رئیس اتاق ایران گفت: سهم گردشگری از تجارت جهانی هفت درصد است اما سهم کشور ما از این میزان، کمتر از نیم درصد است و این درحالی است که ایران از نظر ظرفیت های موجود در مسئله گردشگری، جزو ده کشور اول دنیا است.

سهم گردشگری ایران  از تجارت جهانی کمتر از نیم درصد است/سند جامع گردشگری در کشور وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، رئیس اتاق ایران گفت: طبق برآوردها، گردش درآمدهای گردشگری در دنیا حدود۱۵۰۰  میلیارد دلار است و پیش بینی ها نشان می دهد این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۱۸۰۰ میلیارد دلار برسد اما سهم کشومان از این رقم بسیار ناچیز است.

  غلامحسین شافعی در دومین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق مشهد، گفت: امروز از یک طرف، از مسئله گردشگری تعریف و تمجید زیادی میشود و از سوی دیگر، قیاس هایی بین این صنعت با صنعت خودرو و نفت صورت می گیرد؛ واقعیت این است که این مقایسه ها خیلی نابه جا نیست.

این عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشورافزود: اگر کشورهای توسعه یافته را بررسی کنیم، می بینیم که نقش اقتصادی گردشگری در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد؛ در کشور ما نیز حوزه گردشگری به لحاظ بهره وری در سطح و یا رده های بالای کشور قرار گرفته و میزان اثرگذاری اش بر اقتصاد از دیگر بخش ها مثل صنعت یا کشاورزی و یا تجارت بالاتر است زیرا داده های آن به اقتصاد بسیار بالا و ستانده هایش بسیار پایین است.

* سهم ناچیز ایران از درآمدها و ظرفیت های صنعت گردشگری

 شافعی خاطرنشان کرد: در برخی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، گردشگری جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده اما متاسفانه ما در این زمینه عقب هستیم و طبق برآوردها، سهم گردشگری از تجارت جهانی هفت درصد است که این رقم نسبت به سایر مولفه های اقتصادی برای گردشگری قابل ملاحظه است اما سهم کشور ما از این میزان، کمتر از نیم درصد است و این درحالیست که ایران از نظر ظرفیت های موجود در مسئله گردشگری، جزو ده کشور اول دنیاست.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: این آمار و ارقام نشان می دهد که ما در استفاده از این محور موفق نبوده ایم و مهم ترین عامل این عدم موفقیت، نبود نقشه راه جامعی برای این حوزه است. در یکی دو سال اخیر سازمان میراث فرهنگی و حال وزارت میراث فرهنگی درباره سند جامع گردشگری کشور اقداماتی انجام دادند اما هنوز به نتیجه مطلوب در این زمینه نرسیده ایم. هر گامی که از گذشته در حوزه گردشگری برداشته شده با چشم های بسته و بدون دورنمای مشخص و همراه با بی برنامگی بوده است.

وی با اشاره به مقایسه ای که بین صنعت گردشگری با سایر صنایع چون خودروسازی صورت می گیرد، تصریح کرد: ما در صنعت خودرو شاهد فعالیت ۴۲ کارخانه دارای پروانه بهره برداری هستیم و ۳۲ کارخانه هم در حال اخذ مجوز هستند و این یعنی ۸۱ واحد خودروسازی در ایران قرار است فعالیت کنند. این درحالیست که فرانسه در کل ۸ واحد خودروسازی، ژاپن ۱۱ واحد و کره جنوبی ۵ واحد فعال در این صنعت دارند و ما هنوز در حال صدور پروانه تاسیس هستیم و در بیان آمار توسعه و پیشرفت خود به این ارقام اشاره می کنیم اما این ها حاصل بی برنامگی و نداشتن یک نقشه راه است.

این عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور نقبی هم به وضعیت صنایع ساخت موتورسیکلت در کشور زد و گفت: در صنعت موتورسیکلت؛ ۱۷۷ کارخانه تولیدی داریم و ۳۳ واحد هم در حال اخذ پروانه هستند که مجموع آن ها یعنی ۲۱۰ واحد؛ درحالیکه جمع تعداد واحدهای صنعتی ساخت موتورسیکلت در کشورهای کره جنوبی، اندونزی، تایوان، ترکیه، عربستان، پاکستان، هند، تایلند، بنگلادش، فیلیپین، چین، مالزی، ژاپن و کره به ۸۲ واحد می رسد.

شافعی یادآور شد: باید این سوال را از خودمان بپرسیم که اگر هیچ مشکلی بابت تحریم نداشته باشیم، این واحدها می توانند اقتصادی کار کنند و آیا قیمت تمام شده آن ها در بازار جهانی می تواند رقابت پذیر باشد؟

وی اشاره ای هم به کارخانجات تولید رب گوجه فرنگی داشت و گفت: در کشور ما سالانه ۶میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوجه فرنگی تولید می شود که ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تن از این مقدار تازه خوری می شود و ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن دیگر آن نیز به ۷۰۰ هزار تن رب گوجه فرنگی تبدیل می شود؛ این درحالیست که برای تولید ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تن رب در کشور، پروانه صادر شده است.

*بخش خصوصی بیشتر از طرح مشکل، باید درصدد یافتن راه حل برآید

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش در خصوص وضعیت ایران در حوزه گردشگری سلامت در منطقه گفت: امکانات پزشکی و وضعیت ما در حوزه سلامت بسیار پیشرفته است، کشورهای اطراف مان نیز نیازمند این خدمات هستند اما سوال اینجاست که چرا هفته ای دو پرواز از کابل برای گردشگری سلامت به هندوستان می رود و مشهد در نزدیکی افغانستان نتوانسته این موقعیت را به دست بیاورد؟

شافعی ادامه داد: در حوزه گردشگری طبیعت نیز وضع مشابهی داریم، بسیاری از توریست ها به دنبال هتل مجلل نیستند و اماکنی را می خواهند بببینند که در کشور خود ندارند و متاسفانه ما امکانات زیادی در این زمینه در کشور نداریم؛ توریست ها در کشور ما گرفتار و حیرانند؛ آن ها گرفتار دلال بازی هستند.

وی تصریح کرد: گردشگران سلامت و مدیریت کردن گردشگری در بخش خصوصی باید به یک اولویت تبدیل شود. ما نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه گردشگری هستیم و مسائل فرهنگی در این قضیه صد برابر مهم تر از هر نکته ای است. اینکه راهنمای گردشگری در آرامگاه فردوسی چقدر تاریخ ادبیات و هنر ایران را بلد است، بسیار مهم می باشد.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: اثرات فرهنگی مسئله گردشگری بدیهی است؛ ایران مکانی بسیار ارزان برای خارجی ها شده و باید از این فرصت استفاده کنیم و آن را به فرصتی پایدار برای آینده تبدیل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به حضور بخش خصوصی در صنعت گردشگری نقبی زد و گفت: قبلا شنیده بودم که فعالیت در حوزه گردشگری نسبت به بقیه حوزه های فضای کسب و کار سخت تر است؛ به خصوص اینکه با عدم حمایت لازم از بخش سرمایه گذاری و اخذ مجوزهای لازم در این زمینه همراه است.

شافعی با اشاره به ماموریت جدید خود از سوی رئیس جمهور در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور اظهار کرد: با این ماموریت اتاق بازرگانی نقش جدیدی در این بخش پیدا کرده است و اکنون زمان آن رسیده که به گردشگری توجه ویژه ای داشته باشیم. بخش خصوصی بیشتر از طرح مشکل، باید درصدد یافتن راه حل رفع مشکلات برآید و ما در این جلسات باید راه حل ها را پیدا کنیم و در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری مطرح کنیم.

وی واحدهای اقامتی غیر رسمی را دردی همگانی خواند و گفت: اشکالی اساسی که در سیستم اقتصادی وجود دارد، جنس برخورد با فعالیت های مولد و شفاف نسبت به کارهای غیرمولد و شفاف است؛ امروز وضعیت به گونه ای است که انگار به تمام فعالیت های غیرمولد و غیرشفاف پاداش می دهند و هر کار شفافی را جریمه می کنند. به همین دلیل اتاق بازرگانی به دنبال تحقق موضوع مالیات بر عایدی سرمایه است و خوشبختانه این مقوله در حال ثمریابی می باشد

شافعی با بیان اینکه در بخش گردشگری، صنایع دستی محوری اساسی است و باید توجه ویژه ای به این حوزه صورت بگیرد، خطاب به اعضای کمیسیون گردشگری اتاق مشهد تاکید کرد: وقتی موضوعات زیادی را به عنوان اولویت انتخاب می کنیم آنچه بیش از بقیه اهمیت دارد از قلم می افتد؛ به همین دلیل معتقدم باید در کمیسیون های تخصصی سه تا چهار اولویت مشخص شود و بر روی آن ها تمرکز کنند تا به یک نقطه مطلوب برسیم.

منبع: اقتصاد آسیا

 

برچسب‌ها