دینداری و یا دین‌گریزی یک جامعه را باید از رفتار شهروندان آن شناخت. القای دین‌گریزی در جامعه‌ای که ساحت‌های متفاوت عمل به مصادیق دینی را می‌توان در آن دید.

پرچمداری جوانان در دینداری

قدس آنلاین: دینداری و یا دین‌گریزی یک جامعه را باید از رفتار شهروندان آن شناخت. القای دین‌گریزی در جامعه‌ای که ساحت‌های متفاوت عمل به مصادیق دینی را می‌توان در آن دید حربه‌ای است که دشمنان بارها و بارها آن را آزموده‌اند و امروزه که با توسعه شبکه‌های مجازی، مسیر تخریب و وارونه ساختن واقعیات بیش از گذشته فراهم است، انکار جلوه‌های عینی حضور دین در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان بیش از هر زمان دیگر تکرار می‌شود.

آیا می‌توان با مشاهده فساد اخلاقی و اقتصادی، بی‌بندوباری، بی‌حجابی و... در میان اقلیتی رأی به گسترش بی‌دینی در تمامی آن جامعه داد.

آیا حضور میلیون‌ها نفر از مردم در آیین‌های مذهبی همچون پیاده‌روی اربعین، اصرار آحاد جوانان به پوشیدن لباس خادمی امام هشتم(ع) و امامزادگان، تجمع میلیونی آغاز سال نو در حرم‌های اهل‌بیت(ع) و مزار شهدا، استقبال بی‌نظیر جوانان از سنت اعتکاف، شکل‌گیری تشکل‌های مذهبی با تأکید بر تأسیس خودجوش بیش از ۹۰هزار هیئت مذهبی پس از انقلاب اسلامی و... را نمی‌توان نشان گسترش دینداری در جامعه دانست.

رهبر انقلاب اسلامی در دیداری با دانش‌آموزان نخبه با تأکید بر استمرار باورهای دینی در میان جوانان می‌فرمایند: «گرایش‌های دینی و انقلابی، بسیار برای این کشور باارزش است و خدا را شکر می‌کنیم که این گرایش‌ها در بین جوانان به‌صورت گسترده‌ای هم وجود دارد. اگرچه بعضی‌ها می‌خواهند انکار کنند و برخی از پدیده‌هایی را که در هر کشوری، بین همه‌ جوانان نمونه‌هایی از آن گاهی پیدا می‌شود، بزرگ می‌کنند، برای اینکه اثبات کنند، جوانان ما با انقلاب، با اسلام و با دین، رابطه‌شان ضعیف شده است.

بنده هرگز این را باور نکرده‌ام و نخواهم کرد؛ چون در بین جوانان هستم؛ آن‌ها اینجا می‌آیند، ما بین آن‌ها می‌رویم و احساسات، نمونه‌های کار، گرایش‌ها و جهتگیری‌هایشان را به چشم خود مشاهده می‌کنیم».

برگزاری مراسم خودجوش مذهبی

علی جانباز، معاون فرهنگی و اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور در گفت‌وگو با ما به شواهدی از اهتمام جوانان به دین و باورهای اصیل دینی اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر ۳۰۰ هیئت دانش‌آموزی در سراسر کشور فعال است که با هزینه شخصی دانش‌آموزان و توسط خود آن‌ها مدیریت می‌شود و یک دهه است که اعتکاف‌های رجبیه و رمضانیه با حضور پررنگ مردم شکل گرفته و در این بین در بیشتر کلانشهرها حداقل دو مسجد ویژه اعتکاف دانش‌آموزی است که داوطلبان اعتکاف هر سال در مقایسه با سال قبل افزایش می‌یابند و همین حضور نشانه رشد باورهای دینی در میان جامعه دانش‌آموزی است.

وی اضافه می‌کند: در دهه نخست محرم امسال با وجود تعطیلات تابستانی مدارس بیش از ۲۵هزار دانش‌آموز در سراسر کشور و در مراسم روز قبل از تاسوعا که به نام حضرت قاسم بن الحسن(ع) است شرکت کردند.

جانباز ادامه می‌دهد: اغلب دانش‌آموزان عضو انجمن‌های اسلامی به ویژه حلقه نخستی که با اتحادیه ارتباط دارند، انجام بخشی از کار خود را در نماز جمعه تعریف کرده‌اند.

جانباز حضور پرشور دانش‌آموزان و به طور ویژه دانش‌آموزان دختر در دهه غبارروبی مساجد و اردوی جهادی دختران در مساجد مناطق دورافتاده کشور را نیز نشانه‌های دیگری از گسترش دین در جامعه دانش‌آموزی می‌داند.

پررنگ شدن ساحت‌های دینی فردی

معاون فرهنگی و اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور می‌افزاید: پوسته رسانه‌ای غرب می‌کوشد با اخبار منفی و کذب متولدین دو دهه اخیر ایران را بی‌اعتقاد جلوه دهد، در حالی که اینچنین نیست و آمارهای ما عکس این موضوع را اثبات می‌کند.

جانباز می‌گوید: با گسترش فضای مجازی در کشور ساحت‌های دینی فردی پررنگ‌تر از قبل شده است به گونه‌ای که اکنون تعداد هیئت‌هایی که در حسینیه‌ها و منازل شخصی برگزار می‌شود در مقایسه با دهه ۷۰ و ۸۰ بسیار افزایش یافته است.

بیشترین سهم را در زیارت اربعین داشته باشیم

حجت‌الاسلام مسعود حاجی ابراهیمی، مسئول دفتر بعثه مقام معظم رهبری در تهران نیز راهپیمایی چند میلیونی اربعین را گواهی بر دینداری مردم می‌داند و می‌گوید: جریان جهانی اربعین و حضور پرشور مردم دیندار نه از ایران بلکه از همه کشورهای مسلمان دنیا مربوط به ماه‌ها و سال‌های اخیر نیست و دو نکته مهم در خصوص پیاده‌روی اربعین وجود دارد؛ نکته نخست بحث پیاده رفتن برای زیارت اباعبدالله حسین(ع) است و نکته دوم زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) است که نسبت به سایر ائمه(ع) این زیارت را نداریم و این جزو شعائر مذهبی ماست که وظیفه داریم در پیاده‌روی اربعین شرکت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: ما به عنوان ایرانی مسلمان شیعه که همه دنیا ما را به عنوان پیروان امام حسین(ع) می‌شناسند باید در دنیا بیشترین سهم را در زیارت اربعین داشته باشیم. البته طبیعی است حضور اربعینی کشور ما به لحاظ آماری و دلایل مختلف هر سال در مقایسه با سال قبل دچار تغییراتی شود اما بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب حکومت اسلامی موظف است این سفر را برای مردم تسهیل کند.

حجت‌الاسلام حاجی ابراهیمی با اشاره به اینکه با بررسی آمار شرکت‌کنندگان راهپیمایی اربعین نمی‌توان میزان عشق و ارادت به امام حسین(ع) را ارزیابی کرد، می‌افزاید: آنچه حائز اهمیت است میزان اهتمام به محرم و صفر در کشور است که خوشبختانه هر سال رو به افزایش است و افزایش تعداد ایستگاه‌های خیابانی در ایام محرم در شهرها و روستاهای مختلف کشور گواه این مسئله است که برخی از این ایستگاه‌ها توسط کودکان و نوجوانان اداره می‌شود و نشان می‌دهد جریان ارادت به امام حسین(ع) ادامه دارد و حس خدمت به امام حسین(ع) رو به گسترش است.

وی ادامه می‌دهد: ۲۰ سال پیش رنگ و بوی اربعین برای ما با آنچه امروز تجربه می‌کنیم متفاوت بود. با این حال اگر کسی بخواهد دینداری مردم ایران را زیر سؤال ببرد همه این نشانه‌ها را نادیده می‌گیرد که البته تأثیری در دینداری و عشق و ارادت مردم به اهل بیت(ع) ندارد.

به گفته حجت‌الاسلام حاجی ابراهیمی ما باید بکوشیم ظاهر خود و سبک زندگیمان را به سبک زندگی ائمه اطهار(ع) و امام حسین(ع) نزدیک کنیم؛ چراکه نمی‌شود کسی عشق امام حسین(ع) را در قلب خود داشته باشد اما ظاهری متفاوت با آنچه ایشان توصیه کرده است داشته باشد. زیرا ما وقتی عاشق می‌شویم پوششی را انتخاب می‌کنیم که او می‌پسندد، عطری را استفاده می‌کنیم که او دوست دارد و... بنابراین نمی‌توان عاشق امام حسین(ع) بود اما رفتار متفاوت با آنچه در شأن عاشقان آقاست داشت. باید همانی شویم که امام(ع) می‌پسندد.

برچسب‌ها