معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد از راه‌اندازی دفتر سازمان کشورهای فارسی‌زبان «آیتا» در مشهد خبر داد.

راه‌اندازی دفتر سازمان کشورهای فارسی‌زبان «آیتا» در مشهد
به گزارش قدس آنلاین ، شهریار آل شیخ که در اجلاس بین‌المللی و مدل شبیه‌سازی سازمان همکاری اقتصادی اکو سخن می‌گفت، ضمن بیان این که موضوع فارسی‌زبانی یک مرجع مهم ارتباط با شهرهای پیرامونی است، اظهار کرد: پیش از این در مجموعه اکو، پیمانی با عنوان پیمان کشورهای فارسی‌زبان به نام "آیتا" انجام شده که مقابل ترک‌سوی ترکیه شکل گرفته است. این پیمان ایجاد یک سازمان را صورت می‌دهد با عنوان سازمان کشورهای فارسی‌زبان که مصوب سه پارلمان ایران، افغانستان و تاجیکستان است.

وی اضافه کرد: متاسفانه چند سالی است که این سازمان بدون متولی رها شده و اقدام خاصی برای آن شکل نگرفته است. لذا از نهاد رسمی دیپلماسی خود که متولی این قضیه بوده است، درخواست کردیم تولی و تصدی این قضیه را به مشهد محول کنند و خوشبختانه این توافق صورت گرفته و دفتر آیتا را در مشهد راه‌اندازی و مرکزیت پیمان این سه کشور را نیز در قالب برنامه فارسی‌زبانان دنبال خواهیم کرد. ضمن این که مهم‌ترین شهر در محدوده فارسی‌زبانی دنیا مشهد است و این می‌تواند در توسعه روابط و ارتقاء تعاملات ما مؤثر باشد.

هدف‌گذاری مشهد برای جذب گردشگر در چشم‌انداز 1404

وی همچنین در مورد طرح عملی شهرداری مشهد در حوزه توسعه بازار گردشگری، بیان کرد: همان‌گونه که می‌دانید کلان‌شهرها در حوزه‌های مختلف مبتنی بر چشم‌انداز خود دارای برنامه‌های عملیاتی هستند. مشهد در چشم‌انداز 1404 برای جذب گردشگر هدف‌گذاری کرده که این هدف‌گذاری متناسب فضای سیاسی و اقتصادی مرتب با نوسانات مختلف مواجه می‌شود. ضمن این که زیرساخت‌های شهری در ابعاد مختلف برای این مهم شکل گرفته است؛ ولی بعضا در فصل‌های مختلف دچار نوسان می‌شویم که در ظرفیت‌ها و تنوع فعالیت‌های گردشگری و اقتصاد گردشگری نیاز به بررسی‌های گوناگونی در چند بعد دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد ضمن اشاره به این که یکی از این ابعاد، فرایند دیپلماسی شهری بوده است، افزود: سابق بر این شهرداری برنامه دیپلماسی شهری خود را بر محافل بین‌المللی متمرکز کرده بود؛ به این معنا که شهرداری مشهد و شهر مشهد در محافل بین‌المللی مختلف عضویت فعالی داشته و در چند تشکل بین‌المللی همچون متروپلیس عضو هیأت مدیره است. همچنین شهرداری مشهد عضو هیأت مؤسس صندوق همکاری شهرها، عضو شبکه زنان در حوزه شهرها که یک موضوع ابداعی در ذیل متروپلیس و مجموعه دولت‌های محلی(UCLG) بوده و نیز عضو عادی UCLG است. تقریبا می‌توان گفت نهادهای بین‌المللی که حوزه شهرداری‌ها را هدایت می‌کنند، این موارد هستند؛ به اضافه مجموعه‌های دیگری چون نشست شهرداران شهرهای اسلامی که البته اعتبارشان در عرصه بین‌المللی کمتر است، ولی مشهد در آن هم عضویت و حضور داشته است.

آل شیخ با اشاره به این که مجموع این فعالیت‌ها در حوزه‌های تخصصی باعث ارتقاهایی شده است، بیان کرد: بسیاری از تصمیم‌گیری‌هایی که اکنون محل چالش در فضای بین‌المللی شده است، پیش‌زمینه‌ها یا مقدماتش در همین تشکل‌ها تدوین شده و در حال حاضر اهمیت آن‌ها را نشان می‌دهد که اگر ما حضور فعال‌تری می‌داشتیم، شاید می‌توانستیم نتایج بهتری در حوزه‌های مختلف بگیریم. اما این رویکرد تخصصی و نخبه‌گرایانه باعث توسعه بازار گردشگری در مشهد نمی‌شود.

وی تاکید کرد: رویکرد حاکم جدید، بر فضای دیپلماسی عمومی علاوه بر فضای تخصصی است و در واقع این دو حوزه را از یکدیگر جدا کرده‌ و موضوع را بر اساس سند چشم‌انداز و وضعیت شهر مشهد در دو حوزه دنبال می‌کنیم؛ یک حوزه مناطق شهرهایی است که جمعیت شیعه‌نشین دارند به عنوان اهداف توسعه بازار گردشگری شهر که در این خصوص کشورهای عربی با این بازار قبلا آشنایی داشتند. همچنین دو کشور ترکیه و هند جمعیت شیعه‌نشین مهمی دارند که در ترکیه 3 میلیون شیعه و 20 میلیون علوی و در هند، در برخی ایالات مشخص و به طور خاص حیدرآباد با جمعیت شیعه‌نشین مواجه هستیم که می‌توانیم ظرفیت‌های توسعه روابط را با آن‌ها کار کرده و در سطوح مختلف گسترش دهیم؛ در شهری که ذاتا مرجع مذهبی شیعه بوده و می‌تواند این فرایند توسعه را انجام دهد.

ارتقاء فعالیت گردشگری برای حفظ بازار موجود از اولویت‌هاست

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با بیان این که ارتقاء فعالیت گردشگری برای حفظ بازار موجود نیز یک اولویت بوده است، تصریح کرد: برای این حوزه نیز هم ضعف داشته و هم برنامه‌هایی را آغاز کرده‌ایم. به این معنا که در حفظ بازار زائران شیعی که از کشور عراق و بعضا سایر کشورها داریم، تنوع‌بخشی به برنامه آن‌ها، مدیریت برنامه زمانی حضور و ارتقاء کیفیت زیارت را در برنامه عملیاتی داشته و البته اقدامات مربوط به آن نیز بین دستگاهی بوده و آغاز شده است. ضمن این که کارگروهی متشکل از وزارت گردشگری و میراث، امور خارجه و شهرداری این موضوع را دنبال می‌کند و به تناسب، تصمیماتی در این خصوص در حال اتخاذ است و بر روی ارتقاء فعالیت‌ها کار می‌کند.

آل شیخ تشریح کرد: برخی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی هم در این زمینه آغاز شده و نیز اقدامات بسیار خوبی در گردشگری امور خارجه انجام و هماهنگی رسانه‌ای خوبی صورت گرفته است. در این خصوص پوشش مناسبی در رسانه‌های ترکیه برای برنامه‌های مشهد در حال انجام است. همچنین یونسکو سال آینده را  در یک تعامل به عنوان سال بکتاش اعلام کرده که در هرحال اهمیت ویژه‌ای برای علویون ترکیه دارد و زادگاه او در نیشابور است. لذا این مرجع ارتباطی است که ما از طریق یونسکو آن را دنبال کردیم و نیز نشست مشترک را از این طریق دنبال می‌کنیم. این محور، محور اول فعالیت ما و محور مذهبی شهر مشهد است.

وجود شاهنامه، فردوسی و توس یک مبداء برای پایتخت زبان فارسی در مشهد است

وی با بیان این که محور دوم فعالیت‌های دیپلماسی شهری مشهد یا دیپلماسی در سطح عمومی، موضوع شهرهای فارسی‌زبان است؛ افزود: ما سه کشور فارسی زبان تاجیکستان، ایران و افغانستان را داریم. فعالیت محوری این سه کشور نزدیک به شرق و محدوده خراسان بزرگ است. همچنین شهرهای فارسی‌زبان در دیگر کشورها را دارا هستیم؛ همچون سمرقند و بخارا در ازبکستان، بخشی در مرو و یک زمینه بسیار قوی فارسی‌زبانی در لاهور پاکستان، همچنین بزرگترین کتابخانه نسخ خطی فارسی در هند، کرسی‌های آموزش زبان فارسی در آنجا و ریشه‌های مشترک زبانی از این جمله هستند و اگر بخواهیم یک مقیاس بگیریم، مهمترین شهر در محدوده خراسان بزرگ که می‌تواند متولی فعالیت پیوند فرهنگی مبتنی بر زبان فارسی باشد، شهر مشهد است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با تاکید بر این که وجود شاهنامه به عنوان یک میثاق مشترک برای حفظ زبان فارسی و نیز فردوسی و توس می‌تواند یک مبداء برای پایتخت زبان فارسی در مشهد باشد، ادامه داد: طبق این موضوع کاری را در قالب شهرهای خلاق ادبیات به صورت بین‌المللی آغاز کردیم که فعالیتی در سطح عمومی و یک رویکرد کلی در حوزه مدیریت شهری است. در این شهرها تمرکز بر برنامه خواهرخواندگی داشته و در این خصوص 14 شهر را شناسایی کرده‌ایم و تمرکز برنامه خواهرخواندگی را روی این مجموعه‌ها می‌گذاریم.

وی ادامه داد: لذا دعوت‌های مستمر و تسری برنامه‌ها در سطوح مختلف را داریم. به این صورت که دانشگاه‌های ما با یکدیگر، سازمان‌های همگن با یکدیگر و نیز سایر مجموعه‌ها بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند تا محور زبان فارسی و اشتراکات آن را در سطح عمومی و نه در سطح دیپلماسی رسمی دنبال کنیم. به این خاطر که در دیپلماسی رسمی این سطح شاید چندان قابل توسعه نباشد. ضمن این که بسیاری از ساکنین و مردم این شهرها ظرفیت و آمادگی کاملی دارند تا ارتباط مستقیم و مستمری با هم‌زبانان خود در شهرهای دیگر داشته باشند. لذا این موضوع فرهنگی یک علقه و پیشینه تاریخی نیز دارد و می‌تواند در فعالیت‌های مختلف مؤثر واقع شود.

آل شیخ عنوان کرد: رویکرد خود را بر این گذاشتیم که هر برنامه‌ ادبی، هنری و فرهنگی که می‌خواهیم در حوزه شهری و در سطح ملی از آن حمایت کنیم، فراخوان مربوط به آن در این 14 شهر منتشر شود. ضمن این که سال گذشته با برنامه کشتی نونهالان آغاز کردیم و برنامه‌های دیگری را نیز با همین اشل دنبال می‌کنیم و این موضوع دوم توسعه روابط شهری است. هم‌زمان اقدام مربوط به دفتر "آیتا" در مشهد را نیز به توافق رساندیم.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها