همایش ملی اربعین نماد محبت ادیان الهی و مذاهب اسلامی به امام حسین(ع) در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

امام حسین (ع) متعلق به همه جامعه بشری است

به گزارش قدس آنلاین همایش ملی اربعین، نماد محبت ادیان الهی و مذاهب اسلامی به امام حسین علی السلام با حضور افرادی از مذاهب مختلف امروز در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

 حجت الاسلام مرویان حسینی ،مدیرعامل  بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی درابتدای  این همایش گفت: کلمه اربعین از جایگاه ویژه ای در اسلام برخوردار است.

وی تصریح کرد: بنابه فرموده امام حسن عسگری(ع) یکی از پنج نشانه مومن پای بند بودن به زیارت اربعین امام حسین (ع)است و در روایات نقل شده است که زائر پیاده اربعین حسینی هر قدمی که برمی دارد ثواب و حسنه ای برای او ثبت و گناهی از او پاک می شود و خدا مقامی از مقام های والای خود را به او هدیه می دهد. از طرفی رسیدگی به یکدیگر، محبت، مهربانی، ایثار و فداکاری عاری از هرگونه تمایز قومی ملیتی، مذهبی، نژادی، زبانی و ملیتی، همگی به واسطه یک عشق مشترک  به امام حسین(ع)  است که باعث می شود همه به سوی یک حرم حرکت کنند و نگاهشان تنها به یک پرچم عدالت خواهانه آزادی‌طلبانه است.

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به اینکه حضور در مراسم اربعین در حقیقت لبیک گفتن به دعوت قیام و نهضت عاشورا است، بیان داشت: مراسم اربعین فقط خاص مسلمانان نیست ،بلکه امروز شاهد حضورمسیحیان،یهودیان،بودایی ها و سایر مذاهب در مراسم اربعین هستیم زیرا امام حسین(ع)به عنوان نماد حق طلبی متعلق به همه ادیان الهی  است.

وی افزود: اربعین یک نماد بارز تمدنی در دنیای کنونی است، از این رو پیاده روی اربعین یک جلوه ارزشمند تمدنی است  و به همین خاطر است که  جریان استکبار رسانه هایشان راوادار می کنند که این جریان را با سانسور خبری پوشش دهند و حتی سعی می کنند با شایعات و دسیسه راه اربعین را مسدود کنند.

حجت الاسلام مرویان با اشاره به اینکه جابر به عنوان اولین زائر پیاده امام حسین (ع) از مدینه حرکت و روز اربعین به  کربلا رسید،  ادامه داد: اربعین حسینی تکامل رسالت حضرت زینب(س)  در رسوا ساختن یزیدیان زمانه است،از طرفی اربعین مسیری برای هموار کردن ظهور امام زمان است از این رو پیاده روی اربعین مختص به شیعه نیست و نماد همبستگی توحیدی ضد استکباری است .

* اربعین دانشگاه و کلاس درس استکبار ستیزی و اگاهی بخشی در برابر نظام سلطه است

در ادامه این همایش ،حجت الاسلام مهدی شریعت تباراستاد حوزه و دانشگاه  گفت:اربعین همیشه نماد رشد و بالندگی یک حقیقت است.

وی تصریح کرد: اربعین، نماد محبت ادیان الهی و مذاهب اسلامی به امام حسین (ع) است و ارادت و عشق به امام حسین (ع) متعلق به همه بشریت و همه انسان های آزادی خواه است زیرا این امام نمادظلم ستیزی و عدالت است و امروز بشریت به این موضوع به شدت نیاز دارد.

حجت الاسلام شریعت تبار افزود: در زیارت اربعین به صراحت بیان می شود که امام حسین (ع)خون قلب خود ، نزدیکان و حتی خون گلوی شش ماهه خود  را برای خدا و عدالت طلبی هدیه کرد که این موضوع  رمز جاودانگی اربعین و نهضت امام حسین است.

وی با بیان اینکه هدف نهایی نهضت  عاشورا، خشنودی  خدا و نیت خالص است، اظهار کرد: اربعین دانشگاه و کلاس درس استکبار ستیزی و اگاهی بخشی در برابر نظام سلطه است وعشق به امام حسین(ع) ریشه در شعارهای ماندگار قیام او دارد .از این رو  اربعین جهانی شده و به فرموده مقام معظم رهبری جهانی تر خواهد شد .

* امام حسین (ع) متعلق به همه جامعه بشری است

سخنران بعدی این همایش ماموستا سید مصطفی خاتمی امام جمعه شهرستان اشنویه استان کردستان  بود که در ادامه اظهار کرد: گاه و بیگاه اهل سنت از دو جهت مظلوم هستند،از جهت اول اینکه برخی افراد کم مطالعه و کم تحقیق که به دنبال محاصره امام حسین(ع) هستند به دنبال این هستند که اهل سنت را از امام حسین(ع) و امام حسین (ع) را از اهل سنت دور کنند و از جهت دوم اینکه می خواهند یزید را به اهل سنت نسبت دهند که در پاسخ به این دو موضوع باید گفت که امام حسین (ع) متعلق به همه جامعه بشری است و مختص یک دین و یا مذهب خاص نیست و دوم اینکه ما اهل سنت به هیچ وجه راضی نیستیم که یزید به اهل سنت نسبت داده شود زیرا یزید نه متعلق به اهل سنت و نه متعلق به دنیای اسلام است  .

وی تصریح کرد: از زمان حضرت ادم تاکنون دو جبهه حق و باطل همیشه در مقابل همه ایستاده اند و  امروزشاهد هستیم که امام حسین (ع) مصداق واقعی ایه (ان شانئک هوالابتر) رابه جهان معرفی کرد و امروز همگان شاهد هستند که چه کسی و چه جبهه ای ابتر و ناقص است.

ماموستا خاتمی افزود: بعد از ۱۴۰۰ سال در روز اربعین شهادت یکی از فرزندان رسول خدا ، دلبستگان به جبهه حق، سواره و پیاده به سمت کربلا حرکت می کنند  تاحج به نوعی دیگر در اربعین تعبیر شود. این در حالی است که  دشمن در صدد بود صدای پیامبر و ندای حق را در نطفه خفه کند و خودشان را جاودانه کنند اما نتیجه برعکس شد،  به طوری که امروز همه جهانیان امام حسین (ع)، هدف قیام او  و حتی از مکان دفن اوآگاهی دارند اما به ندرت کسی اطلاع از مکان دفن یزید دارد و مرقد امام حسین(ع) امروز زیارتگاه میلیون‌ها حق طلب است، در حالی که قبر یزید به مزبله تاریخ تبدیل شده و تاریخ نشان داد که جبهه رحمانی در مقابل جبهه شیطانی به پیروزی می رسد.بنابراین حق در برابر باطل همیشه پیروز بوده و خواهد بود.

وی افزود: امام حسین(ع)  مصداق بارز بندگی واقعی خدا است و در نهضت عاشورا با ایستادگی در  مقابل طاغوت وبیزاری از آن درس مقاومت و صبر را داد که دردنیای کنونی سازنده است و این شعار درسی برای همه آزادگان جهان است،  اگر امروز استکبار می خواهد با تهدید و افتخار به ناوهای جنگی در خلیج فارس ملت مارا تهدید و بترساند مطمئنا مسلمانان باحضور میلیونی  در مراسم پیاده روی اربعین همه استکبار را تهدید خواهند کرد و این موضوع را به گوش استکبار خواهند رساند که همیشه جبهه باطل در مقابل حق شکست خورده و خواهد خورد.

 امام جمعه اشنویه افزود: اهل سنت شافعی به  قرآن و سنت دلبستگی دارند و تمام برکت خود را از ان دو می دانند و هیچ موقع سنت پیامبر را تنها و رها نخواهند کرد.

* امام حسین (ع) در آزادگی و دفاع از حق موسی گونه عمل کرد

دکتر همایون سامهیح رئیس انجمن کلیمیان تهران نیز در ادامه این همایش گفت: به فرموده امام خمینی (ره) وحدت و اتحاد مسلمانان باعث قدرت گرفتن علیه دشمن و استکبار خواهد شد.

وی تصریح کرد:از مظهر یهودیت فقط یهودی هانیستند که به بهشت خواهند رفت بلکه هرکسی که انسانیت داشته باشد ، ظلم نکند و به همسایه خود خوبی و محبت کند به بهشت خواهد رفت .از طرفی تمام پیامبران الهی برای هم نوع دوستی و ظلم ستیزی مامور شده اند و از این رو فارغ از هرنوع دین و مذهبی باید انسانیت داشت.

رئیس انجمن کلیمیان تهران  با بیان اینکه بر اساس آموزهای دینی ما جای کسی که دستور می‌دهد مردم در فلسطین به شهادت برسند و افرادی که فتوا می‌دهند هم‌ نوع  خود را در سوریه و افغانستان بکشند در بهشت نیست، افزود: امام حسین (ع) از بزرگترین سرمایه زندگی یعنی اهل بیت خود برای دفاع از حق  گذشت و در مسیر و نهضت خود حتی تطمیع نشد و ترس به خود راه نداد و اگر امام این کار را انجام نمی داد مشخص نبود تکلیف جامعه امروزبه کجا می رسید.

وی با بیان اینکه  باید سعی کنیم که مثل این امام باشیم وبرای دفاع از حق و انسانیت  تطمیع نشویم و از همه سرمایه مادی و زندگی خود بگذریم، تصریح کرد:امام حسین (ع) در آزادگی و دفاع از حق موسی گونه عمل کرد ، زیرا هم حضرت موسی(ع) و هم امام حسین(ع) برای آزادی جامعه خود قیام کردند و قدیس الهی و اخلاقی  هستند و هر دو از لذات سازش گذشتند تا جامعه انها به سعادت و عاقبتی بخیری دست پیدا کند.

دکتر همایون سامهیح افزود: امام حسین(ع)  زندگی خود را وقف آزادگی ، عدالت طلبی  و سعادت بشر کرد و عبودیت و بندگی خالص خدا در زندگی این امام مشخص و بارز است. از این رو لازمه عشق به امام حسین (ع) محبت ورزی ، انسان بودن و  کاهش جرم و جنایت در جامعه است. از این رو یک انسان آزاده نباید نسبت به جرم و ظلم سکوت کند .

وی  با بیان اینکه حسینی واقعی  کسی است که عدالت، اخلاق، تقوا و طهارت داشته باشد وعشق به حسین نیازمند فطرت بیدار انسانی، عدالت خواهی و ظلم ستیزی است، تصریح کرد: عدالت افزایی از دروس مکتب حسینی است  زیرا این امام به خواری و ظلم تن نداد و به همین دلیل است که روح مکتب و نهضت او استوار است. همچنین عزت از آن خدا و مومنان او است و این در موضوع امام حسین نمایان و بارز است زیرا خداوند عزتی به امام حسین (ع) داده است که پایان ناپذیر است.از طرفی  هیچ ارزش والایی بالاتر از آزادی و ازادگی که جزو اهداف امام حسین (ع) می باشد نیست و این در بین یهودیان  از مقام بالایی برخوردار است.

* اهل سنت اراده خاصی به امام حسین (ع)دارند

حاج عبدالحی آخوند میرزا علی امام جمعه شهرستان آق قلا و مدیر و موسس حوزه علمیه در این شهرستان  نیز در این همایش گفت: محبت حسین باعث ایجاد همدلی و اتحاد بین ادیان الهی شده است.

وی تصریح کرد: اگر امروز در رفاه و اسایش به سر می بریم مدیون امام حسین (ع) و نهضت عاشورا هستیم که باید قدر دان این موضوع باشیم . از طرفی خواست قران است که به اهل بیت پیامبر مودت و محبت داشته باشیم از این رو  وظیفه همه ما است نسبت به اهل بیت پیامبر محبت و مهربانی داشته باشیم .از طرفی اینکه پیامبر(ص) می فرمایند من نیز از حسینم نیاز به تفکر دارد و ارزش امام حسین (ع) را نشان می دهد که نقل است پیامبر بر لب های او بوسه می زد و او را بر شانه های خود سوار می کرد.  حاج عبدالحی آخوند میرزا علی  افزود: همه ماوظیفه داریم ادامه دهنده راه امام حسین(ع)  با هر قومیت و فرهنگی که داریم باشیم به عنوان مثال ترکمن صحرای گلستان حتی از قبل انقلاب به امام حسین(ع) ارادت داشته اند و به خاطر روز عاشورا اسامی عاشور محمد و عاشور بی بی بر فرزندانشان می گذاشتند.

وی اظهار کرد: در طول سال سه دهه از سایرروزهای سال متمایز است. دهه آخر ماه رمضان ،دهه اول ماه مبارک ذی الحجه و دهه اول ماه محرم به خاطر روزهای تاسوعا و عاشورا از سایر روزهای سال  متمایز هستند.از طرفی باید روزهای مشخص را به یاد داشت و اگر خوب تامل و اندیشه کنیم در این ایام اتفاقات خاصی رخ داده است بویژه در روز عاشورا که از قول امام صادق (ع) نقل است که در این روز  بربدن امام حسین(ع) ۶۳ ضربه شمشیرو ادوات دیگر اصابت کرده است  و حتی نقل است که پس از روز عاشورا ۳روز خورشید گرفتگی رخ داده است به طوری که مردم حتی فکر می کردند که قیامت برپاشده است .

امام جمعه آق قلا افزود: امام حسین(ع) با قیامی که انجام دادند ایستادگی در برابر ظلم و استکبار را به ما آموختند واین امام در جهت اصلاح امور امت اسلام و نه برای دنیا و حکومت داری بلکه به خاطر دین و دفاع از احقاق حق و جلوگیری از ضایع شدن بیت المال قیام کردند.

وی با بیان اینکه اهل سنت اراده خاصی به امام حسین (ع)دارند وحتی در روز عاشورا ختم قران و صدقه می دهند ، ادامه داد: از طرفی عاشورا و اربعین نماد وحدت هستند و همه اشراف دارید که در کشورهای اسلامی همسایه ایران جنگ و غارت وجود دارد و این به خاطر این است که مسلمانان علی رغم اشتراکات زیاد اما وحدت ندارند در حالی که باید در جهت مقابله با دشمن و استکبار گام برداریم و اربعین به عنوان محور اتحاد مسلمانان باید سال به سال باشکوهتر برگزار شود.

او افزود: در ایران وحدت و اخوت اسلامی وجود دارد که این برادری و وحدت را مدیون مقام معظم رهبری هستیم و اگر کشورهای اسلامی دیگر نیز مدیر و مدبری همچون رهبر ایران داشتند وضعیت انها اینگونه نبود .

*فضاسازی فرهنگی اربعین در خراسان رضوی انجام شده است

در ادامه این مراسم حجت الاسلام حسین احمری مسئول بعثه مقام معظم رهبری در استان خراسان رضوی نیزگفت: فضاسازی فرهنگی درباره اربعین و اهمیت این مراسم در استان صورت گرفته است و ائمه جمعه خطبه های دو هفته آینده خود را به موضوع اربعین اختصاص خواهند داد و حتی امامان جماعت و روحانی های مستقر در روستاها نیز بر اهمیت حضور در این مراسم معنوی تاکید خواهند داشت.

مسئول کمیته فرهنگی اربعین خراسان رضوی تصریح کرد : بیش از ۱۰۰۰روحانی از استان در مراسم اربعین جهت تبلیغ حضور پیداخواهندکردو حتی  عده ای از مبلغان نیز با اتباع خارجی همراه خواهند بود و پاسخگویی به مسائل انهارا انجام خواهند داداز طرفی  این فعالیت ها همگی رایگان و به صورت داوطلبانه است و نه پولی داشتیم که به این روحانی ها بدهیم و نه اینکه انها تقاضای دستمزد داشته اند بلکه حتی بسیاری از افراد در صف انتظار هستند که نتوانستیم از حضور آنها استفاده کنیم.

حجت الاسلام احمری افزود: از طرفی اینگونه همایش ها که بار علمی و معنوی زیادی دارند باید بیشتر برگزار شود و از آستان قدس رضوی بابت برگزاری این همایش نیز تقدیر و تشکر می کنم.

در پایان این مراسم نیز از نرم افزار آموزشی همسفر اربعین که برای مبلغان در مراسم اربعین و از طرف حوزه علمیه خراسان رضوی طراحی و تولید شده بود رونمایی صورت گرفت.

برچسب‌ها