قم- شهر مقدس قم باوجود میزبانی ۲۰ میلیونی از عاشقان و دوستداران اهل‌بیت(ع) اما از کمبود برخی زیرساخت‌هایی مانند ناوگان حمل‌ونقل عمومی استاندارد محروم است.

ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم دود می‌کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: در شهر قم خودروهای زردرنگی به نام تاکسی و اتوبوس‌های دودزا و فرسوده در قالب ناوگان عمومی حمل‌ونقل کار جابجایی زائران ایرانی و خارجی را بر عهده‌دارند که درخورشان زائران و این شهر مقدس نیست.

بنا بر گفته مسئولان شهرداری در حال حاضر از تعداد ۵۸۰۰ تاکسی فعال در قم تعداد۱۷۰۰ دستگاه عمر بالای۱۰ سال دارد که طبق قانون فرسوده محسوب شده و باید نوسازی شود.

در این میان ناوگان اتوبوس‌رانی نیز حال و خوش چندانی ندارد زیرا حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری فعال است که ازاین‌بین تعداد ۱۷۰ دستگاه اتوبوس بنا بر گفته مسئولان باید تا آبان ماه امسال از رده خارج ‌شود.

پیش‌ازاین بنا بر وعده مسئولان قرار بود تا طبق برنامه ۵ ساله ۵۰ درصد حمل‌ونقل شهروندان از طریق ناوگان عمومی حمل‌ونقل انجام شود اما این وعده و رؤیا به حقیقت نپیوست.

اما چرا این شهر باوجود میزبانی میلیونی از زائران در پیچ‌وخم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مانده است سؤالی است مسئولان شهرداری این‌گونه به آن پاسخ می‌دهند.

قطع کمک‌های دولتی

شهردار قم در این رابطه توضیح می‌دهد: در برنامه‌های ۵ ساله یکی از مسائلی که بسیار پررنگ دیده‌شده حمل‌ونقل عمومی و مسئله اتوبوس‌رانی است.

در شهر قم خودروهای زردرنگی به نام تاکسی و اتوبوس‌های دودزا و فرسوده در قالب ناوگان عمومی حمل‌ونقل کار جابجایی زائران ایرانی و خارجی را بر عهده‌دارند که درخورشان زائران و این شهر مقدس نیستسید مرتضی سقائیان نژاد با اشاره به این‌که بر اساس برنامه ۵ ساله قرار بود ۵۰ درصد تردد درون شهرها با اتوبوس صورت بگیرد می‌افزاید: تحقق نیافتن کمک‌های دولتی مانع این موضوع شده است.

شهردار قم به اتمام قرارداد اتوبوس‌های بخش خصوصی با شهرداری قم اشاره‌کرده و ادامه می‌دهد: این موضوع موجب می‌شد که ۳۰۰ دستگاه از مدار خارج شود.

وی با اشاره به بستن قرارداد خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس با یک شرکت اظهار می‌کند:  قرار بود نیمی از این سهم را دولت پرداخت کند اما این موضوع محقق نشد و ما سهم خودمان برای تحقق ۱۰۴ دستگاه را پیگیری کردیم.

وی بیان می‌کند: تعداد ۵۲ دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم و در حال پیگیری مصوبه شورای اقتصاد برای خرید ۵۰ دستگاه دیگر هستیم.

به گفته وی، بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس هم قرار است بازسازی شود و ۱۰۰ دستگاه دیگر از طریق قرارداد دیگری به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شود.

قطع یارانه‌ها

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار قم نیز قطع یارانه‌ها را از طرف دولت یکی از دلایل مشکلات امروز ناوگان حمل‌ونقل عمومی می داند.

عباس ذاکریان بابیان اینکه شهرهای ما خودرو محور اداره می‌شوند و هزینه‌هایی که مربوط به تسهیل عبور و مرور خودرو است در شهرها بسیار ساده‌تر اختصاص داده می‌شود تا هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی اظهار می‌کند: همین موضوع موجب شده کارنامه شهر قم در ترغیب مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی بسیار ضعیف باشد.

وی با اشاره به این‌که ۱۰ سال است از سوی دولت یارانه‌ای برای خرید اتوبوس پرداخت‌نشده است اظهار می‌کند: قراردادهای اتوبوس‌های بخش خصوصی با سازمان اتوبوس‌رانی در حال اتمام بود و تهیه اتوبوس برای حمل‌ونقل عمومی به یکی از دغدغه‌ها تبدیل‌شده بود بااین‌حال شهرداری تلاش کرد تا هیچ خطی از اتوبوس‌رانی قم تعطیل نشود.

برچسب‌ها