مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مشکلی که اکنون در برخی از مزارع زعفران ما مشاهده شده، مشکوک به عامل پوسیدگی پیاز زعفران است اما آفت به گونه‌ای نیست که کل زعفران‌های ما آلوده به یک بیماری خاص شده باشند، بلکه منطقه‌هایی در برخی شهرستان‌ها و برخی مزارع آلوده شدند.

برخی مزارع استان مشکوک به عامل پوسیدگی پیاز زعفران هستند

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه حلاج‌نیا در خصوص مشاهده آفت‌هایی در مزارع زعفران، اظهار کرد: در خصوص زعفران کشاورزان حتما باید شرایطی را رعایت کنند، بحث‌های زراعی برای این محصول بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه مشکلی که اکنون در برخی از مزارع زعفران ما مشاهده شده، مشکوک به عامل پوسیدگی پیاز زعفران است، عنوان کرد: در برخی از موارد علایمی از قبیل وجود لکه‌های سیاه‌رنگ روی پیاز مشاهده می‌شود. لازم است کشاورزان هر زمان می‌خواهند زعفران را کشت کنند، حتما پیاز سالم برای کشت انتخاب نمایند تا عامل بیماری را جابه‌جا نکنند. پیاز آلوده موجب می‌شود محلی که قصد دارند کشت انجام دهند، آلوده شود. باید در زمان کشت عمق کاشت را حتما رعایت کنند زیرا این موضوع بسیار مهم است، اگر عمق کاشت رعایت شود حتما محصول بهتری خواهند داشت.

حلاج‌نیا افزود: برای اطلاع از دستورالعمل‌های کارشناسان منطقه به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند و اطلاعات فنی را از آن‌ها بگیرند. اگر پیازی لکه‌های تیره دارد، از کشت آن خودداری نمایند و بهتر است پیازی که برای کشت منتقل می‌کنند همراهش خاک و پوسیدگی نداشته و سالم باشد. باید پیاز را در کیسه‌های توری یا در جعبه‌های مخصوص جابه‌جا کنند و به صورت فله از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل نکنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: کشاورزان نباید مدت زیادی پیاز را در منطقه نگه دارند زیرا باعث می‌شود پیاز دچار آلودگی شود و آفات و بیماری‌ها روی آن رشد کند، زمانی که می‌خواهند پیاز را از زمین خارج کنند باید خشک باشد و نباید آن را آبیاری کنند زیرا رطوبتی که در زمین وجود دارد موجب می‌شود برخی آفات و بیماری‌ها روی پیاز زیاد شود. همچنین شرایط هنگام خروج پیاز از زمین باید شرایط خوبی باشد و مکانی گرم یا مرطوب نباشد که موجب خسارت می‌شود.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید در زمان کشت به توصیه کارشناسان ما توجه داشته باشند. عمق کاشت باید از ۱۳ تا ۲۰ سانتی‌متر بسته به بافت خاک باشد، نباید بلافاصله بعد کشت آبیاری کنند و بهتر است آبیاری در زمان پاییز انجام شود. از مصرف بیش از کودها و همچنین کودهای ازته جلوگیری کنند.

حلاج‌نیا با اشاره به اینکه نمی‌توان این آفت را جدید نامید، تصریح کرد: این پوسیدگی‌ها قبلا نیز در برخی مناطق در پیازها وجود داشته اما به این دلیل که ما مسائل بهداشتی و زراعی را خوب رعایت نکردیم برخی مزارع ما در اثر این بیماری از بین رفتند و خشک شدند. کشاورزان برخی شهرستان‌های ما دقت نکردند، پیاز آلوده را جابه‌جا کردند، در زمینشان کاشتند و بعد از مدتی آن پیاز خاصیت سبز شدن نداشته و از بین رفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: اگر پیاز منطقه آلوده باشد، گل‌دهی خود را از دست می‌دهد و زیر خاک می‌پوسد، البته همه مناطق ما آلوده نیستند، بلکه تنها برخی مزارع در شهرستان‌هایی آلوده هستند که توصیه‌های لازم به آن منطقه‌ها انجام شده تا کشت‌های خود را درست کرده و منطقه آلوده خود را حذف کنند. این مناطق توسط کارشناسان پایش شدند.

وی خاطرنشان کرد: آفت به گونه‌ای نیست که کل زعفران‌های ما آلوده به یک بیماری خاص شده باشند. منطقه‌هایی در برخی شهرستان‌ها و برخی مزارع آلوده شدند که توصیه لازم به کشاورزان انجام شده تا چه کاری انجام دهند.

حلاج‌نیا گفت: در حال حاضر بالای ۸۵ هزار هکتار زعفران داریم که عدد آلودگی مزارع در اثر این آفت جزئی است. درایت زعفران‌کاران و کشت با پیاز سالم از پیشرفت این بیماری جلوگیری می‌کند. کشاورزان باید به دستورالعمل‌ها دقت کنند که این دستورالعمل‌ها روی سایت سازمان حفظ نباتات وجود دارد، همچنین می‌توانند به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند که همکاران ما به آن‌ها کمک کرده و آن‌ها را از دستورالعمل‌های فنی مطلع می‌کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها