زنجان-مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت:ظرفیتهای تولیدی  در کشور بر اساس مزیتهای نسبی شکل گرفته است.

۳۴ هزار واحد صنعتی  در مرحله ساخت و سازهستند

به گزارش خبرنگار قدس انلاین:محسن صالحی نیا  مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی روز سه شنبه  در جلسه گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت با بیان اینکه  ۸۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد، گفت : از این تعداد ۱۶ واحد در استان زنجان فعالیت می‌کند  وسهم استان زنجان ۱/۲ دهم درصد است.

صالحی  نیا با بیان اینکه در شهرک‌های صنعتی ۴۴ هزار واحد پروانه بهره‌برداری دارند، گفت: از این تعداد ۹۹۵ واحد در استان زنجان مستقرند.
وی با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی در کشور برای ۸۸۰ هزار نفر  اشتغالزایی کرده است، افزود: ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر از این شاغلان در زنجان حضور دارند.
صالحی‌نیا با اشاره به اینکه ۳۴ هزار واحد صنعتی در کشور در مرحله ساخت و ساز قرار دارد، عنوان کرد: از این تعداد ۷۳۴ واحد در استان زنجان احداث می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه استان زنجان  با توجه به آمار موجود زنجان ظرفیت خوبی در حوزه صنایع دارد، گفت: مطالعات منسجمی در کشور در حوزه صنعت وجود ندارد وظرفیت‌های تولید بر اساس مزیت‌های نسبی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهرک‌ها در حال حاضر درخواست افزایش ظرفیت دارند، بیان کرد: توسعه بر اساس زیرساختها و زنجیرهای مرتبط شکل گیرد.

صالحی‌نیا با بیان اینکه واحدهای صنعتی با توجه به قدمت و نوع زیرساختها  اشکالاتی دارند  گفت سال گذشته ۸۰درصد دریافتی هارا صرف توسعه و نوسازی زیر ساختها کردیم  وبخشی  از ارزش افزوده تولیدات باید به احداث زیرساخت‌ها   اختصاص یابد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: رساندن آب به صنایع مهم‌ترین چالش است و برق در اولویت دوم ماست.

پایش ۵۴ قلم  محصول تولید داخلی

صالحی‌نیا از پایش ۵۴ قلم تولیدات صنعتی  در سطح وزارت خبر داد و گفت:  طی پنج ماهه اول سال درصنایع مبتنی بر معادن  روند افزایشی داشته است ولی در صنایعی چون لوازم خانگی و خودرو با کاهش تولید روبرو بودیم. وی ادامه داد: امروز کمتر واحدی است که مشکل بازار داشته باشد و محدودیت واردات اتفاق افتاده است .

وی با اشاره به اینکه از ۴۴هزار واحد تولیدی در کشور ۹۳ درصدکوچک  است، ابرازداشت:بیش از ۴ درصد صنایع متوسط و ۲درصد  صنایع بزرگ است.

صالحی‌نیا گفت: حدود ۱۰ هزار تا ۱۰هزارو ۵۰۰ واحد تولیدی در کشور راکد است که  تا پایان امسال یک هزار و ۳۵۰ واحد به چرخه تولید باز می‌گردد. اینجا پروزه هایی تعریف شده که ۸۵سال طول خواهد کشید که به اتمام برسد همه قانون را اجرا کنیم.

این مسئول با بیان اینکه واحدهای تولیدی مشکل دار می توانند در سامانه پایش عارضه یابی ثبت نام کنند و و با همکاری گروه مشاور درصدد حل مشل واحدتولیدی برآیند.

  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تشکیل صدمین خوشه صنعتی کشور  در استان لرستان خبرداد و گفت: برای ۳۰۰خوشه صنعتی برنامه ریزی کرده ایم.

کاشت بیش از ۴۷۰هزار تن گوجه فرنگی در زنجان

استاندار زنجان نیز در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در خصوص گوجه فرنگی در استان گفت: ما اعلام کرده بودیم که صیفی جات جزء اقلام حمایتی دولت نیست و کاشتن آن ممنوع است .

حقیقی ادامه داد: در سال زراعی امسال بیش از ۴۷۰هزار تن گوجه فرنگی کاشتند و در سال های گذشته کشاورزان استان ۲۲۰هزار تن گوجه فرنگی کاشته یودند.

  وی گفت: اغلب کسانیکه در استان  اقدام به کاشت گوجه فرنگی کرده اند بومی استان نیستند

نیازی به ظرفیت جدید و ایجاد کارخانه رب در استان نیست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با بیان اینکه امروز ممنوعیت واردات بدون انتقال ارز برای واحدهای تولیدی مشکل‌ساز شده است، اظهار کرد: امید است در سطح ملی تمهیدات لازم صورت گیرد به طوری که تامین مواد اولیه کارخانجات که منابع ارزی خارج از کشور دارند، بدون انتقال ارز محقق شود.

فغفوری   با اشاره به اینکه لیستی از ممنوعیت واردات کالاهای وارداتی از جمله نخ، پنبه و پلی استر اخذ شده است گفت:واحد های تولیدی می توانند محصولاتی که در کشور تولید می شود را اعلام  از واردات ان جلوگیری کنند.

وی  با بیان اینکه هم اکنون بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی واحدها به صورت مدت‌دار خریدار شده است،  یاد اور شد: مالیات بر ارزش افزوده پیش ازاخذ مطالبات واحد های تولیدی مطالبه می شود.

وی با بیان اینکه مشوقی برای واحدهای تولیدی در راستای طرح توسعه آنها وجود ندارد، گفت: امیدواریم خلا بوجود آمده در قانون توجه جدی به آن صورت گیرد.

فغفوری در توضیح ایجاد واحد های تبدیلی به خصوص کارخانه رب در استان گفت: در استان چندین کارخانه رب بدلیل عدم توجیه اقتصادی تعطیل هستند و نیازی به ظر فیت سازی جدید نیست.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ به بعد هیچ مجوزی برای ایجاد کارخانه جدید نداده ایم گفت: مجوزها صرفا  در راستای کلر شویی و فلوتاسیون و در جهت کاهش آلا یندگی واحد های قبلی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان نیز با تاکید بر صنایع کوچک و متوسط گفت:استقرار صنایع کوچک رشد بیشتری در زمینه شاخص‌های وضعیت اقتصادی دارد.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها