رئیس اتحادیه موبایل فروشان مشهد گفت: درحال حاضر قیمت موبایل در ایران از دبی هم ارزان تر است به دلیل اینکه کالا زیاد وارد شده است و هنوز هم به قیمت گذشته فروخته می شود.

موبایل درمشهد ازدبی هم ارزانتراست/خود دولت منشاء قاچاق گوشی موبایل است/موبایل مشهد را چند واردکننده مشهدی تامین میکنند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست:هر چند هر از گاهی خبرهای مختلفی درباره کاهش یا افزایش قیمت موبایل در بازار ایران می خوانیم اما پیش بینی صحیح در این زمینه دشوار است. افزایش ها بسیار قابل توجه و کاهش ها تقریبا خنده ‌داراست. به همین انگیزه با افشین حدادی رئیس اتحادیه موبایل فروشان مشهد در این خصوص گفت وگو کرده ایم که می خوانید:

قدس آنلاین:طی ماه های گذشته بازار موبایل فراز و نشیب های زیادی داشته است. وعده داده شده بود که قیمت ها تا ۳۰ درصد و بیشتر کاهش می یابد آیا این کاهش قیمت ها در بازار رقم خورده است؟

حدادی:بله ما در دو سه ماه گذشته حداقل ۳۰ درصد کاهش قیمتی داشته ایم. و تا جایی که به صنف ما مربوط می شد به وعده مان عمل کردیم بقیه اش به دولت مربوط می شود و البته قیمت دلار. نمی شود که قیمت دلار ۱۱ هزار تومان باشد و ما گوشی موبایل را با قیمت ۷ هزار تومان بفروشیم.

چون گوشی موبایل به قیمت ارز روز وارد می شود و دولت هم که نمی آید ارز نیمایی به گوشی های موبایل اختصاص بدهد. آنچه که مسلم است در حال حاضر تراز قیمتی در کمترین حد آن است و حتی وارد کنندگانی که می توانند با سود ۱۵ درصد جنسشان را وارد کنند در حال حاضر به سود ۲ درصدی راضی شده اند و بازار را از گوشی های مورد نیاز پر کرده اند دیگر بعید می دانم از این ارزان تر ممکن باشد. مگر اینکه قیمت کالاها در جهان افت چشمگیری داشته باشد. به نظرم الان وضعیت بازار در مطلوب ترین شکل ممکن است بد نیست بدانید که در حال حاضر قیمت موبایل در ایران از دبی هم ارزان تر است به دلیل اینکه کالا زیاد وارد شده است و هنوز هم به قیمت گذشته فروخته می شود.

قدس آنلاین: آیا واردات گوشی توانست نیاز بازار را تامین کند؟ پس چرا هنوز قاچاق گوشی انجام می شود؟

حدادی:بله گفتم که واردات گوشی توانسته به راحتی بازار را تامین بکند ولی در خصوص بخش دوم سئوالتان باید بگویم که مقصر قاچاق گوشی موبایل دولت است چون آمده و امکانی به نام واردات مسافری را ایجاد کرده است وکلی ایجاد مشکل کرده است. ما در حال حاضر طرح ریجستری را داریم که اگر این طرح بسته باشد مردم نمی توانند گوشی وارد کنند هر چه گوشی قاچاق در بازار وجود دارد از همین طریق وارد می شود چون مسافر می آید امتیاز پاسپورتش را به کاسب می فروشد و از این طریق کلی گوشی تقلبی و فاقد کیفیت وارد بازار شده است و باعث اختلال در بازار شده است.

قدس آنلاین: مردم نگران هستند که با این رجیستری های مسافری گوشی بخرند و فردا قطع شود. چه توصیه ای دارید؟

حدادی:با توجه به اینکه همه کالا ها ماه ها گارانتی دارد دلیلی ندارد مردم کالای قاچاق یا مسافری بخرند بهتر از کالاهایی را که داری گارانتی هستند استفاده کند ...وقتی ما ۱۷۰ شرکت وارد کننده داریم و منعی هم برای واردات و مجوز نیست و این انحصاری هم از بین رفته است دیگر دلیلی ندارد که ما چیزی به عنوان واردات مسافری داشته باشیم.

در حال حاضر ما کلی شکایت در اتحادیه بابت همین کدهای انتقال مالکیت داریم. الان دولت این کالای مسافری را عملا به یک کالای تجاری تبدیل کرده است.

قدس آنلاین: با توجه به کاهش قیمت ارز در میان وارد کنندگان پیش بینی شما از بازار چیست؟

حدادی:در حال حاضر به کف قیمتی خودش رسیده است البته در گوشی های تا ۷ میلیون تومان ولی در گوشی هایی که قیمت بالای ۷ میلیون تومان دارد چون وضعیت مسافری دارد اصلا مبنای ما نیست اگر همین وضعیت هم از طریق دولت ساماندهی بشود آنجا هم خدمات بهتری نصیب مصرف کننده می شود و هم کالای بهتری می تواند خریداری کند. که در وضعیت حال حاضر به نظر من هم قیمتها خوب است و هم وضعیت بازار در قسمتی که گوشی به صورت تجاری وارد بازار می شود.

قدس آنلاین: نیاز بازار مشهد تامین شده یا هنوز در بازار کمبود داریم؟

حدادی:بله تامین شده است ضمن اینکه در مشهد چند کشور وارد کننده هستند و هم واردات مازاد نیاز در کشوری از طریق تهران می شود و ما هیچ مشکلی در تامین کالا نداریم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها