زاهدان- تعیین سهمیه سوخت در سیستان و بلوچستان به ازای هر خودرو و به میزان ۲۰۰ لیتر در هرماه موجب شده تا بسیاری از مردمان این استان پهناور با کمبود سوخت مواجه شده و دچار مشکل شوند.

سیستان و بلوچستان از کمبود سوخت می سوزد

قدس آنلاین-گروه استان ها- طاهره عودی: طرح سهمیه‌بندی و سوخت‌گیری باکارت سوخت سال‌هاست که در سیستان و بلوچستان رواج داشته و لذا سوژه تازه‌ای نیست و درحالی‌که سایر هم‌وطنان در استان‌های مختلف قادر هستند روزانه به هر میزان دلخواه سوخت‌گیری کنند اما در این استان خودروها در ماه تنها ۲۰۰ لیتر سوخت برای مصرف در اختیاردارند.

مسافت‌های طولانی

در همین رابطه علیرضا میر یکی از همشهریان سیستانی به قدس آنلاین می‌گوید: قریب به‌اتفاق مردم ساکن در زاهدان هر هفته به شهر زابل سفر می‌کنند و یا ساکنان سیستان به دلیل پراکندگی روستاها و فاصله تا مرکز مجبور هستند مسافت زیادی را بپیمایند که تعیین این سوخت برای یک ماه کفاف نیازهای آن‌ها نیست.

مردم استان  به دلیل پراکندگی روستاها و فاصله تا مرکز مجبور هستند مسافت زیادی را بپیمایند که تعیین این سوخت برای یک ماه کفاف نیازهای آن‌ها نیستوی اظهار می‌کند: حال با این سهمیه سوخت اگر بخواهید به چابهار و در ۹۰۰ کیلومتری شهر زابل سفر کنید به‌طور پس از سفر باید خودرو را تا ماه بعدی متوقف کنید.

وی بابیان اینکه بسیاری از مردم آن منطقه به دلیل مشکلات مالی و از بین رفتن کشاورزی مجبور به مسافرکشی هستند و در حال حاضر رانندگی با خودرو شغل بسیاری از جوانان منطقه را  تشکیل می‌دهد می‌افزاید: سه باک سوخت برای یک ماه بسیاری از مردم را با مشکل مواجه کرده است.

وی خاظر نشان می کند: حداقل دولتی ها باید قبل از تعیین سهمیه به این میزان راهکاری برای افرادی که مشغول کار با خودرو هستند می اندیشیدند.

سوخت جایگزین

حمزه دهواری یکی از ساکنان سراوان نیز بابیان اینکه در کل استان تنها یک جایگاه سی.ان.جی و آن‌هم در شهرستان ایرانشهر موجود است به خبرنگار ما می گوید: مردم سراوان به دلیل بسیاری از کارها ازجمله کارهای دولتی و یا درمان مجبور هستند که به زاهدان مراجعه کنند و لذا سهمیه ۲۰۰ لیتری برای یک ماه بر رنج آن‌ها می‌افزاید.

وی می‌گوید: حال که دولت سهمیه سوخت خودروها را افزایش نمی‌دهد حداقل باید بر روی جایگاه‌های سی.ان.جی در استان سرمایه‌گذاری کند که مردم سوخت جایگزین برای سفر داشته باشند.

وی بابیان اینکه یک گالن سوخت آزاد ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد بیان می‌کند: در صورت نیاز به سفر چگونه می‌توان قیمت این سوخت را با حقوق کارمندی داد؟

صف دور از حوصله

علی حسینی یکی از شهروندان زاهدان نیز در گفت و گو با قدس آنلاین اظهار می کند:  آخر هرماه به دلیل اینکه سوخت در کارت ذخیره نمی‌شود بسیاری از خودروهایی که سهمیه ۲۰۰ لیتری آن‌ها تمام نشده به جایگاه‌ها هجوم  می‌آورند که سوخت‌گیری و صف بنزین را با تأخیر ۲ ساعته برای خودروها همراه می‌کند که واقعاً عذاب‌آور است.

وزارت نفت تجدیدنظر کند

در این راستا نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیک شهر، کنارک و قصر قند در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه وزارت نفت باید در تعیین سهمیه مردم استان تجدیدنظر کند می‌افزاید: برای تأمین رضایت و نیاز مردم می‌بایست سهمیه سوخت به ازای هر خودرو در ماه به ۴۰۰ لیتر در ماه تغییر کند.

عبدالغفور ایران‌نژاد بیان می‌کند: فاصله طولانی بین روستاها و شهرها و پراکندگی جایگاه‌ها به‌صورت محدود در مراکز بخش‌ها یا شهرستان‌ها و فاصله طولانی ۱۰۰ تا ۱۸۰ کیلومتری مردم با جایگاه‌ها در برخی از مناطق روستایی سیستان و بلوچستان می‌طلبد شرکت نفت به‌صورت ویژه و سریع در این خصوص به راهکاری عملی بیندیشد.

وی یادآور می‌شود: با استناد به کدام قانون مردم بزرگ‌ترین استان کشور با ۱۸۲ کیلومترمربع وسعت که ۱۱ درصدی از مساحت ایران اسلامی را به خود اختصاص داده و با جمعیتی نزدیک به ۳ میلیون نفر باید قربانی اعمال سهمیه ماهانه ۲۵۰ لیتر سوخت باشند؟

در حال بررسی

راه‌اندازی پویش مردمی در فضای مجازی و اعتراضات بسیاری از شهروندان مبنی بر سهمیه اندک سوخت حال مسئولان را بران داشته تا برای حل این مشکل نیز به دنبال راهکار جدید باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان  در همین رابطه بابیان اینکه نواقص طرح کدینگ کارت‌های سوخت این استان در حال بررسی است در نشست کمیسیون برنامه‌ریزی و مبارزه با قاچاق کالا به خبرنگاران گفت: جهت رفاه حال شهروندان پیشنهادانی ازجمله فراهم شدن زمینه ذخیره سوخت ماهیانه خودروها ارائه‌شده که قطعاً از ایجاد صف‌های طولانی در روزهای آخر هرماه در جایگاه‌های سوخت جلوگیری می‌کند.

احمدعلی موهبتی افزود: اگرچه مورد نارضایتی برخی از افراد شده اما از اینکه مانند سابق بدون نظم و برنامه‌ریزی سوخت ارائه می‌شد و زمینه برای سودجویان فراهم بود، شرایط فعلی بهتر است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به این موضوع که در این استان بیشتر موضوع قاچاق سوخت مطرح است و در این راستا طرح کدینگ کارت‌های سوخت نقش بسزایی در پیشگیری از قاچاق سوخت داشته است یادآور شد: باید با برنامه‌ریزی، کار کارشناسی و تکیه‌بر آمار و اطلاعات مستند، با قاچاق در زمینه‌های مختلف ازجمله قاچاق سوخت مقابله کرد.

برچسب‌ها