وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجه، ادعاهایی درباره محتوی پیام‌های ریاض به تهران مطرح کرد.

 ادعای الجبیر درباره پیام سعودی به ایران

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عادل الجبیر» وزیر مشاور سعودی در امور خارجه، در صفحه کاربری خود در توییتر ادعاهای تازه‌ای درباره محتوای پیام‌های ریاض به تهران مطرح کرده است.

الجبیر مدعی شده است که اظهارات سخنگوی دولت ایران، مبنی بر این‌که ریاض پیام‌های به تهران ارسال کرده غیر دقیق است و در واقع، برخی کشورهای دوست برای تنش‌زادیی(میان طرفین) تلاش می‌کنند.

عادل الجبیر که کشورش افزون بر 5 سال جنگ ویرانگری علیه یمن به راه انداخته است، مدعی شد: «ما (در این پیام‌ها به ایرانیان) اطلاع دادیم که موضع عربستان سعودی همواره تلاش برای حصول امنیت و ثبات بوده است. ما همچنین به آنها اطلاع دادیم صلح باید از جانب طرفی حاصل شود که با اقدامات خصمانه خود در حال دامن زدن به تنش‌ها و گسترش هرج و مرج است.»

این وزیر سعودی در توییتی دیگر نوشت: «ما موضع خودمان درباره ایران را که همواره در تمامی مجامع اعلام می‌داریم و آخرین مورد آن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود به آنها هم انتقال دادیم.»

وی طی اظهاراتی بی‌اساس، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد: «موضع عربستان سعودی را در اینجا تکرار می‌کنم تا بشنوند: حمایت از تروریسم، سیاست تخریب و هرج و مرج، دخالت در امور داخلی کشورهای عربی، توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه موشک‌های بالستیک را متوقف کنید.»

وی درخصوص اظهارات سخنگوی دولت ایران در ارتباط با آتش‌بس در یمن، اظهار داشت: «درباره آنچه سخنگوی دولت ایران درباره صلح در یمن گفت، پادشاهی سعودی درباره یمن با رژیم ایران صحبت نکرده است و نخواهد کرد. مساله یمن، کاملا به یمنی‌ها مربوط است و ریشه بحران یمن، نقش‌ بی‌ثبات‌کننده ایران و مانع‌تراشی‌های آن در روند حل و فصل سیاسی بحران است.»

«علی ربیعی» سخنگوی دولت ایران، روز یکشنبه طی کنفرانسی خبری اعلام کرد ریاض از سوی یکی از سران کشورهای منطقه پیام هایی را برای ایران ارسال کرده است. البته وی درباره اینکه در حال حاضر چه کشوری نقش واسطه بین تهران و ریاض را برعهده دارد سخنی به میان نیاورده است.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز روابط ایران و عربستان گفت: «پیام ما از اول روشن بود ما خواهان پایان تجاوز عربستان و پایان جنگ و کشتار دریمن بودیم و آتش‌بس را راه‌حل می‌دانستیم و امروز هم این راه را پیشنهاد می‌کنیم و همه تلاش معنوی خودمان را به کار خواهیم گرفت.»

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها