کرمان- شاید در اذهان عموم گرمای این مناطق یکی از عوامل به با نشستن خرما باشد اما واقعیت این است که گرمای بیش از آفت این محصول محسوب شده و هم چون امسال با خشکیدگی دسترنج مردمان این دیار کام خرما داران را تلخ کرده است.

دست نخل داران کرمانی کوتاه و خرما بر نخیل

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: استان کرمان و شهرستان‌هایی ازجمله بم، نرماشیر و ریگان در زمره مناطق خرماخیز کشور محسوب می‌شوند تا آنجا که به این استان معدن خرمای کشور اطلاق می‌شود.

خرما در استان کرمان با واژه‌هایی هم چون زندگی، معیشت ،خوراک  و هزینه یک سال خانواده گره‌خورده است و لذا هرگونه تنش و یا خسارت در نخلستان‌های این استان خانواده‌ها را با آسیب جدی مواجه می‌کند.

در استان کرمان بنا بر آمارهای منتشره حدود ۲۰۰ هزار تن خرما تولید می‌شود که بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی به دلیل گرمای بی‌سابقه پیش‌بینی می‌شود که افزون بر ۱۰۰ هزار تن محصول نخلیات این استان ضایع‌شده باشد.

خشکیدگی خوشه‌های خرما که تعداد چهار شهرستان بم ، نرماشیر ریگان و فهرج را مورد هجوم قرار داده است بنا بر اعلام کارشناسان خسارتی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برجای گذاشته که جبران آن برای کشاورزان غیرممکن است.

چه‌کار باید کرد

علی فهرجی یکی از نخل داران منطقه نرماشیر بابیان اینکه هزینه بسیاری را برای نخلستان متقبل شده است به قدس آنلاین می گوید: خشکیدگی و ریزش محصول آفت امروز و دیروز نیست و سال‌هاست که با افزایش بیش‌ازحد دما نخل داران این منطقه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه باوجود خسارت‌های فراوان اما صندوق بیمه کشاورزی به بهانه‌های مختلف از پرداخت خسارت سرباز می‌زند.

خشکیدگی خوشه‌های خرما که تعداد چهار شهرستان بم ، نرماشیر ریگان و فهرج را مورد هجوم قرار داده استفهرجی عنوان می‌کند: صندوق بیمه به ازای هر نخل مبالغی از ۱۰ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان پرداخت می‌کند که پول دو کیلو خرما نمی‌شود!

وی در پاسخ به اینکه کارشناسان کشاورزی برای جلوگیری از این مشکل تاکنون چه راهکارهایی را پیش پای آن‌ها گذاشتند به ما می‌گوید: برخی از اقدامات مانند دادن کود پتاس به توصیه کارشناسان کشاورزی انجام دادیم اما تأثیر چندانی نداشته است.

وی بابیان اینکه هزار راه نرفته را برای حفظ محصول رفتیم ادامه می‌دهد: حتی به ما گفته شد که با پارچه از جنس متقال خوشه‌ها را بپوشانیم اما این اقدام هم کارساز نبود و بازهم محصول دچار خشکیدگی و ریزش شد.

این کشاورز نرماشیری اظهار می‌کند: حتی جهاد کشاورزی از ما خواست تا در میان نخلیات نسبت به کاشت یونجه اقدام کنیم ولی با تمامی این اقدامات امسال شاهد خشکیدگی و ریزش بیشتر خرما بودیم.

خسارت غیرقابل‌جبران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان علت این عارضه را عدم تلقیح به دلیل طوفان‌های شدید و باران و نوسانات دمایی عنوان می‌کند و می‌گوید: متأسفانه عارضه خشکیدگی به دلیل گرمای بی‌سابقه در نیمه مهرماه افزون بر ۹۵ هزار تن محصول استان را دچار خشکیدگی کرده که ارزش ریالی این خسارت به میزان ۱۴ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

مهدی لطفعلی زاده بابیان اینکه حدود ۲۰ درصد محصول تولیدی کشور مربوط به کرمان است اظهار می‌کند: محصول خرمای استان شامل ارقام مضافتی، پیارم، خاصویی، قصب، کروت و  هلیله‌ای است.

وی با اشاره به این موضوع که از سطح زیر کشت خرما به میزان ۲۷ هزار و ۷۲۷ هکتار افزون بر ۱۷۰ هزار تن خرما برداشت می‌شود می‌گوید: دراین‌بین سهم شهرستان بم به میزان ۸۹۱۹ هکتار، شهرستان نرماشیر به مقدار۶۶۱۰ هکتار در شهرستان فهرج۵۳۲۴ در شهرستان ریگان به مقدار۴۴۳۰؛ در کرمان به مقدار ۱۹۹۱ و در ارزوییه۴۵۳ به خود اختصاص داده است.

وی بیان می‌کند:اما امسال به دلیل حادث شدن  پدیده خشکیدگی پیش‌بینی می‌شود با کاهش ۱۰۰ هزار تنی تولید خرما باشیم.

نباید دست روی دست گذاشت

اگرچه شرایط آب و هوایی امسال هم ، مقاوم‌ترین درخت کویری را به‌زانو درآورد اما این تراژدی تلخ هرسال تکرار می‌شود و قبل از فرارسیدن فصل برداشت این محصول از بین می‌رود .

حبیب‌الله نیکزادی نماینده چهار شهرستان شرقی استان در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه با انتقاد از کمبود طرح‌های علمی برای رفع این عارضه می‌گوید: اگر در سایر کشورها چنین مشکلی ایجاد شود به‌سرعت تمامی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی برای حل این موضوع اقدام می‌کنند تا این مشکل را رفع کنند.

وی عنوان می‌کند: حال سؤال اینجاست در طی این ۲۰ سال بخش تحقیقات جهاد کشاورزی ما به‌رغم هزینه‌های بالایی که صرف کرده چه‌کاری انجام داده تا جلوی تلف شدن این‌همه ثروت را بگیرد ؟

وی در این رابطه عنوان می‌کند: محصول خرما در این استان هرسال دچار عارضه می‌شود و لذا کارشناسان کشاورزی و بخش تحقیقات اگر توان اصلاح این موضوع را ندارند لذا باید از الگوی دیگر کشورها استفاده کنند .
 

برچسب‌ها