد و ما در حال بررسی هستیم که کجا می‌توانیم از آن بهره ببریم ».

رود همچنین تعهد آمریکا را برای اجرای توافقات سال گذشته که در نشست ماه ژوئن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی منعقد شد، تأیید کرد.

وی گفت که آمریکا همچنان آمادگی دارد تا در خصوص تعهداتی که رئیس کیم و رئیس‌جمهور ترامپ در نشست سنگاپور موافقت کردند، اقداماتی را انجام دهد.

با این حال، «کیم سونگ» نماینده کره شمالی در سازمان ملل طی سخنانی ضمن تأکید بر بی‌فایده بودن گفت‌وگو با آمریکا گفت که بعد از مذاکرات سنگاپور بهبودی در روابط دو کشور حاصل نشده است.

ترامپ و کیم برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ در سنگاپور دیدار کردند، دیدار این دو به یک بیانیه دو صفحه‌ای انجامید که بسیاری از کارشناسان آمریکایی نیز آن را بی‌ارزش خواندند. دیدار بعدی آنها در هانوی، پایتخت ویتنام برگزار شد که هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و یک شکست تمام‌عیار بود. رویترز گزارش داده بود که در این دیدار، ترامپ روی کاغذی خواسته‌های آمریکا را نوشت و تحویل کیم داد. این خواسته‌ها، چیزی شبیه به مدل لیبی را برای کره شمالی تداعی می‌کرد. پیونگ‌یانگ نیز با این خواسته‌ها مخالفت کرد.

شایان ذکر است، در جریان این مذاکرات، واشنگتن حاضر نشده هیچ‌یک از تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی را لغو کند و بعد از آن  رهبران آمریکا و کره شمالی برای سومین بار و این دفعه در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره با یکدیگر دیدار کردند و ترامپ با عبور از خط مرزی کره جنوبی به کره شمالی، به اولین رئیس جمهور تاریخ آمریکا تبدیل شد که وارد خاک کره شمالی شده است.

از آن پس به بعد به دلیل عدم پایبندی واشنگتن به تعهداتش در مقابل کره شمالی، هیچ‌گونه پیشرفتی در روابط دو کشور حاصل نشده است و به دلیل بی‌اعتنایی واشنگتن و سئول به هشدارهای کره شمالی در خصوص برگزاری رزمایش، پیونگ‌یانگ نیز چندین بار آزمایش موشکی انجام داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها