رای الیوم در گزارشی صحت و سقم گفته‌های یک مقام انگلیسی در خصوص رشوه پنج میلیون پوندی «صدام حسین» به «ژاک شیراک» را بررسی کرد.

ماجرای رشوه پنج میلیون پوندی صدام به «ژاک شیراک» چیست؟

قدس آنلاین: رای الیوم در مقاله‌ای درباره علت مخالفت ژاک شیراک، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه با حمله آمریکا به عراق، پیامدهای این حمله برای منطقه و اطلاع از دروغ بودن وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق را علت این مخالفت دانست.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: در روز خاکسپاری ژاک شیراک، دوست عرب‌ها و مخالف سرسخت حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ و مخالف سیاست‌های نژادپرستانه و تروریستی اسرائیل، «ریچارد دیرلوف» رئیس اسبق سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (M I ۶) اعلام کرد شیراک پنج میلیون پوند از صدام حسین، دیکتاتور عراق برای تامین منابع مالی انتخابات ریاست جمهوری خود در سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۲ دریافت کرده است.

عطوان در ادامه نوشت: برای رد این موضوع کافی است خاطرنشان کنیم که دیرلوف از نزدیک‌ترین متحدان «تونی بلر» بزرگ‌ترین دروغگوی انگلیس است. او نقش بزرگی در فریب افکار عمومی انگلیس برای آماده سازی پرونده معروفی داشت که بلر با اشاره به آن در برابر اعضای پارلمان گفت حاوی اسنادی است که ثابت می‌کند صدام اسلحه کشتار جمعی دارد و می‌تواند در مدت زمانی کمتر از ۴۵ دقیقه آن‌ها را آماده کند.

مشکل شیراک با انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها مخالفتش با تجاوز به عراق و استفاده از حق وتو برای بی‌اثر کردن پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل بود که به این تجاوز مشروعیت می‌داد. این پیش‌نویس توسط دولت انگلیس و آمریکا تهیه شده و رای شیراک تنها وتویی بود که همه نقشه‌های آمریکا و انگلیس را برای کسب پوشش بین‌المللی برای تجاوز به عراق نقش بر آب کرد. بعدا هم با برملا شدن دروغ‌ها و بهانه‌های آمریکا پیرامون سلاح کشتار جمعی، مشخص شد که موضع شیراک که از حمایت اکثریت قریب به اتفاق ملت فرانسه برخوردار بود برحق بوده است.

عطوان می‌افزاید: ژانویه سال ۲۰۰۳ با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار کردم. چند هفته قبل از تجاوز به عراق بود و ملک عبدالله تازه از سفر به آمریکا و دیدار با جورج بوش پسر و معاون او دیک چنی در کاخ سفید بازگشته بود. «بسام بدارین» مدیر وقت دفتر القدس العربی نیز همراه من بود. ما از دیدار او با رئیس جمهور آمریکا پرسیدیم و عبدالله دوم گفت که بوش آشفته بوده است. مطالبی را که در آن جلسه گفته شد برای حفظ امانت داری نمی‌توان گفت، اما شیراک از عبدالله دوم خواسته بود در مسیر خود به واشنگتن در پاریس توقف کند. شاه اردن برای ما فاش کرد که رئیس جمهور فرانسه به او گفته است رئیس جمهور آمریکا تصمیم دارد به عراق حمله کند که در صورت بروز چنین اتفاقی، کل منطقه ویران می‌شود و ثبات آن به هم می‌خورد و یک جریان تروریستی که به سختی قابل کنترل خواهد بود به وجود می‌آید به ویژه آن که همه بهانه‌ها پیرامون سلاح کشتار جمعی دروغ‌های ساختگی است. رئیس جمهور فرانسه از مهمان جوان اردنی خود خواسته بود دولت آمریکا را به صرف نظر کردن از حمله نظامی به عراق متقاعد کند. ملک عبدالله پیام شیراک را به بوش رساند. رئیس جمهور آمریکا به شدت عصبانی شد و با انتقاد شدید از همتای فرانسوی خود تاکید کرد که آمریکای ”ابرقدرت“، صدام را زیر پا له خواهد کرد. سپس از اصطلاح معروف خود استفاده کرد که ”هرکس با ما نیست بر ماست“. به همین میزان از محتوای آن جلسه بسنده می‌کنیم که مخالفت شیراک با جنگ تلاش او برای امنیت و ثبات خاورمیانه بود.

عطوان در ادامه این مقاله برای اثبات نظر خود مبنی بر دروغ بودن رشوه صدام به شیراک نوشت: چند عامل باعث می‌شود در صحت این ادعاها که توسط سر دیرلوف، جاسوس ارشد انگلیسی مطرح شده است شک کنیم هرچند از انگیزه او آگاهیم:

* این ادعاها بعد از مرگ شیراک و اعدام صدام مطرح می‌شود و پیش از این در زمان حیات آن‌ها مطلقا چیزی در این زمینه نشنیدیم. اگر این ادعا صحیح بود چرا آن زمان که آن‌ها در قدرت بودند یا حتی بعد از آن مطرح نشد؟

* ادله‌ای که تبادل این رشوه را ثابت کند چیست و چه کسانی واسطه انتقال آن به رئیس جمهور فرانسه شدند؟ فرد مدعی باید دلیل بیاورد.

* این پول در صورتی که ادعای پرداخت رشوه صحیح باشد به جیب رئیس‌جمهور فقید فرانسه نرفته بلکه برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هزینه شده است. از آنجا که مبلغ بسیار ناچیز است جعلی بودن ادعا ثابت می‌شود. علاوه بر این آمریکا و انگلیس میلیاردها دلار به صدام در جنگ ضد ایران کمک کردند.

* تونی بلر که سردسته دروغگوهای انگلیس است بعد از آن که دروغ‌هایش با سند و مدرک توسط کمیته ”شیلکوت“ برملا شد به ناچار عذرخواهی کرد. این کمیته برای تحقیق درباره نقش اسفبار انگلیس در تجاوز به عراق تشکیل شد که در پی آن بیش از دو میلیون عراقی کشته شدند که یک میلیون نفر از آن‌ها تحت محاصره و یک میلیون دیگر هنگام جنگ یا بر اثر تبعات آن کشته شدند و بیشتر آن‌ها کودک بودند. ضمن آن که ده‌ها هزار نفر نیز بر اثر تشعشع اورانیوم به کار رفته در بمب‌هایی که آمریکا و انگلیس بر سر بیگناهان ریختند، کشته شدند.

ژاک شیراک پنجشنبه هفته گذشته در سن هشتاد و شش سالگی در گذشت.

منبع : باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها