معاون سرمایه‌گذاری و اشتغال روستایی استاندار خراسان رضوی گفت: حدود ۵۳ درصد از محصولات دامی عشایری کشور در این استان تولید می‌شود.

تولید بیش از ۵۰ درصد محصولات دامی عشایری کشور در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا عباس‌زاده با اشاره به اینکه جامعه عشایر خراسان رضوی فعال‌ترین جامعه عشایر در کشور است، گفت: با وجود اینکه فقط ۳ درصد از جمعیت این استان را جامعه عشایر تشکیل می‌دهند، ولی ۱۰ درصد گوشت کشور توسط عشایر خراسان رضوی تامین می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و اشتغال روستایی استاندار خراسان رضوی گفت: حدود ۵۳ درصد از محصولات دامی عشایری کشور در این استان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: نظام بهره‌وری عشایر به دلیل اینکه شغل خود را تغییر نمی‌دهند بسیار بالا بوده، سبب توفیقات بسیار خوبی شده، در حالی که مردم روستا شغل خود را چندین بار تغییر می‌دهند.

عباس‌زاده با بیان اینکه اداره کل امور عشایر خراسان رضوی با همکاری سازمان تحقیقات کشاورزی این استان به یک فرمول در تولید خوراک دام دست یافته‌اند، تصریح کرد: کارخانه خوراک دام که اتحادیه شرکت‌های تعاونی خراسان رضوی تاسیس کرده، این خوراک را فقط به عشایر می‌فروشد که با توجه به خشکسالی اخیر استقبال خوبی از این موضوع صورت گرفت.

معاون سرمایه‌گذاری و اشتغال روستایی استاندار خراسان رضوی با یادآوری اینکه بیشتر سرمایه‌ای که به صورت تسهیلات به عشایر پرداخت پرداخت می‌کنیم صرف شغل دیگر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سامانه کار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۲ سال اخیر و ارائه تسهیلات با نرخ‌های ۴ و ۶ درصد که به دلیل نرخ سود پایین و شرایط آسان،  بیشترین تعداد، عشایر از این تسهیلات استفاده کردند.

وی عنوان کرد: با اصلاح خوراک و نژاد دام بیشترین تولید دام را داشته‌ایم که با توجه تورم از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت گوشت تا ۴۰ درصد کاهش داشته است.

عباس‌زاده ایجاد درآمد پایدار را برای جلوگیری از مهاجرت مهم دانست و گفت: جوانان روستا و عشایر با روش‌های نوین به پرورش دام بپردازند، چرا که با ارائه تسهیلات و خوراک دام با شیوه جدید علمی از نژادهای اصلاح شده که دولت در اختیارشان قرار داده درآمدزایی عشایر را ۲۰ برابر افزایش داده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها