ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با تاکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و نقد الگوهای غربی صبح امروز در مشهد مقدس آغاز به کار کرد.

ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی در حرم رضوی آغاز به کار کرد

به گزارش قدس آنلاین، در نخستین نشست جامعه شناسی اسلامی که صبح امروز در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، حجت الاسلام رضا غلامی؛ رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: نزدیک به ۱۰ سال از تولد گفتمان علوم انسانی اسلامی گذشته و در این مدت تلاش های بسیاری برای بسط و تعمیق علوم انسانی با همت اساتید حوزه و دانشگاه صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه در این نشست‌ها نقدهای خوبی به علوم انسانی اسلامی وارد شده که برای اساتید و پژوهشگران مفید و سازنده است، افزود: علوم انسانی اسلامی حیات خود را وابسته به نقد می داند و قدردان تلاش منتقدین خود نیز هست، اما در کنار نقدهای عالمانه و دقیق همچنان بدفهمی ها و داوری های سیاست زده در خصوص علوم انسانی به چشم می خورد که در غالب موارد تریبون های مهمی را به خود اختصاص داده است.
حجت الاسلام غلامی بیان کرد: هر چند نظریه های گوناگونی در رابطه با فلسفه علم انسانی اسلامی وجود دارد، اما در کمتر نظریه ای جایگاه موثر علوم انسانی و روش شناسی متداول در نظر گرفته شده است.
رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی گفت: در جامعه ای که بیش از ۹۰ درصد آن مسلمان هستند، نه تنها مسلط کردن علومی که در تعارض با جهان بینی الهی است قابل قبول نیست، بلکه محروم کردن مسلمانان از تعالیم اجتماعی اسلام که بخش زیادی از آن به اتکا وحی، آموزه های منحصر به فردی آن است، توجیه پذیر نیست.
حجت الاسلام غلامی، پیشتازی جامه شناسی را به دلیل نقش کلیدی آن در علوم انسانی از اهمیت بسیاری برخوردار دانست و گفت: نهال جامعه شناسی اسلامی رشد کرده اما به نظر می رسد کمتر از ظرفیت و استعداد واقعی جامعه شناسی اسلامی برخوردار بوده، نکته حائز اهمیت برای رشد آن نوآوری و نظریه پردازی است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها